
PRESS COMPLAINTS COMMISSION 

 

 

The Minutes of the 176
th 

Ordinary Meeting of 

The Press Complaints Commission Limited held at 

Halton House, 20/23 Holborn, London EC1N 2JD on 

Wednesday 16
th

 January 2011
 

 

 

 

 

Present: Baroness Buscombe  Chairman 

Matti Alderson 

John Home Robertson 

Anthony Longden 

Ian MacGregor 

John McLellan 

Ian Nichol   Deputy Chairman 

Lindsay Nicholson 

Esther Roberton 

Eve Salomon 

Simon Sapper 

Julie Spence 

Tina Weaver 

Peter Wright 

 

In attendance: Stephen Abell   Director 

 

 

The following members of the secretariat attended the meeting as observers: Hannah 

Beveridge, Elizabeth Cobbe, Charlotte Dewar, Will Gore, Rebecca Hales, Scott 

Langham, Ben Milloy, Amber Mun, and Catherine Speller.    

 

 

1. Apologies 

 

Apologies were received from Simon Reynolds and Ian Walden. 

 

The Chairman welcomed Alison Hastings, consultant to the PCC, and was 

pleased to report Hannah Beveridge’s return to the Commission’s secretariat 

following her maternity leave. 



  2 

2. Minutes 

 

The minutes of the meeting held on 8
th

 December were approved as a correct 

record of the meeting and for publication. 

 

 

3. Matters arising 

 

There were none. 

 

 

4. Complaints 

 

(i) Complaint Nos. 10-5503/10-5655 Baskerville v Daily Mail/The 

Independent on Sunday 

 

Peter Wright took no part in the discussion of these cases and absented 

himself from the room.   

 

The Commission concluded that the complaints raised no breach of the 

Editors’ Code and that they should not, therefore, be upheld.  The 

following adjudications were agreed: 

 

Ms Sarah Baskerville complained to the Press Complaints Commission 

that an article headlined “Oh please, stop this twit from Tweeting, 

someone”, published in the Daily Mail on 13 November 2010, intruded 

into her privacy in breach of Clause 3 (Privacy) and was misleading in 

breach of Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice.  

 

The complaint was not upheld. 

 

The article reported that the complainant – a civil servant who worked 

for the Department for Transport – had been using the micro-blogging 

website, Twitter, to describe aspects of her job and her feelings 

towards her work.  The newspaper considered some of her comments to 

be inappropriate.  

 

The article referred to the fact that the complainant had in her tweets: 

described the leader of a course she was doing (as part of her job) as 

“mental”; said that she was “struggling with a wine-induced 

hangover” at work; and, again at work, told how she was “feeling 

rather tired – would much prefer going home”. In addition, the article 

pointed to a number of tweets that were political in nature: a 

complaining reference to a Conservative MP who was a prominent 

critic of Whitehall waste; a re-tweet of a Labour MP’s attack on 

government “spin”; and a reference to the complainant’s acquaintance 

with Sally Bercow. 

 



  3 

The complainant said her activities on Twitter and other social 

networking sites (she also had a blog and had uploaded pictures of 

herself on Flickr) were private.  While it was true in theory that 

anybody could view the information she had posted online, she argued 

that she had a “reasonable expectation that my messages…would be 

published only to my followers”.  Only her 700 or so followers could 

see the full context of her messages.  Others would only find her 

account by actively searching for her, which seemed an unlikely thing 

for most people to do, and would only see messages she had posted, not 

those she was responding to.  Her Twitter account and her blog 

(neither of which were anonymous) both included clear disclaimers 

that the views expressed were personal opinions and were not 

representative of her employer. 

 

In addition, the complainant said that the newspaper had presented her 

messages out of context.  For example, in another tweet about the 

course she had attended she made clear it was “good and worthwhile”.  

This meant that readers were given a misleading impression of her 

character.  She argued that there were thousands of public sector 

workers who regularly use Twitter in and out of office hours.  She 

could not understand why she had been targeted. 

