
 

 

PRESS COMPLAINTS COMMISSION 

 

 

The Minutes of the 180
th 

Ordinary Meeting of 

The Press Complaints Commission Limited held at 

Halton House, 20/23 Holborn, London EC1N 2JD on 

Wednesday 6 July 2011
 

 

 

Present: Baroness Buscombe  Chairman 

Michael Grade 

John Home Robertson 

Anthony Longden 

Ian MacGregor 

John McLellan 

Ian Nichol   Deputy Chairman 

Simon Reynolds 

Esther Roberton 

Jeremy Roberts QC 

Simon Sapper 

Michael Smyth 

Julie Spence 

Ian Walden 

Tina Weaver 

Peter Wright 

 

In attendance: Stephen Abell   Director 

 

 

The following members of the secretariat attended the meeting as observers: Hannah 

Beveridge, Elizabeth Cobbe, Jonathan Collett, Charlotte Dewar, Will Gore, Rebecca 

Hales, Scott Langham, Ben Milloy, Amber Mun, and Catherine Speller.    

 

 

1. Apologies 

 

Apologies were received from Lindsay Nicholson. 

 

The Chairman welcomed Jeremy Roberts to his first meeting.  The Chairman 

also welcomed Alison Hastings, consultant to the PCC. 



  2 

2. Oral report from the Phone Hacking Review Committee 

 

 Ian Walden, on behalf of the Phone Hacking Review Committee, updated 

Commissioners on the Committee’s recent work. 

 

A statement was agreed by Commissioners to be published after the meeting. 

  

 

3. Minutes 

 

The minutes of the meeting held on 25
th

 May were approved as a correct record 

of the meeting and for publication. 

 

 

4. Matters arising 

 

(i) Revised guidance note on reporting of sexual offences (PCC Paper No. 

5149) 

 

The Chairman welcomed final comments on the amended Guidance Note 

on the Reporting of Sexual Offences, which had also been shared with the 

Secretary of the Code Committee.  Commissioners agreed the revised 

draft but suggested that the Code Committee be asked to consider in due 

course whether changes to the Code itself might be helpful. 

 

(ii) Complaint No. 10-5964 A man v Daily Mail 

 

 The Chairman informed Commissioners that the office had now reverted 

to the newspaper to ask for its comments about one of the articles under 

complaint.  The matter would be discussed again at the next meeting. 

 

 

5. Complaints 

 

(i) Complaint No. 11-1679  Rooney v The Sunday Times (PCC Paper No. 

5143) 

 

After discussion the Commission ruled that there had been no breach of 

the Code of Practice and as a result the complaint was not upheld. 

 

It issued the following adjudication:   

 

Mr Wayne Rooney complained to the Press Complaints Commission 

through Ian Monk Associates Ltd that an article headlined “Top 

footballers dodge millions in income tax: Rooney pays 2% on some 

earnings”, published in The Sunday Times on 16 January 2011, was 

inaccurate and misleading in breach of Clause 1 (Accuracy) and that 



  3 

he had been denied an opportunity in which to reply in breach of 

Clause 2 (Opportunity to reply) of the Editors’ Code of Practice. 

 

The complaint was not upheld. 

 

The front-page article claimed that “dozens of top footballers” – 

including the complainant – were “avoiding millions of pounds in tax” 

using “complex tax avoidance schemes that legally allow them to pay 

as little as 2% tax on some earnings”.   It said that the complainant 

had saved nearly £600,000 by taking £1.6 million in loans over two 

years, rather than as income.   

 

The complainant said that the headline was inaccurate and misleading: 

it was not true that he paid 2% tax on any part of his earnings, 

something which was not possible for any individual.  A separate 

article in the same edition of the newspaper had indicated that the 

loans made to the complainant from his company’s profits had already 

been subject to corporation tax at 28%.   Moreover, the loans in 

question were all repaid the following year: the significance of this was 

that, upon their repayment, the profits of the company were paid out as 

dividends, and therefore subject to income tax at the higher rate of 

42.5%. The article did not mention that the loans had been repaid.  

