
EMBARGO: 00.01hrs        07.11.09 
 
 
 
 

PCC report on phone message tapping allegations 
 
 
 
 
1.0 Background  
 
1.1 On the 9th July 2009, the Guardian newspaper published a story under 

the headline “Revealed: Murdoch’s £1m bill for hiding dirty tricks”.  
It alleged that News Group newspapers had “paid out more than £1m 
to settle legal cases that threatened to reveal evidence of his 
journalists’ repeated involvement in the use of criminal methods to get 
stories”.  It said that these three cases were linked to the conviction 
under the Regulation of Investigatory Powers Act of Clive Goodman, 
the former Royal Editor of the News of the World, in 2007 for hacking 
into messages left on the mobile phones of members of the Royal 
Household.  The Guardian story said that the payments ‘secured 
secrecy’ and that the legal actions were therefore ‘suppressed’ – and it 
revealed that one of the cases involved Gordon Taylor, the chief 
executive of the Professional Footballers’ Association.   

 
1.2  There were further allegations in the Guardian’s coverage, most 

significantly that “one senior source at the Met told the Guardian that 
during the Goodman inquiry, officers had found evidence of News 
Group staff using private investigators who hacked into ‘thousands’ of 
mobile phones.  Another source with direct knowledge of the police 
findings put the figure at ‘two or three thousand’ mobiles”.   

 
1.3  The article also said that Gordon Taylor’s legal team had successfully 

asked the court to produce details from an old inquiry by the 
Information Commissioner about possible breaches by journalists of 
the Data Protection Act, which the article said involved 31 News 
Group journalists.  The article said that the activity referred to in the 
Information Commissioner’s report predated the phone message 
hacking, and although the two issues were not linked (there was no 

 1



suggestion that Gordon Taylor had been identified as a victim of a 
breach of the DPA in the Information Commissioner’s report), “faced 
with this evidence [about the use of a private investigator] News 
International… started offering huge cash payments to settle the 
[Gordon Taylor] case out of court”.   

 
1.4  A separate comment piece on the 9th July by the journalist Nick 

Davies, who had researched the story, alleged that: “according to one 
source with direct knowledge of the Scotland Yard evidence, News of 
the World journalists were systematically using private investigators 
who would break the law to obtain information, hacking into 
thousands of mobile phones and supplying raw material which was 
then converted into stories that made no reference to their real 
source”.  This was contrasted with previous public statements by 
News International employees – to the PCC and to the Select 
Committee for Culture, Media and Sport – that Goodman was the only 
person at the News of the World involved in the hacking.  The 
comment piece again referred to the evidence seized by the 
Information Commissioner during his Operation Motorman inquiry, 
which had found evidence of journalists using a private investigator 
called Steve Whittamore to obtain information using subterfuge.  
Neither the news article nor the comment piece informed readers 
about when these activities had apparently taken place, although this 
became clearer during Mr Davies’s appearance before the Culture, 
Media and Sport Select Committee (see below).   

 
2.0 Relevance of the Guardian allegations to the PCC  
 
2.1 In 2007, following the convictions of Clive Goodman and Glenn 

Mulcaire – a private investigator used by the News of the World – for 
the phone message hacking offences, the PCC took action to find out 
how the situation at the paper could have arisen in the first place, 
invited the new editor of the News of the World to demonstrate how 
repetition would be avoided, and took steps to ensure that the press as 
a whole had sufficiently robust procedures in place to ensure that such 
a situation could not arise elsewhere.  It was not the Commission’s 
intention – nor was it within its remit – to try to duplicate the police 
investigation by trying to establish whether there had been other 
transgressions.  However, it did consider that it had a role in shining a 
light on how the situation could have been allowed to develop, and in 

 2



making recommendations aimed at minimising the chances of 
repetition – both for the good of the industry but also to underpin 
public confidence in undercover journalism.   