 

The newspaper disputed that it had invaded the complainant’s privacy.  

She was openly posting messages about many aspects of her life, 

including her job.  The material could be read by anybody; she had not 

limited her Twitter account to those officially “following” her. 

 

In any case, there was an ongoing debate about the use of social 

media, which the newspaper was entitled to take part in.  Since the civil 

service code requires that public servants should not, by their personal 

statements, call into doubt the impartiality of the civil service, it was 

quite legitimate for the newspaper to highlight this particular case. As 

to taking the messages out of context, the newspaper said it could only 

include a limited number of posts and argued that those it had 

referenced were the ones that were relevant to the point being made by 

the columnist – that a civil servant ought not to publicise political 

views online and talk of being hungover at work. 

 

The complainant said she was fully compliant with the civil service 

code.  As a result of the newspaper’s article, she had taken the decision 

– reluctantly – to lock her Twitter stream so it could not be viewed by 

anybody apart from her followers. 

 

 

 

 

 

 



  4 

Adjudication 

 

The Commission has made a number of key rulings about the use by 

newspapers and magazines of material obtained from social 

networking sites.  This was the first time it had considered a complaint 

about the republication of information originating from Twitter. 

 

There was no dispute that the material posted by the complainant was 

open to public view, and could be accessed by anyone who wished to 

read it.  Although there were 700 actual subscribers to the 

complainant’s account, the potential audience was much greater.  This 

was particularly the case as any message could be “re-tweeted” 

without the complainant’s consent, or control, to a larger subscription 

list.  This was a notable feature of Twitter.  The publicly accessible 

nature of the information (for which the complainant was responsible) 

was a key consideration in the Commission’s assessment as to whether 

it was private. 

 

The Commission also had regard to the quality of the information (how 

personal it is), how it is used by the publication and whether there is a 

public interest.  In this case, the Commission noted that the published 

material related directly to the complainant’s professional life as a 

public servant.  The newspaper was seeking to comment on the wisdom 

of civil servants using social media platforms, which may give rise to 

claims that it can conflict with their professional duties.  

 

The Commission recognised that the complainant had been caused 

distress by the coverage of the newspaper, which was regrettable.  

However, taking into account all of the above factors, it did not 

consider that the material published by the newspaper constituted an 

unjustifiable intrusion into her privacy in breach of Clause 3 (Privacy) 

of the Code. 

 

The Commission did not consider either that the article was misleading 

or distorted.  It was accepted that the complainant had made the 

comments attributed to her.   While the newspaper could have included 

more innocuous tweets, its failure to do so did not render the article 

misleading.  The article constituted an argument by the journalist – 

with which some people clearly would disagree – that the actions of the 

complainant were inappropriate.  Readers would recognise that he was 

using selected tweets to reinforce that argument.  There was no breach 

of Clause 1 (Accuracy) raised by this complaint. 

 

Relevant rulings: 

Goble v The People (2009) 

Mullan et al v Scottish Sunday Express (2009) 

Rundle v The Sunday Times (2010) 

A Woman v Loaded (2010) 



  5 

 

 

Ms Sarah Baskerville complained to the Press Complaints Commission 

that an article headlined “The hounding of Baskerville”, published in 

the Independent on Sunday on 14 November 2010, intruded into her 

privacy in breach of Clause 3 (Privacy) and was misleading in breach 

of Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice.  

 

The complaint was not upheld. 

 

The article reported that the complainant – a civil servant who worked 

for the Department for Transport – had been using the micro-blogging 

website, Twitter, to describe aspects of her job, her feelings towards 

work and wider political issues. Following up a critical article in the 

previous day’s Daily Mail, the article highlighted a number of tweets 

the complainant had made and reported that she felt “targeted” by the 

criticism she had received.  The article was accompanied by a 

photograph of the complainant taken from her Flickr page and also 

included comments from her blog.   

