
14

A
C

C
U

R
A

C
Y

P
re

-p
u

b
lic

at
io

n

Back to
contents

Index

THE EDITORS’ CODEBOOK • www.editorscode.org.uk

If the Preamble embraces the spirit of the Code, then Clause 1

goes to the heart of good practice. The Code does not demand

infallibility; it requires that care should be taken. It is about getting the

story right in the first place, putting it right if mistakes are made and

— where appropriate — saying Sorry.

This clause accounts for the majority of complaints to the PCC.

That will surprise no-one familiar with the pace at which newspapers

and magazines are produced, but it should not excuse reckless or

sloppy journalism.

The PCC has reminded editors that accuracy is particularly

important in dealing with emotive topics such as asylum seekers or

mental health, where there is danger of creating fear and hostility not

borne out by facts, and where allegations are made, ahead of formal

proceedings, suggesting an individual has committed — or is

suspected of — a criminal offence.

The absence of a public interest exception to justify inaccuracy

increases the burden on editors. (See Section Six, Public Interest).

As with all else in the Code, it is a question of balance. Care must

be taken to minimise both errors and their impact. Mistakes may be

inevitable, but it is important that they are put right swiftly and clearly.

The Code rules on accuracy break down into two main areas,

covering pre-publication and post-publication.

THE PRE-PUBLICATION REQUIREMENT
The Code is careful not to demand perfect accuracy, which would

be impossible to achieve. Instead, sub-clause 1i obliges publications

to take care not to publish inaccurate, misleading or distorted

material, including pictures.

That is a simple, practical and deliverable requirement, applying

to all they do ahead of publication. If sufficient care were taken, then

that would be a defence to any subsequent complaint. The tests to

apply would include such issues as:

• Are there reasonable grounds for believing the piece is accurate?

• Have proper checks been made?

Section Two: Getting it right

ACCURACY, COMMENT, CONJECTURE AND FACT

Errors and judgments

THE CODE SAYS...

Clause One — ACCURACY
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or

distorted information, including pictures.

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once

recognised must be corrected, promptly and with due prominence,

and — where appropriate — an apology published.

iii) The Press, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between

comment, conjecture and fact.

iv) A publication must report fairly and accurately the outcome of an

action for defamation to which it has been a party, unless an agreed

settlement states otherwise, or an agreed statement is published.

http://www.editorscode.org.uk/


A
C

C
U

R
A

C
Y

P
o

st
-p

u
b

lic
at

io
n

Back to
contents

Index

THE EDITORS’ CODEBOOK • www.editorscode.org.uk

• Have likely complainants been given an adequate opportunity to

respond?

Proving sufficient care: A complaint by the European Commission

(Martin v Mail on Sunday: Report 53, 2000) was rejected because

the PCC decided the paper had taken sufficient care to check the

accuracy of a story suggesting an EC summit was to discuss a £30-

a-year levy on telephone lines.

First, the story was based on a report on an official EC website

which gave no indication that it was out of date; second, the paper

had twice asked the EC press office to comment, but received no

response; and third, it had made clear this was a proposal for

consideration which had not been adopted. These checks showed

that the paper had taken sufficient care on all points.

The case demonstrates that editors are not always responsible

for potentially misleading reports. There can be factors over which

they can have no control, and there can be occasions when the error

is caused by contributory negligence on the part of the complainant.

Conversely, a complaint against a Sunday tabloid was upheld

because the paper failed to put details of an uncorroborated kiss-

and-tell story to the subject of the piece prior to publication. The PCC

ruled (Harkishin v Sunday Sport: Report 58, 2002) that this

amounted to insufficient care to establish the truth.

THE POST-PUBLICATION REQUIREMENT
This requires publications to offer a suitable remedy if the story,

including pictures, was significantly inaccurate, misleading or

distorted. The burden of proof, as always in the PCC system, falls on

the editors. If they wish to claim the story was true, then they will

need to demonstrate that there were no significant inaccuracies or

distortions and that it was not misleading. Even if the story was not

entirely correct, the newspaper would be exonerated if it could

demonstrate that it had taken sufficient care to avoid inaccuracy, or

that it had offered a suitable remedy.