 
2.2 The PCC therefore had a number of questions for the News of the 

World arising from the convictions of Mulcaire and Goodman.  
During this process, the editor of the News of the World, Colin Myler, 
told the PCC that Goodman was the only staff member to have 
engaged in such practices, and that the behaviour was ‘aberrational’.  
Yet the Guardian’s July 2009 article suggested that the evidence 
unearthed during the Gordon Taylor legal action contradicted this 
claim, and that Mr Myler had therefore misled the PCC, ‘albeit in 
good faith’.   

 
2.3 In its 2007 report into the Goodman/Mulcaire episode and the use, 

more generally, of subterfuge by journalists, the PCC made 6 specific 
recommendations to the industry to ensure that illegal snooping of the 
type undertaken by Goodman and Mulcaire was not repeated.  
Although a close reading of the July 2009 Guardian articles revealed 
an implicit acceptance that the events described took place before the 
PCC’s recommendations had been published in 2007, the absence of 
dates in the pieces seemed to give rise to concern in some quarters 
that the allegations of widespread illegal activity at News 
International related to current or recent behaviour.  Had this been the 
case, it would have suggested that the steps taken by the PCC in 2007 
to prevent a repetition of the scandal had failed.  Additionally, the 
PCC was obviously concerned about the allegation that it had been 
misled during its 2007 inquiry.  Therefore, on the 9th July 2009 – the 
day of the Guardian’s initial claims – the PCC issued a statement 
saying that: 

 
“The PCC has previously made clear that it finds the 
practice of phone message tapping deplorable. Any 
suggestion that further transgressions have occurred 
since its report was published in 2007 will be 
investigated without delay. In the meantime, the PCC is 
contacting the Guardian newspaper and the Information 
Commissioner for any further specific information in 
relation to the claims, published today about the older 

 3



cases, which suggest the Commission has been misled 
at any stage of its inquiries into these matters.” 

 
3.0 Select Committee inquiry  
 
3.1 The Select Committee on Culture, Media and Sport – which had, 

coincidentally, been carrying out an inquiry into the press, privacy, 
and libel – announced that it would be extending its inquiry to look at 
whether it had been misled by News International during a 2007 
hearing into the matter, and to examine whether there was any 
evidence of a widespread conspiracy at the News of the World to 
engage in illegal behaviour.  The Committee took evidence in public 
from a number of people including representatives from News 
International; the former editor of the News of the World, Andy 
Coulson; the Information Commissioner; the Metropolitan police; the 
editor of the Guardian, Alan Rusbridger, and the journalist Nick 
Davies who researched the story; and the Director of the PCC.   

 
4.0 Guardian evidence to the Select Committee  
 
4.1 During their appearance before the Committee, Mr Rusbridger and Mr 

Davies made a number of points:  
 

• Mr Rusbridger said that the significance of the Guardian’s 
story was that the Gordon Taylor case showed that the practice 
of phone message tapping was not limited to one journalist at 
the News of the World, and that the Select Committee and the 
PCC had been misled.  A secondary element, he said, was the 
evidence of two sources familiar with the case who had said 
that ‘thousands of individuals may have been targeted’ for 
illegal snooping.   

• He suggested that one way ahead would be for the Editors’ 
Code of Practice Committee to review the definition of what is 
in the public interest to help ensure that any intrusion into 
privacy was proportionate to the seriousness of the case.  

• Mr Davies produced evidence that he said suggested that people 
at the News of the World other than Clive Goodman were aware 
of the illegal phone message hacking.  Specifically, he 
produced an e-mail from a junior reporter at the News of the 
World to Glenn Mulcaire which said at the top, “hello, this is 

 4



for Neville”, and which was a transcript of a mobile phone 
message.  Mr Davies said that ‘Neville’ was Neville Thurlbeck, 
the Chief Reporter of the News of the World, and suggested that 
the existence of the e-mail showed that people other than Clive 
Goodman at the newspaper were aware of the phone message 
hacking.   

