
 

 

PRESS COMPLAINTS COMMISSION 

 

 

The Minutes of the 181
st 

Ordinary Meeting of 

The Press Complaints Commission Limited held at 

Waterhouse Suite, De Vere Venues, 138-142 Holborn, London, EC1N 2NQ 

 on Wednesday 7
th

 September 

 

 

Present: Baroness Buscombe  Chairman 

Michael Grade 

John Home Robertson 

Anthony Longden 

Ian MacGregor 

John McLellan 

Ian Nichol   Deputy Chairman 

Lindsay Nicholson   

Esther Roberton 

Jeremy Roberts QC 

Simon Sapper 

Michael Smyth 

Julie Spence 

Ian Walden 

Tina Weaver 

Peter Wright 

 

In attendance: Stephen Abell   Director 

 

 

The following members of the secretariat attended the meeting as observers: Elizabeth 

Cobbe, Charlotte Dewar, Rebecca Hales, Scott Langham, Ben Milloy, Amber Mun.    

 

 

1. Apologies 

 

Apologies were received from Simon Reynolds. 

 

The Chairman welcomed Alison Hastings, consultant to the PCC, to the 

meeting. 



  2 

2. Minutes 

 

The minutes of the meetings held on 6
th

 July 2011 and the extraordinary 

meeting of 26
th

 July 2011 were approved as a correct record of the meetings 

and for publication. 

 

 

3. Matters arising 

 

(i) Complaint No. 10-5964 A man v Daily Mail (PCC Paper No. 5201) 

 

Peter Wright took no part in the discussion of this complaint and left the 

room. 

 

The Chairman informed the Commission that – following additional 

correspondence with the parties – this case has been resolved through an 

agreement to publish an apology.   

 

(ii) Johann Hari 

 

The Commission was given an update on this matter, after it had agreed 

at the previous meeting for the Chairman to write to the editor about the 

allegations. The Commission was informed that the internal 

investigation was ongoing and would report by the end of September.  

 

 

4. Complaints 

 

(i) Complaint No. 10-4027  Triesman v The Mail on Sunday (PCC Paper 

No. 5143) 

 

Peter Wright remained out of the room for this brief discussion. 

 

The Commission was to adjudicate on this matter at the meeting, but 

had been informed by both parties that there remained a possibility of 

resolution. As such, the Commission agreed for the complaint to be 

stayed and – should the complaint not be resolved – considered at the 

next meeting. 



  3 

 

 

(ii) Complaint No. 11-3141  Thomson v Daily Record (PCC Paper No. 

5196) 

  

Peter Wright joined the meeting again. Tina Weaver took no part in the 

discussion of this complaint and left the room. 

 

After discussion the Commission reached a decision on this complaint 

and it was issued to the parties. However, subsequent to the meeting, 

additional issues were raised by the parties and the matter would be 

considered further in due course.  

 

 

(iii) Complaint No. 11-12373 Haji-Ioannou v Financial Times (PCC Paper 

No. 5197) 

 

Tina Weaver rejoined the meeting. 

 

Following discussion of this case the Commission ruled that the 

newspaper had offered a sufficient form of remedial action to address 

the breach of Clause 1 of the Code. There was no breach of Clause 12.  

It issued the following adjudication:    

 

Sir Stelios Haji-Ioannou complained to the Press Complaints 

Commission that an article headlined “Greek chorus from Stelios does 

EasyJet a disservice”, published in the Financial Times on 11 May 

2011, contained inaccuracies in breach of Clause 1 (Accuracy) and 

discriminated against him in breach of Clause 12 (Discrimination) of 

the Editors’ Code of Practice.  

 

The newspaper had offered a sufficient form of remedial action under 

Clause 1. The complaint under Clause 12 was not upheld. 

 

The article, which appeared in the Lombard column, commented on 

remarks made by the complainant about EasyJet, with particular 

reference to its failure to pay dividends. The article stated: “Stelios’s 

disgruntlement with EasyJet’s ‘absurd’ failure to pay a dividend for 11 

years is curious, given that he was the chairman until 2009. His 

enthusiasm for a return of cash beyond the resumed dividend payments 

scheduled for next year may meanwhile reflect the mixed fortunes of 

his other businesses”. 



  4 

 

The complainant said that this passage was inaccurate on two counts. 