 

The newspaper did not accept that the article was inaccurate, or that it 

gave a misleading or distorted picture of the complainant’s complex 

tax affairs. The article focused on a Her Majesty’s Revenue and 

Customs investigation of the manner in which footballers employed a 

range of (legal) tax mitigation devices to reduce significantly some of 

their income tax liabilities.  One of these devices was the use of 

personal loans from a limited company. Under current legislation, 

these loans were classified as a benefit in kind and incurred a rate of 

only 2% income tax on the total sum of the loan. The complainant had 

used such a strategy by structuring some of his finances through a 

limited company. It was this company (which had three directors, 

including the complainant), rather than solely the complainant himself, 

which paid the corporation tax.  

 

The 2% figure in the headline could not explain the complexity of the 

complainant’s tax affairs: any reasonable person reading the headline 

would understand that the arrangement was explained in the full story. 

Whether or not the loans were repaid was immaterial, in the 

newspaper’s view: the complainant had had access to large sums of 

money which had only attracted a tax rate of 2% for the period of the 

loans. Nonetheless, the newspaper was willing to publish a 

clarification outlining that the complainant paid all his taxes at the 

legally required rate. 

 



  4 

The complainant wished for any clarification to accept that the article 

was inaccurate when it claimed that he paid only 2% tax on some 

earnings. The newspaper was not prepared to agree to this. 

 

Adjudication 

 

Headlines are often the subject of complaints to the Commission under 

the terms of Clause 1 (Accuracy) of the Code, which states that 

newspapers must take care not to publish inaccurate, misleading or 

distorted information.  The Commission recognises that headlines are, 

by their nature, reductive, attempting to summarise complex issues 

succinctly, and must be read along with the accompanying articles. 

However, it has in the past ruled that too great a disparity between the 

headline and the text of the article can raise a breach of the Code. 

 

The Commission did not consider that there was such a disparity on 

this occasion.  It was accepted that the complainant employed, legally, 

a complicated system by which he paid 2% tax on loans from his own 

company.   In that context, the reference to him paying “2% on some 

earnings” was not, in the Commission’s view, inaccurate, even if it was 

not the full position.  The headline clearly required further explanation 

which the Commission considered was contained in the articles 

themselves.  These made clear that, by this arrangement, the money, 

which had already been subject to corporation tax at 28%, was a 

“director’s loan”, in respect of which tax was paid, and it was likely 

that the loan would have to be repaid.  They also made clear that the 

arrangement was legal. 

 

Taking this into account, the Commission believed that readers of the 

coverage as a whole would not be misled as to the specific structure of 

the tax arrangements of the complainant. In the circumstances, the 

Commission ruled that Clause 1 (Accuracy) of the Code had not been 

breached.   

 

However, the Commission did note that the complainant had made 

clear that the loans in question had been repaid, and that the requisite 

tax had been paid on them.  It felt that readers should be made aware 

of this and noted that the newspaper was willing to publish a 

clarification, stating that it accepted the complainant’s assurance that 

he “pays all his taxes at the full legally required rates”.  This was a 

sensible, and proportionate, response to the complaint, and there were 

no further issues to pursue under Clause 2 of the Code. 

 

The complaint was not upheld. 

 

 

 

 



  5 

 

 

 

(ii) Complaint No. 11-1683  Stamp v Essex Chronicle (PCC Paper No. 

5147) 

  

After discussion the Commission decided that the actions of the 

newspaper’s reporter constituted a breach of the Editors’ Code.  It 

upheld the complaint in the following terms:   

 

Malcolm Stamp CBE, Chief Executive of Mid Essex Hospital Services 

NHS Trust, complained to the Press Complaints Commission that an 

article headlined "Victim of attacker ‘lucky to be alive' after coma 

ordeal", published in the Essex Chronicle on 3 February 2011, 

contained material that had been obtained in breach of Clause 8 

(Hospitals) of the Editors' Code of Practice. 

 

The complaint was upheld. 

 

The article reported on the condition and treatment of a patient in 

hospital who was recovering from an assault which had left him with 

serious head injuries. It was based on an interview with him and his 

parents, conducted in the hospital's stroke unit. The reporter had 

visited the hospital in the company of the parents. The Commission has 

not received any complaint from the patient or his family in relation to 

the article. 

 

The complainant said that that the reporter had not notified the Trust, 

nor any of its staff, of his identity as a journalist or the purpose of his 

visit before publication, in breach of Clause 8 of the Code. The Trust's 

policy was that stories should be requested through the 

communications team and should be pre-arranged, particularly in 

relation to vulnerable patients. The Health Care Support Worker who 

had supervised the visit said that she had asked the reporter who he 

was and the patient's father had replied that he was "from the Court". 