• He also produced a News of the World contract which offered 
Glenn Mulcaire a bonus of £7000 if he delivered a story about 
Gordon Taylor.  He said that both these documents were in the 
possession of the police who were investigating the allegations 
of phone message hacking.   

• Additionally, both documents were disclosed by Scotland Yard 
to Gordon Taylor’s legal team in April 2008.  Once the News of 
the World was aware of them, they did not approach the PCC to 
correct the statement they had given during the PCC’s 2007 
inquiries that no-one other than Clive Goodman at the paper 
was involved in phone message hacking.  

• The relevance of the old Information Commissioner cases was 
that, after Gordon Taylor’s legal team obtained further details 
about them, they were one of the reasons why News Group 
agreed to settle the action on a confidential basis.  

 
5.0 Further PCC inquiries  
 
5.1 The PCC was concerned about two discrete issues: whether it had 

been misled during its 2007 inquiry; and whether there was any 
evidence that its recommendations to the industry to help prevent a 
repetition of the illegal Mulcaire/Goodman situation had failed.  
During this latest inquiry, the PCC took evidence from:  

 
• The News of the World;  
• The Information Commissioner’s Office;  
• Nick Davies;  
• Alan Rusbridger;  
• National newspaper executives.   

 
6.0 Alan Rusbridger’s evidence  
 

 5



6.1 Mr Rusbridger told the Commission that he would not be ‘much use’ 
as he had ‘no first hand knowledge of the matters we published’, but 
that Mr Davies had carried out ‘extensive research’ and would speak 
to the PCC. He suggested that the Commission should:  

 
• Ask the Information Commissioner to provide the material 

about journalists’ use of private investigators obtained during 
the Operation Motorman inquiry;  

• Ask News International to send those documents relating to its 
use of private investigators that were in the possession of the 
police, and make ‘direct inquiries… of News of the World 
executives and reporters around the time of the Gordon Taylor, 
Clive Goodman and Motorman exercises’, and ask the former 
editor of the News of the World, Andy Coulson, to give 
evidence.  

 
7.0 Nick Davies’s evidence  
 
7.1 The PCC asked Nick Davies a number of questions aimed at finding 

out the extent of the evidence for his claims.    
 
7.2 He referred to the evidence that he produced before the Select 

Committee, but added that because ‘journalists working on a story 
about a powerful individual or organisation often find themselves in 
the position of having evidence of one kind or another which has been 
supplied on the basis that it will not be disclosed’ he was ‘not in a 
position to supply [the PCC] with any other evidence’.   He took care 
to point out that he himself had not claimed that ‘thousands’ of people 
had had their phone messages hacked: his story, he said, had referred 
to “Murdoch journalists using private investigators who hacked into 
the phones of 'numerous' public figures. The allegation of 'thousands' 
is made by two well-placed sources whom we quote.”   

 
7.3 Finally, he said: “I have no evidence of phone-hacking after May 

2007 beyond the conversations which I have had with journalists from 
various titles who say that the practice continues although, they say, it 
has become more tightly controlled, largely for budgetary reasons.” 
  

8.0 Evidence from the Information Commissioner’s Office 
 

 6



8.1 The Director of the PCC contacted the ICO about journalists’ 
compliance with the Data Protection Act, given that the Guardian 
articles had extensively referred to News Group journalists appearing 
in the ICO’s 2006 report What price privacy now?  The Assistant 
Information Commissioner, Mick Gorrill, replied.  He said that the 
ICO would not make further information from Operation Motorman 
available – including the names of journalists who had used the 
private investigator Steve Whittamore – because it was personal 
information.  However, he added:  

 
“Since the Motorman investigation we have not had any 
investigations where we have uncovered evidence of journalists 
using private investigators or other third parties to unlawfully 
obtain personal information. We have received one complaint 
since Motorman where a member of the public complained that 
details of her medical record appeared in a national newspaper 
and that the journalist had unlawfully obtained it. It was clear 
that details of her medical record had appeared in the 
newspaper but we were unable to show that it had been 
unlawfully obtained. 
  