Was it significant? The spirit of the Code protects a substantially

true story from failing due to a trifling error. The PCC’s

commonsense test of significance is simple: How much does it really

matter? Getting a name wrong could be merely irritating — or wholly

fundamental. The context would be crucial. The PCC might need to

decide if the alleged error, taken alone, was of consequence, or even

if a series of relatively minor errors, taken together, were likely to

mislead or distort.

In 1998 (Hunt v The Guardian: Report 45, 1999) a man who had

written critically about The Guardian, complained that a piece it had

published in response was littered with inaccuracies, including a

claim that he had a “shouting, screaming, vein-busting dislike” for

The Guardian. The PCC decided the newspaper had a right to

investigate a critic who had made serious allegations against it. In the

context of the piece all the points were minor — except for an error

over VAT repayment. That was significant, but had already been

corrected by the newspaper. The complaint was rejected.

Was it true? If the point is significant, the next test is whether it is

true. The PCC will expect from editors supporting evidence for a

story, wherever possible, demonstrating that it wasn’t inaccurate,

misleading or distorted. However, the truth is not always easy to

establish, especially if a newspaper or magazine is relying for its

information on a single, confidential source, which it has a duty to

protect under the Code (See Clause 14, Confidential sources).

The PCC has no powers of sub-poena, or of verifying

unsupported evidence and in rare cases it has proved impossible to

decide whether a story was accurate or not. In such situations, the

Commission will often negotiate on whether it is reasonable for the

complainant to be given an opportunity to reply.

In 2002 Cabinet Minister Charles Clarke accused a newspaper

of inventing a story that he had ‘told friends’ he regarded the Speaker

of the House of Commons as a liability. (Clarke MP v The Times:

Report 58, 2002).

15

http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=MjA3Mg
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=MjA3Mg
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=MTg2NA
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=MjA3NQ
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=MjAyNw
http://www.editorscode.org.uk/


16

A
C

C
U

R
A

C
Y

M
is

le
ad

in
g

th
e

re
ad

er

Back to
contents

Index

THE EDITORS’ CODEBOOK • www.editorscode.org.uk

The paper stood by its story — insisting it was from a confidential

source — and offered Mr Clarke an opportunity to reply, but baulked

at publishing his claim that its journalist invented the quotes. The

PCC could not break the deadlock.

As it could not establish the facts, it could not oblige the

newspaper to accept that the quotes were invented. It decided that

the editor’s offer to publish a letter carrying all Mr Clarke’s other

claims was a suitable remedy.

Was sufficient care taken? The problems sometimes encountered

in establishing the truth tend to make the test of whether sufficient

care was taken at least as important as the test of accuracy. It is

often easier to establish. (See pre-publication requirements above).

The PCC has ruled that this duty of care places a burden on

editors to be pro-active, rather than relying on complainants to prove

their case. A weekly newspaper’s report that a man had been

accused of assault was accurate, but the paper failed to report his

subsequent acquittal, because its court reporter was ill. The editor

then refused to publish an apology unless the defendant himself

produced evidence of his acquittal.

The Commission rejected the notion that the onus of proof was

entirely on the complainant and criticised the editor for doing nothing

to try to establish the facts. It said failure to publish the verdict

created a misleading impression for several months and breached

the Code. (Millichamp v Brecon & Radnor Express: Report 72,

2005).

Was it misleading? Stories that are technically accurate can still be

misleading or distorted leaving the reader with a false impression.

Sometimes the problem is more because of what they don’t say than

what they do, and that — whether intentional or not — can breach

the Code.