 

The complainant said that her activities on Twitter and other social 

networking sites were private.  While it was true in theory that anybody 

could view the information she had posted online, she argued that she 

had a “reasonable expectation that my [Twitter] messages…would be 

published only to my followers”. Only her 700 or so followers could 

see the full context of her messages.  Others would only find her 

account by actively searching for her, which seemed an unlikely thing 

for most people to do, and would only see messages she had posted, not 

those she was responding to.  Her Twitter account and her blog both 

included clear disclaimers that the views expressed were personal 

opinions and were not representative of her employer. 

 

The complainant also said that the newspaper had presented her 

comments out of context.  This meant that readers were given a 

misleading impression of her character.  She argued that there were 

thousands of public sector workers who regularly use Twitter in and 

out of office hours.  She could not understand why she had been 

targeted. 

 

The newspaper disputed that it had invaded the complainant’s privacy.  

She was openly posting messages about many aspects of her life, 

including her job.  The material could be read by anybody; she had not 

limited her Twitter account to those officially “following” her.  While 

her Twitter stream had been closed to public view after the Daily Mail 

article appeared, the material on her blog and her Flickr photo stream 

were still openly accessible. 

 



  6 

The complainant was not, said the newspaper, “someone who for some 

reason was able to use the technology but unable to realise the 

consequences of making her life so public”.  It was legitimate for 

newspapers to consider how people in positions such as the 

complainant’s should be careful about what they publish about 

themselves – and to consider what a lack of care said about their 

judgement.  

 

Adjudication 

 

The Commission had already considered a similar complaint against 

the Daily Mail’s original article and had concluded that there was no 

breach of the Code.  It reached the same conclusion in relation to this 

complaint and for the same reasons as set out in the related 

adjudication.   

 

The Independent on Sunday had included some additional information, 

including from the complainant’s blog and her Flickr photo-stream 

(neither of which were privacy-protected).  However, the Commission 

did not consider that the publication of this publicly-accessible 

information – which was not of an intimate nature, and included an 

innocuous picture of the complainant – constituted an intrusion into 

her privacy.    It did not find a breach of Clause 3 (Privacy) of the 

Code. 

 

As with the case against the Daily Mail, the Commission did not 

consider the publication of selected information made available by the 

complainant to be misleading.  There was no breach of Clause 1 

(Accuracy) of the Code.   

 

Relevant rulings: 

Goble v The People (2009) 

Mullan et al v Scottish Sunday Express (2009) 

Rundle v The Sunday Times (2010) 

A Woman v Loaded (2010) 

Baskerville v Daily Mail (2010) 

 

 

(ii) Complaint No. 10-5851 McCann v East Kilbride News 

 

Peter Wright returned to the meeting.  Tina Weaver left the room and 

took no part in the discussion of this case (the East Kilbride News 

being owned by Trinity Mirror). 

 

After discussion, the Commission agreed that the complaint should be 

upheld in part. The terms of the adjudication were as follows: 

 

 



  7 

 

 

Mr Michael McCann MP complained to the Press Complaints 

Commission that an article headlined “MP claims £12,000 expenses in 

4 months”, published in the East Kilbride News on 8 December 2010, 

was inaccurate and misleading in breach of Clause 1 (Accuracy) of the 

Editors’ Code of Practice. 

 

The complaint was upheld. 

 

The article reported that the complainant, the Member of Parliament 

for East Kilbride, Strathaven and Lesmahagow, had claimed £12,133 

in expenses between May and August 2010, following the release of the 

figures by the Independent Parliamentary Standards Authority (IPSA). 

In the article it stated that the complainant’s expenses “include £1150 

in hotel bills to fund his trips to Westminster, while he also claims for a 

rented property in central London”. The complainant said that this was 

misleading as it suggested that he had claimed for hotel rooms at the 

same time as paying rent on a property. This was incorrect: the hotel 

bills were incurred before he had the property. 