“We are of the view that the threat of imprisonment and other 
high profile convictions of private investigators unlawfully 
obtaining information (not on behalf of journalists) have had an 
effect on this practice which has significantly reduced across 
the board. The PCC’s own work will also have made a 
contribution so far as journalists are concerned. From our 
records there has been a marked reduction in complaints about 
journalists unlawfully obtaining personal information via third 
parties. This does suggest that unless journalists are now using 
other improper methods to obtain personal information there 
has been an improvement in standards.” 
 

9.0 The News of the World  
 
9.1 In light of the allegations in the Guardian, and the evidence presented 

to the Select Committee, the PCC wrote to the editor of the News of 
the World, Colin Myler, on 27th July 2009 with a number of questions.   

 

 7



9.2 Mr Myler sent a detailed reply to the Commission on the 5th August 
which can be summarised as follows:  

 
• Allegations by the Guardian that police officers on the 

Goodman inquiry ‘found evidence of News Group’s staff using 
private investigators who hacked into thousands of mobile 
phones’, and that the police findings ‘put the figure at two or 
three thousand mobiles’ were, he said, ‘not just unsubstantiated 
and irresponsible, they were wholly false’.   

 
• The officer in charge of the Mulcaire/Goodman investigation 

had said that the Guardian’s estimates were wrong and that the 
number of mobile phones hacked was ‘a small number – 
perhaps a handful’, while Assistant Commissioner John Yates 
had made the same point on the 9th July 2009.  

 
In response to the PCC’s specific questions, Mr Myler said:  

 
• “Our internal enquiries have found no evidence of involvement 

by News of the World staff other than Clive Goodman in phone 
message interception beyond the e-mail transcript which 
emerged in April 2008 during the Gordon Taylor litigation and 
which has since been revealed in the original Guardian report.  
That e-mail was dated June 29 2005 and consisted of a 
transcript of voicemails from the phone of Gordon Taylor and 
another person which had apparently been recorded by Glenn 
Mulcaire.  The email and transcript were created by a junior 
reporter (who has since left the newspaper).  When questioned 
after the e-mail was supplied to us by Gordon Taylor’s lawyers 
in April 2008, the junior reporter accepted that he had created 
the relevant e-mail document but had no recollection of it 
beyond that. Since by the end of June 2005 he had been a 
reporter for only a week or so (having been promoted ‘off the 
floor’ where he had been a messenger) and since the first 
months of his reporting career consisted largely of transcribing 
tapes for other people, his lack of recollection when questioned 
three years later is perhaps understandable.   

 
“E-mail searches of relevant people, particularly the junior 
reporter, Neville Thurlbeck and Greg Miskiw failed to show 

 8



any trace of the e-mail being sent to or received by any other 
News of the World staff member.  Those who might have been 
connected to the relevant story, particularly Neville Thurlbeck 
and Greg Miskiw, denied ever having seen or knowing about 
the relevant e-mail and no evidence has been found which 
contradicts these assertions”.  
 

• Mr Myler said that the process of internal investigation had 
been rigorous and that News Group had instructed Burton 
Copeland, an independent firm of solicitors, to deal with further 
police inquiries after the arrests of Mulcaire and Goodman.  
Burton Copeland were given ‘every financial document which 
could possibly be relevant’ to the paper’s dealings with 
Mulcaire, and they confirmed that ‘they could find no evidence 
from these documents or their other enquiries which suggested 
complicity by the News of the World or other members of its 
staff beyond Clive Goodman in criminal activities’.   

 
• In addition, Mr Myler said that after he was appointed editor in 

January 2007, “an e-mail search was conducted involving up to 
2,500 separate e-mail messages in order to discover whether 
other News of the World staff were aware of the 
Goodman/Mulcaire criminal activity.  These e-mail searches 
were conducted by our IT department under the supervision of 
News International’s Director of Legal Affairs, the Director of 
Human Resources and an independent firm of solicitors.  No 
such evidence was discovered during this search”.   