A magazine (Brain v Hello! Report 55, 2001) published interior

pictures of actress Kate Winslett’s new home — but didn’t mention

BRIEFING

Reporting of cases involving paedophiles

Editors are urged by the PCC to think carefully before embarking on high-

profile campaigns in which details of convicted sex offenders are published. In

a Guidance Note the Commission recommended:

• Consultation: It would be advisable to talk with representatives of the

probation service and local police before publication. Both services had

expressed fears that identifying sex-offenders could hamper their work and

endanger public safety.

• Accuracy: Particular care needed to be taken to comply with the Code’s

rules (Clause 1), given the scale of problems created for innocent people

that could follow an inaccuracy.

• Corrections: Where there is an acknowledged inaccuracy, it should be

corrected as soon as possible (Clauses 1 and 2), with an apology if

necessary.

• Privacy: People convicted of crime do have protection under Clause 3 —

although reporting of convictions would not normally breach the Code.

• Relatives and friends: They have a right of privacy and should not be

identified without consent (Clause 9) unless they are relevant to the case or

there is a public interest in doing so.

• Children and victims of sexual assault: Particular care needs to be taken

to prevent identification of victims in line with the Code rules in Clauses 7

and 11.

The panel
colour code

� What the
Code says

� Key
questions
editors need
to ask
themselves
when Code
issues arise

� Briefings
on specific
areas where
the Code
applies

http://www.editorscode.org.uk/guidance_notes_10.html
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=MjA0Ng
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=MjE3NA
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=MjE3NA
http://www.editorscode.org.uk/


A
C

C
U

R
A

C
Y

P
ro

m
p

t
co

rr
ec

ti
o

n
s

Back to
contents

Index

THE EDITORS’ CODEBOOK • www.editorscode.org.uk

that they were taken during the occupation of a former owner, who

complained. The PCC ruled that the pictures showing the former

owner’s furniture suggested Ms Winslett had disposed of treasured

wedding gifts.

The complaint was upheld. A caption making clear that the

pictures showed the interiors pre-Ms Winslett might have kept the

magazine out of trouble. But only if it was made very clear.

Hidden escape-clause justifications aren’t acceptable to the PCC

— as a local newspaper discovered when it ran the story of a police

raid, in which six refugees were arrested, under a Page One

headline The Front Line In Folkestone, apparently illustrated by a

large picture of officers in riot gear.

The fact that the picture showed an entirely separate incident was

only revealed on an inside page. The PCC upheld the complaint —

while reminding editors that inaccurate or misleading reporting could

generate an atmosphere of fear and hostility not borne out by the

facts. (Harman and Harman v Folkestone Herald: Report 47, 1999).

(See Briefing).

Was it distortion? The PCC insists that if a picture is not what it

seems, or if it has been posed or digitally manipulated, the reader

should generally be told. An exception might be in publishing spoofs

— such as April Fool stories — where the manipulation is the story

and will ultimately be revealed. The test would be whether the reader

had been significantly misled. Most are not — and they get the joke

if they are.

However, a picture illustrating a genuine story of local prostitution

and showing what appeared to be a vice girl on a street corner was

doubly damned. The newspaper admitted it had been digitally

created by combining two images — and was posed using a model.

The PCC ruled that in any case where images were significantly

altered, the caption should say so. (A man v Luton on Sunday:

Report 64, 2003).

Again, the key word is significantly. The PCC does not expect

editors to chronicle each digital enhancement of every picture. The

image would need to have been distorted enough to have been

capable of misleading the reader.

REMEDIES: CORRECTIONS
AND APOLOGIES
The need for speedy and clear corrections is set out in sub-clause

1ii which requires that a significant inaccuracy, misleading statement

or distortion, once recognised must be corrected promptly and with

due prominence. There is no hard and fast definition in either case.

Promptness and prominence must be decided by what is reasonable

in all the circumstances, particularly subject to any over-riding legal

considerations.

Promptness: While delays in some cases may be genuinely

unavoidable, the Commission takes a stern view of unnecessary

delays in righting undisputed — or incontestable — errors, especially

where the repercussions can be serious.