Firstly, the complainant had resigned as Chairman of EasyJet in 2002, 

rather than 2009. While he had founded the company in 1995, and 

remained its largest shareholder, he had not held a majority position 

in the company since 2002.  In addition, EasyJet had not made a 

dividend payment since its IPO in 2000: dividend payments could not, 

therefore, be “resumed”. The complainant added that it was 

inaccurate for the article to refer to him as “Greek”: he was a British 

citizen by birth, and did not hold Greek citizenship. He had dual 

nationality, that of the UK and Cyprus.  

 

The complainant also argued that the article had referred to his race 

prejudicially in breach of Clause 12. He said that the article had 

attempted to portray him as an ‘untrustworthy foreigner’ (whose views 

should not be given weight) in the context of the Greek financial crisis. 

While the complainant accepted that many people used the shorthand 

“Greek” when referring to Greek Cypriots, he considered that the 

reference to a “Greek chorus” in the headline, in the context of the 

copy, was deliberately prejudicial.  The reference to the “mixed 

fortunes of his other businesses” added to the impression that he, like 

Greece, needed ‘bailing out’. Moreover, the article had compared him 

to an “elderly relative”, despite the fact that he was on average one 

decade younger than the average board member. In his view, reference 

to his heritage was irrelevant and should not have featured in an 

article discussing the capital structure of EasyJet.  

 

The newspaper accepted that there had been a regrettable error in 

regard to the date the complainant ceased to be Chairman, and 

apologised for the mistake. A contemporaneous piece in the same 

edition had contained the correct information. In addition, it accepted 

that the reference to payments being “resumed” required clarification. 

Following the complaint, the newspaper removed the relevant two 

sentences from its online version of the article, and offered to publish 

the following correction and apology in the same column: 

 

On May 11, I wrongly stated that Sir Stelios Haji-Ioannou had 

remained chairman of EasyJet until 2009. In fact, he stepped down in 

2002. His criticism of the lack of dividends from the company should 

be seen in that context. EasyJet has never paid a dividend, so my 

reference to ‘resumed’ payments scheduled for next year was, strictly, 

inaccurate. Apologies. 



  5 

 

The newspaper did not accept that the reference to the complainant as 

“Greek” was inaccurate. The complainant had been born in Greece 

and appeared to be proud of his Greek heritage: the Stelios 

Philanthropic Foundation website made clear that the complainant 

“strives to further inspire entrepreneurship in Greece, his own 

birthplace” and stated that he was the “son of the late Loucas Haji-

Ioannou, the Greek shipping magnate”. 

 

The newspaper entirely rejected the complainant’s claim that the 

article had discriminated against him. It had been entitled to comment 

on the complainant’s conduct, which amounted to a critical running 

commentary of EasyJet’s board. The two analogies it had employed in 

the article – to an elderly relative and a Greek chorus – were literary 

conceits and had stemmed from this attitude. Their use was not 

prejudicial or pejorative in breach of Clause 12.  

 

The newspaper said that the word “Greek” alone did not carry 

pejorative overtones, and there had been no accompanying epithet or 

description in the article. The newspaper said that it had not intended 

to, and did not, stigmatise the complainant as an ‘untrustworthy 

foreigner’ and had made no reference to Greece’s fiscal troubles, 

expressly or implied.  

 

The complainant said that the newspaper may have thought that the 

“Greek chorus” reference was no more than a clever, colourful 

metaphor, touching on his ethnic background (less than accurately) 

and indicating that he had been vocal in his views about the company. 

The complainant said that the reference had to be considered 

objectively: it was no defence to say that it was tongue-in-cheek as 

readers looked for meaning and would have recognised the negative 

and offensive connotations in the current international economic 

climate. 

 

While the complainant welcomed the newspaper’s apology, and the 

deletion of the references from the online article, he was not satisfied 

that his overarching concerns had been addressed.  

 

Adjudication 

 

The article had contained a significant error in regard to the date the 

complainant had resigned as Chairman of EasyJet.  In the context of 

an account of the complainant’s position in regard to payment of the 

company’s dividends (which implied that he could have influenced this 

himself until 2009), this was clearly misleading and raised a breach of 

Clause 1 of the Editors’ Code of Practice. The reference to “resumed” 

payments may also have misled readers. 

 



  6 

As such, it was necessary for the newspaper – as stated under the 

terms of Clause 1 (ii) of the Code – to offer to publish a correction and 

apology.  It had done so in line with the terms of the Code. In the 

Commission’s view, this represented a sufficient form of remedial 

action.   It considered that the apology should be published as soon as 

possible. 