At no point, she said, did she feel that any interview was in progress 

(she had not seen any notepad or recording equipment, for example); 

the reporter had simply asked how the patient was. The Senior Ward 

Sister stated that the patient had been unaware that he had spoken to a 

journalist and had been "upset and angry" when alerted to the article 

by staff at the hospital. 

 

The newspaper denied that its reporter had breached the terms of 

Clause 8: he had been invited to see the patient in hospital by his 

parents who were keen for an article to be published about the effects 

of drunken violence. It believed that the patient had provided his 

consent. The newspaper denied that the journalist had introduced 

himself as "from the Court": he had made clear to nursing staff his 



  6 

status as a journalist and identified the publication he worked for. The 

newspaper disputed the veracity of the statements provided by the staff, 

making clear that the reporter had conducted a relaxed interview with 

the patient and had indeed carried a camera (which he had not used) 

in addition to using a notepad. A nurse had been present throughout 

the time he had spent with the patient, and another member of staff had 

given advice to the reporter on how the case should be reported. In the 

view of the newspaper, ward nurses were "responsible executives" of 

the hospital: they were in charge of managing day-to-day matters on 

the ward. The newspaper offered an assurance that it would coordinate 

future visits through the hospital's communications department. 

 

Adjudication 

 

The Commission had not received a complaint from the patient in 

relation to the publication of the article. It noted that the reporter had 

been present not only with the consent, but actually at the request of, 

the patient's parents. There was clearly a public interest, albeit a 

general one, in publishing information about the consequences of 

violence. 

 

However, Clause 8 states that "journalists must identify themselves and 

obtain permission from a responsible executive before entering non-

public areas of hospitals or similar institutions to pursue enquiries". In 

this case, the Commission considered that the stroke unit was a "non-

public area" because it was an area where patients would have a 

reasonable expectation of being treated without interference. There 

was clearly a significant dispute over what had occurred during the 

visit to the hospital, and the Commission was not in a position entirely 

to resolve this conflict of accounts. However, it was nonetheless able to 

establish a breach of the Editors' Code on this occasion. 

 

It is the responsibility of newspapers to demonstrate that they have 

abided by the terms of the Editors' Code. In the view of the 

Commission, the reporter could have acted to ensure that there was no 

uncertainty about his identification, and that the necessary permission 

had been obtained from a "responsible executive", before entering the 

unit where the patient was being treated. This could have been 

achieved, for example, by asking at reception at the beginning of the 

visit to speak to a relevant executive, or approaching the hospital in 

advance. Bearing in mind that the patient was in an especially 

vulnerable condition, the onus was on the reporter to ensure that he 

was open about his status with the hospital. 

 

As it was, the conversation in which the journalist had allegedly 

identified himself had been with staff in the unit; he appeared, 

therefore, to have already entered a non-public area. Under the terms 

of Clause 8, appropriate permission should have been sought well 



  7 

before entering this area. The Commission did not believe a reporter 

speaking to medical staff (whom he was not able to identify by name or 

position), while already in the unit, was adequate in light of the 

requirements of Clause 8. 

 

The Commission did not consider that the general public interest in 

this case was sufficient to justify the manner in which the material had 

been obtained. The complaint was therefore upheld. 

 

Relevant rulings: 

Croft v Daily Mail, Report 74 

O'Sullivan v Daily Mirror, Report 54 

 

 

(iii) Complaint No. 11-1788 Pitt v Cambrian News (PCC Paper No. 5148) 

 

Following discussion of this case the Commission ruled that there had 

been a breach of the Code.  It made the following adjudication:   

 

Mark and Jo-anne Pitt complained to the Press Complaints 

Commission that an article headlined "Anger at council's changes to 

pupils' disabled taxi service", published in the Cambrian News on 31 

March 2011, had intruded into their son's privacy in breach of Clause 

3 (Privacy) and Clause 6 (Children) of the Editors' Code of Practice. 

 

The complaint was upheld. 

 

The article reported criticism of a council decision to put out to tender 

the contracts for a school taxi service for disabled children. It stated 

that the complainants were "furious" at the decision, which affected 

their son. The article included a photograph of the child, in addition to 

his name, age, and details of his medical condition. The complainants 

said that they had consented to the publication of the photograph of 

their son on the condition that his name (and their own details) would 

not be published. They had not provided any information about their 

son's medical condition, nor consented to the publication of any details 

about it. 