A newspaper wrongly reported that an estranged husband was

involved in a knife-wielding incident with his wife’s new boyfriend. It

was not her boyfriend — she did not have one — but a neighbour.

However, due to what the editor described as a “breakdown in

communications”, the paper failed to correct the error for six weeks

— during which time the husband was found dead.

The PCC ruled (A woman v South Wales Evening Post: Report

59, 2002) that the delay, while inadvertent, was not acceptable in

circumstances where the potential consequences of the mistake

were serious. It also found that the correction, when eventually

published, should have included an apology.

Due prominence: As with the publication of adverse PCC

adjudications (See Page 11), the Commission will take into account

all the circumstances to decide whether the prominence given to a

correction, clarification, or apology amounts to an adequate remedy.

17

http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=MjA4MA
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=MjA4MA
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=MjExMw
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=MjExMw
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=MTgzOQ
http://www.editorscode.org.uk/


18

A
C

C
U

R
A

C
Y

W
h

en
to

ap
o

lo
g

is
e

Back to
contents

Index

THE EDITORS’ CODEBOOK • www.editorscode.org.uk

It has always taken the view that due prominence does not mean

equal prominence: an error in a Page One lead would not

automatically require a Page One lead correction. However, the PCC

would expect that the positioning of apologies or corrections should

generally reflect the seriousness of the error — and that would

include front page apologies where appropriate.

When the Evening Standard ran a Page One story incorrectly

stating that Prince Philip had prostate cancer, the newspaper quickly

acknowledged the error and within 36 hours the PCC negotiated a

settlement.

This included a Page One reference to a Page 5 item apologising

unreservedly to the Prince and his family for making the distressing

allegation and breaching his privacy. It was a classic example of a

prompt, prominent and proportionate apology working rapidly to

minimise the damage of a bad error. However, when apologies are

not treated in such a way it can seriously compound the problem

and aggravate the damage done.

The Mayor of Totnes complained that a Daily Express story

claiming that she had personally ordered the scrapping of civic

prayers to avoid offending other faiths, was not true. The council as

a whole had agreed the move and it was not in deference to other

faiths.

The Express agreed to apologise but, although the original story

had appeared on Page 5, the apology was relegated to Page 33.

The PCC censured the newspaper for “an unfortunate example of

bad practice” especially as the complainant had to wait four months

for it. (Boswell-Harper v Daily Express: Report 75, 2007).

Apologies: In fact, the Code makes a distinction between

corrections — which usually need to be published promptly and

prominently — and apologies, where the same is not always true.

First, the wording of apologies often needs to be agreed with the

complainant, especially if there are legal implications — as in

defamation cases, for example — which may cause unavoidable

BRIEFING

Refugees and asylum seekers

After a number of breaches of the Code, the PCC issued Guidance aimed at

ending confusion over the terminology used to describe asylum seekers and

refugees.

The Commission expressed concern that misunderstandings could lead to

inaccurate, misleading or distorted reporting, in breach of the Code’s

accuracy rules (Clause 1), and might also generate a fear and hostility that

was not borne out by the facts.

Although the Code’s Discrimination rules (Clause 12) — relating to

pejorative, prejudicial or irrelevant references — apply only to individuals, the

wider question of whether a description is accurate, misleading or distorted

applies equally to groups. This means a term such as “illegal asylum seeker”

would be a breach, since it is inaccurate.

The guidance suggested:

• An asylum seeker is a person currently seeking refugee status or

humanitarian protection.

• A refugee is someone who has fled their country in fear of their life — and

may have been granted asylum under the 1951 Refugee Convention, or

who otherwise qualifies for humanitarian protection, discretionary leave or

has been granted exceptional leave to remain in the UK.

• An illegal immigrant would describe a person who had been refused such

status, and had failed to respond to a removal notice to quit Britain.