 

There was one final issue to consider under Clause 1: the reference to 

the complainant as “Greek”. This, the Commission decided, did not 

raise a breach of the terms of Clause 1.  The complainant had accepted 

that many commentators outside Greece and Cyprus, his own staff and 

sometimes he, for the purposes of convenience, had referred to himself 

in such a manner, even if he was technically a British citizen by birth 

and held dual citizenship.  He publicly has referred to his birthplace as 

Greece.  There was always need for care to be taken in referring to a 

person’s nationality (which this case demonstrated), but the 

Commission did not consider that describing the complainant as Greek 

on this occasion raised a breach of Clause 1 of the Code.  

 

Clause 12 (i) states that newspapers “must avoid prejudicial or 

pejorative reference to an individual's race, colour, religion, gender, 

sexual orientation or to any physical or mental illness or disability”. It 

also states, under Clause 12 (ii), that “details of an individual's race, 

colour, religion, sexual orientation, physical or mental illness or 

disability must be avoided unless genuinely relevant to the story”. 

 

There were two references to the complainant’s background in the 

article: in the headline (“Greek chorus from Stelios”); and in the text 

itself (“Might the Greek entrepreneur be annoying but right, as elderly 

relatives often are?”). Part of the complainant’s argument that the 

newspaper had referred to him prejudicially and pejoratively under 

Clause 12 rested on the implications of the term “Greek” for readers 

of a publication which focused on financial matters: in his view, simply 

referring to the country (which at the time had been the focus of global 

attention for financial problems) would resonate with readers and 

encourage distrust of him personally. The Commission noted this 

position. However, it did not agree that these references raised a 

breach of Clause 12 (i), for the following reasons. 

 

First, the newspaper’s reference in the headline had clearly sought to 

employ metaphor based on both the complainant’s background, and 

the context of his dispute with EasyJet.   The use of the term “Greek 

chorus” conveyed, in the Commission’s view, the meaning of someone 

commenting on central action as an interested (and related) observer.  

This metaphorical phrase was in common use (not only in regard to 

those connected to Greece), and the Commission did not agree that 

this could be seen as especially prejudicial or pejorative towards the 

complainant.  



  7 

 

Second, the newspaper had not made reference in the text at any point 

to the financial crisis in Greece.   It could not be correct to say that a 

financial newspaper should not make references to Greek nationality 

in any article (even those which did not refer to financial difficulties in 

the country). The word “Greek” was not pejorative per se.  

 

Third, the newspaper’s comparison of the complainant to an “elderly 

relative” was explained in the piece and did not, in the Commission’s 

view, relate in any way to the complainant’s race. There was no 

breach of Clause 12 (i). 

 

The judgement over the relevance of any reference to an individual’s 

background can be difficult for the Commission to make. The 

complainant’s argument was that the article had brought in his 

background for no good reason: it was irrelevant to the matter under 

discussion.   The Commission acknowledged his view. However, the 

Commission had to have regard for the fact that the complainant had 

been happy for previous references to his background to be public 

knowledge; the fact that the complainant had been born in Greece was 

effectively part of his public persona (referred to on his own website).   

In the Commission’s view, such brief references to the nationality of a 

public figure, in a descriptive article about him, were not irrelevant. As 

such, the Commission did not consider that the newspaper had 

breached Clause 12 (ii). 

 

While the complainant may have considered the comment piece to be 

hostile to him personally, the Commission did not agree that the views 

expressed by the columnist discriminated against him in breach of 

Clause 12. This part of the complaint was not upheld. 

 



  8 

 

(iv) Complaint No. 11-2565  Mensch v New Statesman (PCC Paper No. 

5195) 

 

Following discussion of this case the Commission ruled that the 

magazine had offered a sufficient form of remedial action to address a 

breach of the Code.  It issued the following adjudication:   

 

 Louise Mensch MP complained to the Press Complaints Commission 

that three blog posts headlined “Rise of Sarah Palin’s ‘mama 

grizzlies’”, “Cameron, the Tea Party and a little backbench problem” 

and “Palin is coming to London”, published on the New Statesman 

website on 30 September 2010, 2 October 2010 and 7 June 2011, were 

inaccurate and misleading in breach of Clause 1 (Accuracy) of the 

Editors’ Code of Practice.  