 
• Asked to explain the relationship between Mulcaire and Neville 

Thurlbeck, Mr Myler said that Mulcaire had had an entirely 
legitimate role working for the newspaper in obtaining 
information such as land registry checks, electoral roll  and 
credit status checks and the legitimate provision of telephone 
numbers of sports stars.  Neville Thurlbeck made use of these 
services from June 2001 to April 2003 while he was news 
editor at the News of the World and occasionally, but seldom, 
after that point.   

 
• Glen Mulcaire had never been paid by the News of the World 

for information relating to Gordon Taylor.  The information in 

 9



the June 29th 2005 e-mail did not result in any story being 
published.   

 
• No further details could be provided about the story connected 

to the Greg Miskiw/Paul Williams (a pseudonym for Glenn 
Mulcaire) contract as to do so would put the paper in breach of 
the confidentially agreement to which the settlement with 
Gordon Taylor was subject.  

 
• In response to a suggestion made by Adam Price MP – and put 

to the editor by the PCC – Mr Myler said it was nonsense to 
suggest that the article headlined ‘Chelsy tears a strip off Harry’ 
could only have come from phone message hacking.  The story 
was about a telephone conversation, not a message – and the 
information was based on an interview with a Spearmint Rhino 
dancer called Annabella.  However, Clive Goodman had 
already admitted, through his counsel, that one part of the story 
had come from illegal activity.  This was the information that 
Chelsy Davy was ‘due to fly in on Tuesday for Harry’s official 
passing-out celebrations’.  This was the only piece of 
information that had been obtained illegally.   

 
9.3 Mr Myler concluded by saying that ‘since I became editor in January 

2007, I am as sure as I can be that the activities at the heart of the  
Goodman/Mulcaire case have had no place at the News of the World 
and that my newspaper and my journalists fully comply with the law 
and the requirements of the Code’.   

 
9.4  There was a further exchange of correspondence between the PCC 

and Mr Myler, in which he responded to the PCC’s inquiries with two 
further points:  

 
• Glenn Mulcaire had contact with a number of reporters on the 

News of the World other than Clive Goodman.  But that did not 
mean to say that they were aware of his illegal activities, and 
there was no evidence from the inquiries undertaken by the 
newspaper since 2006 to suggest that they were;  

• Clive Goodman had been editor of the Blackadder column 
between March 2005 and February 2006, and the stories in this 
column were not confined to those about the Royal Family.  

 10



Between March 2006 and the time of his arrest, most – but not 
all – of the stories published under his name concerned the 
Royal Family.   

 
10.0 Evidence from the police to the Select Committee  
 
10.1 After the PCC began this latest inquiry, the Culture, Media and Sport 

Select Committee held an oral evidence session with Assistant 
Commissioner John Yates and Detective Chief Superintendent Philip 
Williams from the Metropolitan Police.  A number of relevant points 
arose during this hearing:  

 
• Mr Yates said of the Guardian article that “there is essentially 

nothing new in the story other than to place in the public 
domain additional material which had already been 
considered by both the police investigation into Goodman and 
Mulcaire and by the CPS and the prosecution team.  There 
was certainly no new evidence and, in spite of a huge amount 
of publicity and our own request of the Guardian and others 
to submit to us any additional evidence, nothing has been 
forthcoming since”.  

• With regard to the ‘for Neville’ e-mail, he said that 
“Mulcaire’s computers were seized and examined.  There is 
nothing in relation to Neville or Neville Thurlbeck in those 
computers and, supported by counsel latterly and by the DPP, 
they both are of the view, as we are, that there are no 
reasonable grounds to suspect that Neville has committed any 
offence whatsoever and no reasonable grounds to go and 
interview him”.  

• In relation to the remarks by the judge in the 
Mulcaire/Goodman case that Mulcaire had been dealing with 
‘others’ at the News of the World, Mr Yates said “of course 
he worked with others because that is his job.  He is a private 
investigator and he works with journalists”.   