 

The newspaper said that it had accurately reported the details of the 

expenses as published by IPSA, which had not explained why the 

expenses had been claimed. The complainant had claimed both hotel 

expenses and rent between May and August. It had sought to contact 

the complainant to discuss the claims on three occasions before 

publication, and the issue could easily have been clarified at that time.    

 

Adjudication 

 

It was not in dispute that the complainant had claimed for both hotel 

bills and rent in the period between May and August.  However, it was 

also not in dispute that he had claimed for them consecutively, rather 

than concurrently.  This was an important distinction. 

 

The key issue here for the Commission was whether readers would 

have been misled by the phrase “while he also claims for a rented 

property in central London”. This phrase was ambiguous, and could 

certainly be interpreted to mean that the claims overlapped.   The 

Commission considered that readers could have been misled as a 

result.  The newspaper should have offered to clarify its meaning so as 

to avoid any misunderstanding. It had not done so, and the result was a 

breach of the Code. 

 

***************************** 

 

 



  8 

Mr McCann also complained that a letter headlined “A claim too far 

from our MP”, published in the East Kilbride News on 8 December, 

was inaccurate and misleading in breach of Clause 1 (Accuracy) and 

represented harassment in breach of Clause 4 (Harassment) of the 

Editors’ Code. 

 

The complaint was not upheld. 

 

The anonymous letter – attributed to an “East Kilbride taxpayer” – 

criticised the complainant on the topic of his latest expenses, stating 

that his “first few months in office have cost the taxpayer more than 

almost every other MP in Scotland”. The complainant said that this 

claim was incorrect and had been presented as fact. He also said that 

the criticism had appeared in the same edition of the newspaper as its 

own report on the issue, making much the same points. He said that the 

letter appeared to have been written in response to the article, and did 

not believe that the letter had been sent independently by a member of 

the public. 

 

The newspaper said that the letter had been received by email on 3 

December, and provided a redacted copy of it. The writer of the letter 

had asked for their name to be withheld. A number of the points raised 

by the author had been previously highlighted in the public domain, 

and it had not been in touch with the individual before publication. It 

had chosen not to censor the opinion of the letter writer, which had 

been clearly presented. 

 

Adjudication 

 

The Commission was not in a position to determine the provenance of 

the letter, which had been submitted by email. It accepted that the letter 

had echoed many of the points in the report, but noted that the IPSA 

figures had been made publicly available on 2 December, and the 

overall amount of the complainant’s claims (and individual claims 

such as a £2 parking charge) had been discussed in other newspapers. 

Overall, the Commission was satisfied that readers would have 

recognised that the letter represented a reader’s appraisal of the 

figures which had been released. No inaccuracy could be established 

on this point and there was no breach of Clause 1.  

 

In addition, the Commission has previously ruled that Clause 4 

“relates to physical harassment of individuals by journalists and/or 

photographers in the newsgathering process”. A letter of criticism 

about a local MP published by the newspaper would not raise an issue 

under this Clause of the Code. 

 

 

 



  9 

(iii) Complaint No. 10-4442 Levy v Jewish Telegraph 

  

Tina Weaver returned to the meeting.  

 

Following discussion of this case Commissioners came to the 

conclusion that the matter raised by the complainant was not one that 

engaged the Editors’ Code.  It was agreed that both parties would, 

therefore, be informed that the Commission would be unable to come 

to a ruling on the case. 

 

 

(iv) Complaint No. 10-5741 A woman v Take a Break 

 

Commissioners expressed considerable concern about this case and 

agreed that there had been a serious breach of the Editors’ Code.  The 

complaint was upheld in the following adjudication and the 

Commission requested that further steps be taken to establish how the 

magazine intended to avoid a repeat of the situation: 

 

A woman complained to the Press Complaints Commission through 

Liberty that an article in an October 2010 edition of Take a Break 

magazine intruded into her privacy and identified her as a victim of 

sexual assault in breach of Clause 3 (Privacy) and Clause 11 (Victims 

of sexual assault) of the Editors’ Code of Practice. 