 

The magazine had offered a sufficient form of remedial action. 

 

The blog posts focused on conservatism in the United States, with 

particular reference to Sarah Palin and the Tea Party. The 30 

September 2010 blogpost previewed an article in the magazine, stating 

that the complainant, together with another MP, “love[d] Palin 

power” and “reveal[ed] their admiration for Sarah Palin and her 

troupe of ‘mama grizzlies’ in the Tea Party”. The complainant was 

said to have described Ms Palin as a “remarkable figure”: “I watched 

her acceptance speech at the Republican party conference and it 

seemed to me that it was a glorious moment, a birth of a new political 

star”. The article also said that she “identifies closely with Palin’s 

socially conservative agenda”. The 2 October 2010 blogpost, which 

contained a photograph of Christine O’Donnell, repeated this final 

claim, stating that “not all Tories lament the rise of the American 

right”. The 7 June 2011 blogpost stated that “several of Cameron’s 

MPs”, including the complainant, were “keen admirers” of Ms Palin, 

repeating the “remarkable figure” quote.  

 

The complainant said that, following an interview with the magazine, 

her views on Sarah Palin and the Tea Party had been misrepresented. 

At the time of original publication in 2010 she had chosen not to 

complain to the PCC, instead writing an article on the Conservative 

Home website. The republication of the information in a blogpost in 

2011 had prompted her to complain formally. 

 



  9 

The complainant said that the magazine had made her out to be a 

cheerleader for both Ms Palin and the Tea Party, which was 

inaccurate and misleading. She accepted that she had made the 

reference to Palin’s acceptance speech and the “birth of a new 

political star” (a view shared by almost every commentator at the 

time); however, she had made it quite clear that, as an early supporter, 

it was painful to see how the campaign had imploded. While she 

considered that Palin’s reinvention after quitting as Governor was 

impressive, the complainant had outlined that she did not agree with 

her choice of candidates, especially Christine O’Donnell (who had 

been pictured specifically at the top of the blog). She did not back 

them, or identify with them: “I admired her grit and the fact she’d 

come back from such a nadir, but didn’t agree with her choices”. She 

had specifically stated that there was a “very odd woman who’s just 

been selected in Delaware”. In addition, she had said that the Tea 

Party was a “hodge-podge” with some members “off their rockers”.    

 

In addition, the complainant did not identify with social conservatism, 

and had said so explicitly in the interview espousing a feminist and 

non-social conservative viewpoint. She shared only one socially 

conservative view: she was pro-life, but even then it was “not even in 

[her] mind to attempt” to try to ban abortion, again disagreeing with 

the Governor, the Tea Party and the American right. For the record, 

the complainant said the following: “I oppose the death penalty. I 

favour gun control. (Both anathema to Gov. Palin.) I support gay 

marriage. I am an out and out feminist. I do not support a blanket ban 

on immigration”.  

 

The magazine did not accept that it had misrepresented the 

complainant’s views, providing a copy of the transcript of the interview 

which had taken place. The full article, which mentioned the 

complainant briefly, reflected her misgivings about Ms Palin, making 

clear that she “acknowledges that the campaign exposed ‘various 

problems’ (such as a glaring lack of policy knowledge), but is 

impressed by the comeback Palin has achieved since the 2008 election, 

and the power she wields”. The article did not misrepresent her 

broadly positive opinion of Sarah Palin. Nonetheless, as a gesture of 

goodwill, the magazine was happy to offer the complainant an 

opportunity to reply in the form of a blogpost on its website.  

 

The complainant was willing to accept the offer of a right of reply, 

provided that it was accompanied by the following correction 

underneath: 

 



  10 

The New Statesman accepts that Louise Mensch MP does not support 

the Tea Party or the ‘Mama Grizzlies’, and that in her interview with 

us, when asked if she took inspiration from the Tea Party, she replied 

“No, absolutely not”. We also accept that she singled out Christine 

O'Donnell, whose photograph we used to illustrate our blogpost, as a 

candidate she would never have endorsed. 

 

The magazine did not accept that a correction was warranted.  

 

Adjudication 

 

There were two central issues for the Commission to consider here: 

whether the various blogposts inaccurately represented the views the 

complainant expressed about the American right, especially Sarah 

Palin and the Tea Party, in the interview with the magazine; and 

whether it was inaccurate or misleading to claim that the complainant 

“identifies closely with Palin’s socially conservative agenda”.   There 

was also the question of the use of the image of Christine O’Donnell. 