• Mr Williams said that they had “no evidence as to who he was 
doing those inquiries for [when Mulcaire worked with 
‘others’] and whether anything ever came of it”.   

• He said that, in relation to other journalists, “there is nothing 
there [in the unused evidence] that points me to any other 

 11



journalists at the News of the World.  The only person, if you 
like, unfortunately, is Goodman quite clearly taking part in 
this activity”.   

• Mr Yates said that Mulcaire had had contact with other 
journalists ‘in relation to the activity that we took [Goodman 
and Mulcaire] to court for in 2006’.   

 
11.0 Other relevant evidence to the Select Committee  
 
11.1 The Committee also heard evidence from Gordon Taylor’s lawyer, 

Mark Lewis, who said that a Detective Sergeant from the 
Metropolitan Police called Mark Maberly had told him that the files in 
the Goodman case showed that 6000 people were involved in the 
phone message hacking, although he did not know whether that meant 
that that figure referred to 6000 people whose phones had been 
hacked or 6000 people in total.  Following this evidence, the PCC 
attempted to contact Mr Maberly by post, e-mail and telephone in 
order to see whether he was in a position to provide the Commission 
with any further information.  For whatever reason, no response was 
forthcoming.   

 
11.2 Andy Coulson, who had been the editor of the News of the World at 

the time of the Goodman/Mulcaire offences told the Committee that 
he had no ‘recollection of there being any instances… where [phone 
message hacking] was used’.  Indeed, Nick Davies also told the 
Committee that he had seen no evidence linking Mr Coulson to the 
phone message hacking.   

 
11.3 Les Hinton, the Executive Chairman of News International at the time 

of the Goodman/Mulcaire convictions, confirmed that he had seen no 
evidence that anyone other than Clive Goodman from the News of the 
World staff was involved in phone message hacking.  In response to  
questions suggesting that termination payments to Mulcaire and 
Goodman could be interpreted as an attempt to prevent them speaking 
out about practices at the newspaper, he said he had authorised the 
payments on the advice of specialist employment lawyers.  He denied 
that this was to buy their silence.  Subsequently, he moved to the US 
to become Chief Executive of Dow Jones in December 2007, before 
the Gordon Taylor legal action was settled.     

  

 12



12.0 Evidence from other national newspapers   
 
12.1 In order to reassure itself and the public that measures were in place 

across the industry to safeguard against the use of illegitimate 
subterfuge, the Commission conducted a broader investigation in 
2007 which resulted in the publication of 6 key recommendations.  
The Commission took the opportunity of the renewed awareness of 
the issue that followed the Guardian’s July 2009 stories to write to 
national newspaper chief executives to make sure that these 
recommendations had been implemented.   

 
12.2 The Commission was impressed both by the extent to which this had 

happened, and also by other initiatives that had clearly been taken by 
some companies.  The Commission can report that the following 
measures are widespread:  

 
• Requirements on journalists to comply with the editors’ Code 

of Practice;  
• References in contracts of employment to compliance with the 

Data Protection Act;  
• Regular training seminars on privacy matters, including both 

the Data Protection Act and the PCC Code of Practice;  
• Keeping freelancers informed of their obligation to abide by 

the terms of the DPA;  
• Highlighting that the Code of Practice and the editors’ 

Codebook had both recently changed in order to deal with the 
Information Commissioner’s concerns about compliance with 
the DPA;  

• Internal procedures requiring journalists to seek senior 
editorial and legal advice if they anticipate relying on a public 
interest defence to a breach of the Data Protection Act;  

• Clear and auditable processes for the authorisation of cash 
payments to sources; 

• One major newspaper group said it had entirely banned the 
use of inquiry agents in April 2007;  

 
12.3 Another newspaper group suggested that the PCC could provide a 

list of experts who could regularly train journalists on discrete legal 

 13



and self-regulatory matters at newspaper offices.   This is something 
the Commission will consider.   