 

The complaint was upheld. 

 

The real-life article – told from the point of view of the complainant’s 

sister – detailed how the complainant and her sister had been abused 

by their stepfather as children.  He had subsequently been convicted 

for rape and other sexual offences, receiving a lengthy custodial 

sentence. The article named both victims, and included photographs of 

them.   It said that the women had waived their right to anonymity. 

 

The complainant said that her sister had waived her own right to 

anonymity and approached the magazine to tell her story (in exchange 

for a charity donation).  She had provided the journalist with the 

complainant’s contact details and understood that she would be 

contacted directly by the magazine. In the event, the complainant was 

not contacted.  She had not, and would not have, given permission to 

be identified in the article and had been seriously affected by its 

publication, both socially and emotionally. 

 

The magazine immediately accepted that the complainant had not 

waived her right to anonymity, apologising sincerely to her.  Its 

reporter had confirmed on numerous occasions to the editorial team, 

mainly orally, that both sisters had agreed to be identified.   In fact, 

contact had only been made with the complainant’s sister (who, the 



  10 

magazine claimed, had said that she was speaking on her sister’s 

behalf). The complainant had not been contacted. The editor took full 

responsibility for a mistake which should never have happened, 

accepting that there had been a breach of the Code. Following the 

complaint, the magazine said it had taken steps to ensure that its 

system of checks did not fail again: it would now require written 

documentary evidence that those featured in such a story had agreed to 

be identified.  

 

Adjudication 

 

The identification of victims of sexual assault without their consent is 

an extremely serious matter. Clause 11 of the Code is particularly 

clear: “The press must not identify victims of sexual assault or publish 

material likely to contribute to such identification unless there is 

adequate justification and they are legally free to do so”. 

 

In this case, there had been an unacceptable failure on the part of the 

magazine to protect the complainant from being identified. It plainly 

should have sought unequivocal confirmation from the complainant 

directly that she was willing to feature in the article and waive her 

right to anonymity. The Commission was concerned at the apparent 

ease with which the story had appeared without sufficient checks 

having been made with the complainant.   It noted that the magazine 

had indicated how its practice would change in the future.  This was a 

necessary step to remedy a problem that never should have arisen in 

the first place. The Commission asked that this was followed up 

further. 

 

The complaint was upheld under Clauses 3 (Privacy) and 11 (Victims 

of sexual assault). 

 

 

(v) Complaint No. 10-4086 Levy & McRae Solicitors v The Digger 

 

Tina Weaver declared an interest, noting that some Mirror Group titles 

in Scotland have used the services of Levy & McRae Solicitors.   

 

There was concern among Commissioners at the manner in which the 

magazine in this case had communicated with PCC staff.  However, the 

Commission came to the view that the substance of the complaint 

should not be upheld.  It agreed the following adjudication: 

 

Levy & McRae Solicitors of Glasgow complained to the Press 

Complaints Commission that an article headlined “Law firm Levy & 

McRae ‘incompetent’”, published in The Digger on 24 June 2010, was 

inaccurate and misleading in breach of Clause 1 (Accuracy) of the 

Editors’ Code of Practice. 



  11 

 

The complaint was not upheld. 

 

The article was an editorial opinion piece on a court case, concerning 

the suspension of two individuals’ security licences.  The complainants 

were the solicitors for the individuals.  The outcome was that Sheriff 

Principal Bruce Kerr QC ruled that Sheriff Simon Fraser had gone 

beyond his powers in making a decision (to overturn the original 

suspension), and therefore the decision was “incompetent”. 

 

The complainants said that the article, and in particular the headline, 

was inaccurate and misleading: the judgment had not referred to them 

as “incompetent” in any way. Rather, the judgment had stated that the 

original decision was “incompetent”, in the legal sense (in that it was 

outside of Sheriff Fraser’s powers). Sheriff Kerr’s decision was 

summarised in the judgment as follows: “For these various reasons I 

consider that the Sheriff’s interlocutor [judgment] of 26 January 2010 

went beyond his powers and was incompetent”. 