 

The complaints rested largely on matters of interpretation.  In 

particular, based on what the complainant said in her interview, was 

the magazine entitled to claim that the complainant, and others, had 

“reveal[ed] their admiration for Sarah Palin and her troupe of ‘mama 

grizzlies’ in the Tea Party”? And would readers have been 

significantly misled by the claim that she “identified closely” with the 

socially conservative agenda of Ms Palin? 

 

It was accepted that the complainant had praised Ms Palin, as the 

“remarkable figure” quote demonstrated, even if she had also made 

reference to her flaws.   The reference to social conservatism was 

qualified, in the text of the articles themselves, by the quote attributed 

to the complainant about her pro-life views.    

 

Nonetheless, the Commission considered that the points raised by the 

complainant were valid.  In effect, her position was more nuanced than 

the blog coverage suggested to readers.  Her critical comments on 

Sarah Palin’s political career, for example, had not been adequately 

outlined, and nor had the magazine suggested – as the complainant 

had in the interview – that she did not endorse all Ms Palin’s choices 

(and did not take inspiration from the Tea Party).  

 

It was also clear that the claim about her identification with the social 

conservatism attributed to Sarah Palin only related to one issue: the 

complainant’s pro-life position. The broad assertion that she identified 

“closely with Palin’s socially conservative agenda” was, therefore, 

misleading, as it could imply agreement over a range of views. 

 



  11 

On balance, the Commission considered that readers may well have 

been misled by the summary of the complainant’s opinions as 

presented by the blog postings. This represented a breach of Clause 1 

of the Code.   

 

Clause 1 (ii) of the Code states that significant errors or misleading 

statements should be corrected. In this case, the magazine had offered 

to publish a blog posting by the complainant. The question for the 

Commission was whether the magazine had offered sufficient remedial 

action by doing so. The Commission considered that it had, for the 

following reasons. 

 

The issues raised by the complainant related to how her comments had 

been summarised and interpreted in blog postings. As such, the 

Commission felt that her concerns would be most proportionately and 

properly addressed in the same format.  This would, in its view, be 

more appropriate than a correction as the complainant would be able 

to articulate the full breadth of her perspective on Sarah Palin, the Tea 

Party and other related matters. As such, the Commission decided that 

the most appropriate manner of correcting the record would be 

through the publication of an opportunity to reply from the 

complainant in another blog. 

 

The Commission considered that this opportunity to respond should 

remain open to the complainant on receipt of this adjudication, should 

she wish to take it up. In its view, the blog should be framed in an 

appropriate manner, linked back to the original blog posts about which 

she had complained. 

 

Finally, the use of the photograph of Christine O’Donnell, to 

accompany one of the blogs, did not raise a breach of the Code.  While 

it was true that the complainant had been critical of her in her 

interview, the blog did not suggest otherwise or make any claims about 

the complainant’s views on Ms O’Donnell at all.    Indeed, the 

reference in the blog to Ms O’Donnell related specifically to the views 

of another MP. 



  12 

 

(v) Complaint No. 11-2216  Brown v The Citizen (PCC Paper No. 5198) 

 

Following discussion of this case the Commission ruled that the 

newspaper had offered a sufficient form of remedial action to address 

the breach of Clause 1 of the Code. There was no breach of Clause 5.  

It issued the following adjudication:    

 

Ms Denise Brown complained to the Press Complaints Commission 

that two articles headlined “Dog’s killer found dead” and “Man who 

shoved dog off a cliff kills himself”, published on 24 March 2011 in 

The Citizen, were inaccurate and misleading in breach of Clause 1 

(Accuracy) of the Editors’ Code of Practice. She also complained that 

the newspaper had intruded into her grief, and included excessive 

information about the suicide of her son, in breach of Clause 5 

(Intrusion into grief or shock) of the Code.  
 

The newspaper had offered a sufficient form of remedial action under 

Clause 1. There was no breach of Clause 5. 

 

The articles were inquest reports on the death of the complainant’s 

son, who had taken his own life. The deceased had previously been 

imprisoned for six months after killing a dog in 2006.  

 

The complainant said that the articles contained a number of 

inaccuracies, most significantly a claim that her son had “bragged 

about the incident to local youths” and that she had said that he 

“wanted to get away from the Forest because he was becoming 

involved in the drink and drugs scene there”. The coverage had also 

inaccurately referred to her marital status and where she lived. 