The PCC has also held that stories which generated fear and hostility not

borne out by the facts might in certain circumstances affect the welfare of

children, in breach of Clause 6.

http://www.editorscode.org.uk/guidance_notes_7.html
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=NDYwNA
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=NTE4OA
http://www.editorscode.org.uk/


19

A
C

C
U

R
A

C
Y

C
o

n
fu

si
n

g
fa

ct
an

d
o

p
in

io
n

Back to
contents

Index

THE EDITORS’ CODEBOOK • www.editorscode.org.uk

delay, affecting promptness. Secondly, a public apology, which could

highlight the error and cause renewed embarrassment, may be the

last thing a complainant wants.

Editors regularly find that complainants regard a personal letter, or

phone call, as more suitable. An apologetic note from a genuinely

regretful editor, accompanied by a bouquet of flowers, is by no

means uncommon. It is an example of the spirit of the Code in

action.

Yet sometimes such gestures are neither appropriate nor enough

and the demand for a published apology becomes an issue. Each

case is judged on its merits, but one factor when deciding if an

apology is appropriate, might be whether the story had caused

significant hurt or embarrassment.

A newspaper whose headline Blair All Spin And No Delivery —

Field, attributed to Frank Field MP words about the Prime Minister he

had not used, offered the opportunity to reply in a letter, but refused

to run an apology. The PCC upheld the complaint, ruling that, as the

error had been recognised at an early stage, an apology would have

been appropriate (Field MP v The Independent: Report 51, 2000).

COMMENT, CONJECTURE AND FACT
The Code upholds in sub-clause 1iii the Press’s right to be partisan,

but insists on a clear distinction between comment, conjecture and

fact. The rival claims of freedom of expression and freedom from

prejudice can find a battleground here, especially when distinctions

become blurred in personal opinion columns.

The PCC holds the ring by defending the freedom to comment —

but only as long as columnists do not try to argue a false factual

basis for their views. It has particularly used this to decide cases

involving complaints from minority groups about being portrayed

inaccurately. The tests include:

• Is the disputed material demonstrably factual? If not —

• Does the presentation make clear that it is comment or

conjecture?

In 1997, a tabloid columnist stated as fact that gay men had an

average life expectancy of 43 and were 17 times more likely to be

paedophiles than straight men. During the PCC inquiry, the

newspaper accepted the statistics had been challenged and that,

although “broadly accurate”, the columnist’s interpretations should

not be taken as absolute.

In a key ruling, the Commission concluded that such claims

should not then have been presented as fact, and upheld the

complaint. (A. J. Crompton v The Sun: Report 41, 1997).

Importance of presentation: In news reports, too, there is a danger

of passing off allegations, however strong, as fact. Presentation of

the story can be crucial if by tone, display or other means it misleads

the reader into interpreting as fact that which is conjecture or

comment, or a mixture of both.

Soon after the death of Father John Tolkien — son of JRR Tolkien

— a Sunday paper published a former altar boy’s claims that the

priest was a paedophile, who had abused hundreds of children. The

Tolkien family, in a series of complaints under five clauses of the

Code, said they had been given no chance to comment on these

allegations, which were presented explicitly as fact.

The editor’s suggestion that publication was justified by freedom

of expression and a duty to expose crime was rejected by the PCC,

which ruled that while the newspaper may have strongly believed

the priest to be a paedophile, he had not been convicted of, or

charged with, any offence.

The presentation of the story should have made absolutely clear

that these were allegations. By publishing such extremely serious

claims without sufficient qualification, the newspaper had breached

Clause 1 of the Code. (Tolkien family v Sunday Mercury: Report 62,

2003).