 

The newspaper said that the information had been provided by the 

current driver of the taxi service, and it had understood that she was 

acting on the complainants' behalf, with their consent. This 

understanding had been supported by the presence of one of the 

complainants when the photograph was taken; the photographer said 

that he had not been informed that personal details should not be used 

in the article. Nonetheless, the newspaper accepted that it should have 

obtained the complainants' consent for the publication of information 

about the child, and it apologised for not having done so. It marked its 

records to ensure that the details would not be used in the future, and 



  8 

was willing to write to the complainants to apologise for what 

appeared to have been a misunderstanding. 

 

The complainants asked that the newspaper apologise publicly, offer 

an assurance that it would obtain appropriate parental consent in 

future, and accept that the issue had not been caused by a 

‘misunderstanding'.  

 

Adjudication 

 

The publication of private medical details about an individual (of any 

age) without consent plainly raises significant issues under Clause 3 of 

the Editors' Code, which states that everyone is entitled to respect for 

their health, and that editors will be expected to justify intrusions 

without consent. In cases involving children, the requirements of 

Clause 6 also apply. Clause 6 states that "young people should be free 

to complete their time at school without unnecessary intrusion". 

 

In this case, the information about the complainants' child's medical 

condition had been provided by a third party. It was the newspaper's 

responsibility to obtain the complainants' consent for the publication of 

this information and other personal details. It appeared that the 

newspaper had not taken any steps to verify independently that consent 

had been given. This was inadequate in light of the requirements of 

both Clause 3 and Clause 6 of the Code. 

 

The complaint was upheld. 

 

Relevant rulings: 

A man v Dorset Echo, Report 77 

A woman v Kent Messenger, Report 70 

 

 

(iv) Complaint No. 11-1777 A woman v Clevedon People (PCC Paper No. 

5146) 

 

After discussion, the Commission agreed an adjudication on this case, 

which was sent to the parties.  However, following subsequent 

submissions by the complainant, the Commission has been asked to 

reconsider the matter.  



  9 

(v) The Commission formally approved (subject to individual queries on 

specific complaints raised with the office) the following PCC Papers, 

which had contained draft adjudications for Commissioners’ 

ratification or otherwise 5115, 5116, 5117, 5119, 5120, 5121, 5122, 

5123, 5124, 5125, 5126, 5127, 5128, 5129, 5130, 5131, 5132, 5134, 

5135, 5136, 5137, 5139, 5140, 5141, 5142. All papers had been 

circulated since the previous Commission meeting.   

 

 

 

6. Libel and Privacy:  How the PCC is affected (PCC Paper No. 5138) 

 

 The Commission received and discussed a paper by the Director about current 

debates concerning libel reform and privacy laws. 

 

 

7. Oral report from Chairman of Audit Committee 

 

 The first meeting of the Audit Committee had been held prior to the Ordinary 

Meeting of the PCC.  Its Chairman, Ian Nichol, provided the Commission with 

an update about its work, noting that he and the other Committee members 

(Jeremy Roberts and Esther Roberton) had examined the six-monthly finances 

of the PCC and had also discussed the proposed terms of reference for the new 

Review Panel (to be chaired by Sir Michael Wilcocks). 

  

 

8. Chairman and Director’s meetings 

 

 Commissioners received an update on appointments undertaken by the 

Chairman and Director. 

 

 

9.   Any other business 

  

Johann Hari 

The Chairman was asked whether any complaints had been received about 

articles by Johann Hari in the wake of allegations about his working methods.  

She confirmed that no complaints had been received but Commissioners agreed 

that it would be helpful to find out what action was being taken by the 

Independent.  It was agreed the Chairman would write to the newspaper’s 

editor, and the matter would then revert to the Commission. 

 



  10 

 

 

10. Annual General Meeting 

 

 The Chairman declared the ordinary meeting closed. 

 

The Chairman declared the AGM open. 

 

(i) Commissioners received the accounts for the year ending 2010 – a copy 

of which had been circulated to members; and 

 

(ii) agreed to reappoint Saffery Champness as the Commission’s auditors 

for a further year. 

 

The Chairman declared the AGM closed. 

 

 

11. Date of next meeting 

 

2.00pm on Wednesday, 7 September 2011 at Halton House, 20/23 Holborn, 

London EC1.    

 