 

The complainants also objected to other claims in the article that 

wrongly suggested their incompetence: that “most solicitors know how 

to present a summary cause while blindfolded”; and “the Private 

Security Industry Act 2001 taught Watson and his crew that being a 

solicitor means more than wearing a suit”.   Any such suggestions 

were inaccurate and misleading.  The complainants were the 

instructing solicitors on the case: the presentation of the case to the 

court was a matter for Counsel.  It was, therefore, misleading to use 

the outcome of the case to criticise the complainants. 

 

The magazine said that the article was an opinion piece on a matter of 

public interest and represented fair comment on the basis of the 

circumstances of the case, which had been reported in the same edition 

in a news item. It was entitled to hold the opinion that the complainants 

should not have asked the Sheriff to make a decision he was not 

competent to make. The term “incompetent” had been clearly 

presented in the headline in inverted commas, satirically combining 

both the legal and layman senses of the word. In its view, readers 

would not have been misled by the article. 

 

Adjudication 

 

Newspapers and magazines are generally entitled to publish reports of 

court verdicts and to offer their views and opinions on them provided 

that, in doing so, the terms of the Editors’ Code are not breached. 

 

In reaching its decision on the case, the Commission had regard for the 

fact that the piece: was an editorial; was clearly presented under the 

banner ‘Opinion’; and was explicitly linked to a news report in respect 



  12 

of which no complaint had been made. The Commission had to decide 

whether the magazine’s coverage was inaccurate or misleading in 

breach of Clause 1 (Accuracy) of the Code.  On balance, the 

Commission did not find that it was. 

 

The term “incompetent” had been used, in the headline, with single 

inverted commas, in a manner which suggested that the remark was not 

a statement of fact. The editorial itself did not claim that the 

complainants had been found by the court to be incompetent and the 

news report (in which the judgment was quoted) made it clear that the 

term “incompetent” had been used by Sheriff Principal Kerr, in a legal 

sense, to describe the decision of Sheriff Fraser. The Commission 

reached the view that the use of the term in the headline would have 

been understood to be the opinion of the magazine given that the 

editorial argued that the complainants should not have asked “a 

Sheriff to do things they are not competent to do”.  The editorial 

contained the opinion – clearly marked as such – that the appeal ruling 

constituted, in effect, a legal defeat for the complainants and their 

clients.  The complainants were, of course, entitled to challenge that 

interpretation, but on balance the Commission found that the magazine 

had adequately distinguished between comment and fact and that the 

coverage as a whole was not misleading.  

 

The Commission had some sympathy with the view that the headline 

was ambiguous.  It was clear that the complainants had not been 

criticised by Sheriff Principal Kerr or labelled by him as incompetent. 

Following the complaint, it would have been preferable if this issue 

had been clarified by the magazine.  However, even without such 

clarification, the Commission considered that the editorial was not 

significantly misleading such as to breach the Code. The remarks made 

by the magazine about the complainants were clearly made under the 

banner of ‘Opinion’ and were not, in the Commission’s view, 

statements of fact. It did not consider that a breach of the Code had 

been established in this case. 

 

 

(vi) Complaint No. 10-1622 Caborn v The Sunday Times 

  

The complainant had once again asked the Commission to postpone 

consideration of his complaint while he dealt with a concurrent 

Parliamentary investigation.  Commissioners asked the office to make 

clear to the complainant that there could be no further delay: either the 

matter should be considered at its next meeting, or he should withdraw 

the complaint.    

 

 

 



  13 

(vii) The Commission formally approved (subject to individual queries on 

specific complaints raised with the office) the following PCC Papers, 

which had contained draft adjudications for Commissioners’ 

ratification or otherwise: 4966, 4974, 4975, 4976, 4977, 4979, 4980, 

4981, 4982, 4983, 4984, 4985, 4986, 4987, 4988, 4989, 4990, 4991, 

4992, 4993, 4994, 4995, 4996, 5001, 5002, 5003, 5004.  All papers had 

been circulated since the previous Commission meeting.   