The issue of presentation was doubly crucial when Sinn Fein

leader Martin McGuinness complained to the PCC after a Sunday

newspaper splashed with the headline McGuinness Was A Brit Spy.

http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=MjA5Ng
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=MjA5Ng
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=MTk4MQ
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=MjAxNA
http://www.editorscode.org.uk/


20

A
C

C
U

R
A

C
Y

C
o

u
rt

s
an

d
cr

im
e

Back to
contents

Index

THE EDITORS’ CODEBOOK • www.editorscode.org.uk

Without any legal powers to investigate the suggestion — by a

named former British agent — that Mr McGuinness had co-operated

with MI6, the Commission was in no position to decide on its veracity.

In fact, it did not need to. For the issue was not whether the

allegation was true, but whether the newspaper had clearly

separated fact from comment. The PCC decided it had, as the main

headline had been accompanied by another saying, Spook’s Shock

Claims.

Mr McGuinness said the other headline appeared to be separate

in another box, but the PCC ruled (McGuinness v Sunday World:

Report 74, 2006) that readers would have understood that the

suggestion that he was a spy was not stated as fact, but as a claim

from an intelligence source. The complaint of inaccuracy was

therefore rejected.

Alternative view: The importance of presentation was stressed

again in a case brought by Rina and Michelangelo Attard, the

parents of conjoined twins, who had sold pictures and information to

the media. (Attard v Sunday Mirror: Report 55, 2001).

The article was based on an interview with Mr and Mrs Hubble,

who had become friends of the Attards. When the couples fell out,

the Hubbles sold their story to the Sunday Mirror, giving their view

of events.

But the PCC ruled that because the interview was presented as

just one side of a complicated story, leaving readers in no doubt

there would have been another point of view, it was valid. There was

no breach of the Code.

Crime reporting and court stories, where accurate accounts

would normally be covered by legal privilege, hold hidden dangers

for newspapers when they get it wrong and confuse comment or

conjecture with fact. As always, misleading headlines can be a

particular problem.

The alleged rape of a 14-year-old black girl by 19 men in an Asian

shop was reported on the front page of a weekly newspaper under

the headline Gang Of 19 Rape Teen. Although headlines and

reports on inside pages had used the words “alleged gang rape” and

“alleged attack”, the word “alleged” was used only once in the short

Page One story.

The PCC ruled that this was insufficient to enable readers to

realise that the story was about allegations and the inside coverage

did not mitigate that. It therefore breached the Code by failing to

distinguish comment, conjecture and fact. (A man v The Voice:

Report 72, 2005-6).

Unproven evidence: Similar problems can arise in court reporting

of statements that are not proven facts. A plea of mitigation for an

offence, untested and unproven, is not necessarily a fact, but an

allegation. And that must be made clear — as the editor of a local

newspaper found when he ran a story headlined Man Attacked

Girlfriend’s Lesbian Lover.

The defendant admitted in court attacking a woman, but said he

was upset because he had discovered she was having an affair with

his girlfriend. His victim complained to the PCC that the newspaper

stated as fact in its headline and the intro to its story that the two

women had been lovers, rather than making clear that this was an

allegation made in mitigation. In fact, both women later said the

claims were unfounded. However, the editor said he had accurately

reported what was said in court and would not publish a letter of

denial from the complainant because it could expose his newspaper

to the risk of defamation proceedings.

The PCC said while the editor was not responsible for the

accuracy of what was said in court, there was an important principle

under the Code of how proceedings were reported. Readers would

have been misled into believing that the court claim was an

established fact. The Commission criticised the editor for not trying

to find an amicable resolution and upheld the complaint. (Mahmoud

v Isle of Wight County Press: Report 75, 2007).

http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=NDc5Mw 
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=NDc5Mw 
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=MjE4Mg 
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=MjE4Mg 
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=MjA0OQ
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=NDIwNA
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=NDIwNA
http://www.editorscode.org.uk/


21

A
C

C
U

R
A

C
Y

D
ef

am
at

io
n

ca
se

s

Back to
contents

Index

THE EDITORS’ CODEBOOK • www.editorscode.org.uk

REPORTING THE OUTCOME
OF DEFAMATION CASES
Publications are required by the Code in sub-clause 1iv to report

fairly and accurately the outcome of a case for defamation to which

they had been party — unless an agreed settlement states

otherwise, or an agreed statement is published.