 
13.0 Conclusions 
 
13.1 The Commission’s latest inquiry into this matter has been concerned 

with whether it was misled by the News of the World during its 2007 
investigation, and whether there is any evidence that phone message 
hacking has taken place since 2007, when it published a list of 
recommendations to the industry about the use of subterfuge.  The 
Commission has not lost sight of the fact that the genesis of all this 
activity was the deplorable, illegal and unethical behaviour of two 
people working for the News of the World in 2006.  The Guardian 
newspaper was performing a perfectly legitimate function in further 
scrutinising activity at the paper, and it had produced one new 
significant fact in its revelation that the News of the World had 
privately settled a legal action brought by Gordon Taylor for a large 
amount of money.  Indeed, such scrutiny by the media – taken with 
the activities of the PCC, Select Committee, Information 
Commissioner and others – will inevitably help prevent abuses by 
journalists.  Neither should it be forgotten, however, that in presenting 
its story the Guardian too had obligations under the Code requiring it 
to take care not to publish distorted or misleading information.  

 
Was the PCC misled?  
 
13.2 The Commission has spoken to and obtained information from a 

number of people and sources.  Set against the Guardian’s 
anonymous sources are a significant number of on the record 
statements from those who have conducted inquiries, and have first 
hand knowledge of events at the newspaper.   While people may 
speculate about the email referencing ‘Neville’, the Taylor settlement, 
and the termination payments to Mulcaire and Goodman, the PCC can 
only deal with the facts that are available rather than make 
assumptions.  The PCC has seen no new evidence to suggest that the 
practice of phone message tapping was undertaken by others beyond 
Goodman and Mulcaire, or evidence that News of the World 
executives knew about Goodman and Mulcaire’s activities.  It follows 
that there is nothing to suggest that the PCC was materially misled 
during its 2007 inquiry.   

 14



 
13.3 Indeed, having reviewed the matter, the Commission could not help 

but conclude that the Guardian’s stories did not quite live up to the 
dramatic billing they were initially given.  Perhaps this was because 
the sources could not be tested; or because Nick Davies was unable to 
shed further light on the suggestions of a broader conspiracy at the 
newspaper; or because there was significant evidence to the contrary 
from the police; or because so much of the information was old and 
had already appeared in the public domain (or a combination of these 
factors).  Whatever the reason, there did not seem to be anything 
concrete to support the implication that there had been a hitherto 
concealed criminal conspiracy at the News of the World to intrude into 
people’s privacy.   

 
Is there evidence of ongoing phone message tapping by any journalists?  
 
13.4 Even though the allegations against Mulcaire and Goodman had been 

dealt with by the police and the legal system in 2007, the PCC 
proactively took the initiative to conduct an inquiry aimed at 
minimising the risk of repetition and at reassuring the public about the 
future integrity of undercover journalism.  This work extended beyond 
the issue of phone message hacking, and has been endorsed by the 
Information Commissioner so far as it relates to the Data Protection 
Act.  The industry willingly collaborated with it.  The Commission 
was gratified to note the conclusion of the Information 
Commissioner’s Office that there seemed to have been an 
improvement in journalists’ compliance with the Data Protection Act.  

 
13.5 Despite the manner in which the Guardian’s allegations were treated 

in some quarters – as if they related to current or recent activity – 
there is no evidence that the practice of phone message tapping is 
ongoing.  The Commission is satisfied that – so far as it is possible to 
tell – its work aimed at improving the integrity of undercover 
journalism has played its part in raising standards in this area.  

 
13.6 It also further underlines the important role that a non-statutory, 

flexible body such as the PCC has in adding value to the work of the 
legal system to help eliminate bad practice, and it would be regrettable 
if the renewed controversy over the historical transgressions at the 
News of the World obscured this.  While there is no room for 

 15



complacency in the drive to improve standards and ensure compliance 
with the Code and the law, the Commission trusts that the value of its 
work in this area is something that others – notably the Select 
Committee, which is still examining these matters – will recognise.   

 
ENDS 

 16