 

 

5. Complaint Nos. 10-3772/10-4027 HRH Prince William of Wales v The Mail on 

Sunday/Lord Triesman v The Mail on Sunday 

 

Peter Wright left the room and took no part in the discussion of this item on the 

agenda. 

 

The Commission considered the two cases, which had both initially been 

lodged some months previously through the same solicitors.  As the 

complainant’s solicitors had not actively pursued the HRH Prince William of 

Wales case (following the newspaper’s initial defence in August 2010), the 

PCC declined to deal with the matter further. 

 

The Lord Triesman case had been lodged in August 2010 and the Commission 

had been seeking confirmation as to the position with regard to any legal 

proceedings in addition to making preliminary enquiries. The terms of the 

complaint under Clause 1 (Accuracy) of the Code had also remained unclear, 

despite numerous attempts at clarification. Commissioners agreed that the 

office should write to the complainant’s solicitors and request the submission of 

a specific list of inaccuracies, without which it would not be possible to 

proceed with the complaint under this Clause. It also sought assurances with 

regard to the confidentiality of the process. 

 

 

6. Withdrawal of Northern & Shell from the system of self-regulation – oral 

update & discussion 

 

 Peter Wright returned to the meeting.  

 

Commissioners were informed by the Chairman that the office had started to 

direct members of the public who wished to complain about N&S titles to the 

company’s legal department.   

 

There was concern and regret at the ongoing absence of Northern & Shell titles 

from the self-regulatory system, although Commissioners recognised that it was 

fundamentally the result of an internal industry dispute and that it was primarily 

for the newspaper and magazine industry to seek a resolution.  Nonetheless, the 

Commission was extremely keen that N&S titles should return to the fold as 

soon as possible and Commissioners requested that the Chairman write to 

PressBof, making it aware of the concerns and requesting regular updates. 



  14 

 

 

7. Guidance Note on Online Prominence 

 

Commissioners discussed draft guidance on the question of the online 

prominence of corrections, apologies and adjudications, which had been 

prepared by the online working group.  The draft was welcomed by 

Commissioners and agreed in its entirety.     

 

 

8. Editors’ Code of Practice Audit 

 

Commissioners discussed the forthcoming audit of the Editors’ Code of 

Practice by the Code of Practice Committee.  A number of issues were raised in 

relation to which the Commission was keen to arrange an opportunity for 

further discussion.  However, no specific proposals were put forward for 

consideration by the Code Committee. 

 

 

9. Developments in phone-hacking – oral update 

 

The Chairman indicated to Commissioners her desire to ensure that the PCC 

was ready to examine developments as quickly as possible, and to consider 

matters fully once relevant police and legal proceedings had shed more light on 

the subject of phone-hacking.  She proposed the establishment of a sub-

committee of the Commission to lead the examination of these matters and 

suggested that it be comprised of two lay members and one editorial member.  

Commissioners welcomed the proposal and the Chairman indicated that details 

would be confirmed by email shortly.  

 

 

10. Chairman and Director’s meetings 

 

 Commissioners received an update on appointments undertaken by the 

Chairman and Director. 

 

 

11.   Any other business 

  

 

The Chairman informed Commissioners that the advertisement for new lay 

Commissioners had been widely run and that hundreds of applications had been 

received.  Commissioners were asked to encourage further applicants, as the 

deadline was at the end of the month. 

 

The Chairman also informed Commissioners that she would be in touch to 

organise one-to-one meetings with them to discuss their performance, as per the 



  15 

recommendation contained in paragraphs 98 and 99 of the independent 

Governance Review, published in July 2010. 

 

 

12. Date of next meeting 

 

2.00pm on Wednesday, 2 March 2011 at Halton House, 20/23 Holborn, 

London EC1.    