This is intended to ensure that newspapers set the record straight

in their own pages. It covers only the outcome of the case and puts

no onus on editors to run ongoing reports of the action — although

they may choose to do so.

A case where a man who successfully sued The Guardian went

on to complain that the paper had not run balanced reports of the

trial (Kirby and Co. v The Guardian: Report 46, 1998) was rejected

by the PCC. The Code refers only to the outcome of the case.

Agreed statements: The provision for cases where the settlement

of the defamation action clearly states that there is no requirement

to publish the outcome, or where an agreed statement is published,

was added in June 2004 to protect publications which reached such

an agreement from being guilty of a technical breach.

That happened in 1999, when a magazine did not report the

outcome of a case, believing in good faith that the settlement did not

require a report of the outcome. In its adjudication (McQueen and

Givenchy SA v Time Out: Report 46, 1999) the PCC accepted that

the Code should not be used to give litigants in resolved cases

further redress.

Significantly, the Commission did not censure the magazine, but

urged editors and lawyers to make clear in settlements that reporting

of the outcome was not an issue.

The clear lesson for both sides is that agreed legal settlements of

defamation actions should include the timing and manner of any

publication of the outcome and those arrangements should be

enforced as part of that settlement. It should not be a matter for the

PCC to referee after the event.

KEY RULINGS
• Martin v Mail on Sunday, (Report 53, 2000).

• Harkishin v Sunday Sport, (Report 58, 2002).

• Hunt v The Guardian, (Report 45,1999).

• Clarke MP v The Times, (Report 58,2002).

• Millichamp v Brecon & Radnor Express (Report 72, 2005).

• Brain v Hello! (Report 55, 2001).

• Harman and Harman v Folkestone Herald (Report 49, 2000).

• A man v Luton on Sunday, (Report 64, 2003).

• A woman v South Wales Evening Post (Report 59, 2002).

• Boswell-Harper v Daily Express (Report 75, 2007).

• Field MP v The Independent (Report 51,2000).

• A. J. Crompton v The Sun, (Report 41, 1998).

• Tolkien family v Sunday Mercury (Report 62, 2003).

• McGuinness v Sunday World (Report 74, 2006).

• Attard v Sunday Mirror (Report 55, 2001).

• A man v The Voice (Report 72, 2005-6).

• Mahmoud v Isle of Wight County Press (Report 75, 2007).

• Kirby and Co. v The Guardian, (Report 46, 1999).

• McQueen and Givenchy SA v Time Out (Report 46, 1999).

KEY QUESTIONS

• Was the alleged error significant? Trivial errors are not covered.

• Was the story inaccurate, misleading or distorted? A technically

accurate story could still be misleading. Has a picture been manipulated?

• Was sufficient care taken to establish accuracy ahead of publication?

Were proper checks made? Was the complainant offered a chance to

comment?

• Did the story confuse comment or conjecture and fact? Presentation

is important.

• Was a suitable remedy offered?

• Was the outcome of a defamation case reported?

The panel
colour code

� What the
Code says

� Key
questions
editors need
to ask
themselves
when Code
issues arise

� Briefings
on specific
areas where
the Code
applies

http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=MTg0Nw
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=MTg0NQ
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=NDc5Mw 
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=MjE4Mg 
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=MjA0OQ
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=NDIwNA
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=MjA5Ng
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=MTk4MQ
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=MjAxNA
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=NDYwNA
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=MjA4MA
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=MjExMw
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=MTgzOQ
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=MjA0Ng
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=MjE3NA
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=MjA3Mg
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=MTg2NA
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=MjA3NQ
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=MjAyNw
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=MTg0Nw
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=MTg0Nw
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=MTg0NQ
http://www.editorscode.org.uk/