 

The complainant also said that the newspaper’s decision to highlight 

her son’s past – particularly the description of him in the front page 

headline as a “dog’s killer” – had intruded into her and her family’s 

grief.  The articles, in her view, suggested that her son had deserved 

what had happened to him.  The complainant also said that the 

coverage had contained excessive detail in relation to the manner in 

which her son had taken his own life.  

 

The newspaper said that – while it had no wish to upset a grieving 

family – it was fully entitled to refer to the previous conviction of the 

complainant’s son. This was a matter of public record and had been 

mentioned during the proceedings. In its view, the headline was not 

insensitive and the article did not imply that the complainant’s son had 

deserved his death. The information in regard to the method of suicide 

was not excessive. 

 



  13 

The newspaper said that the court reporter had transcribed the notes 

directly onto a computer and incorporated the information directly into 

the story without retaining the original notes. As such, it was unable to 

corroborate most of the information which had been challenged by the 

complainant. The claim that the complainant’s son had “bragged” 

about the act had been previously published at the time of the original 

conviction. Nonetheless, the newspaper accepted that the 

complainant’s marital status and local area were incorrect, offering to 

publish a correction on all four points which had been raised. This 

offer was rejected by the complainant. 

 

Adjudication 

 

As a matter of important journalistic principle, newspapers are clearly 

entitled to cover inquest proceedings, which take place in public. It is 

their role to ensure that the public at large are informed of the 

circumstances of unusual or unexplained deaths, which can often 

include suicides.  

 

It is essential, however, that reports of inquests accurately make clear 

to readers what has occurred during the proceedings, in accordance 

with the terms of Clause 1. In this case, the articles had included basic 

errors in regard to the marital status and address of the complainant, 

which indicated a lack of sufficient care on the part of the newspaper. 

In addition, the newspaper had not been able to corroborate a quote 

attributed to the complainant, for example through the provision of 

reporters’ notes. The Commission considered that the overall manner 

in which the newspaper had covered the inquest raised a breach of 

Clause 1 (i) of the Code.  One lesson from this complaint for the editor, 

and the industry more widely, should be the need to retain 

contemporaneous notes as evidence for the accuracy of reporting. 

 

In the circumstances, it was certainly incumbent on the newspaper, 

under the terms of Clause 1 (ii), to publish a correction on the issues 

raised by the complainant, which it had offered to do.   In the 

Commission’s view, the newspaper’s proposal represented an offer of 

sufficient remedial action to the complaint under Clause 1. This 

correction should now be published – provided that the complainant 

does not object – following the Commission’s adjudication.   

 

There is an additional requirement on newspapers in regard to inquest 

reports: the need to handle publication “sensitively”. While it was 

regrettable that the complainant had been upset by the coverage, the 

Commission took the view that the coverage in the newspaper did not 

raise a breach of Clause 5.  

 



  14 

The newspaper had relied on information given during the inquest: it 

was not in dispute, for example, that the proceedings had made 

reference to her son’s conviction for causing the death of a dog in 

2006. The repetition of the information which had already appeared in 

the public domain did not raise a breach of this Clause. The 

newspaper’s reference to the complainant’s son in the headline was an 

accurate, if bald, statement of his previous actions which had been 

reported at the time. While the article was certainly prominent, 

appearing on the front page, the Commission did not consider that the 

publication of the article meant that the newspaper had not handled the 

matter with the appropriate sensitivity.  

 

Clause 5 (ii) states that when reporting suicide, care should be taken to 

avoid excessive detail about the method used. The purpose of this 

Clause is to prevent copycat acts.  In this case, the article had only 

referred to the material with which the complainant had hanged 

himself. The Commission found that the reference under complaint did 

not represent an excessive detail such that would represent a breach of 

the Code. 

 

 

(vi) The Commission formally approved (subject to individual queries on 

specific complaints raised with the office) the following PCC Papers, 

which had contained draft adjudications for Commissioners’ 

ratification or otherwise 5150, 5151, 5152, 5153, 5154, 5155, 5156, 

5157, 5158, 5159, 5160, 5161, 5162, 5163, 5164, 5167, 5168, 5169, 

5170, 5171, 5172, 5173, 5174, 5175, 5176, 5177, 5178, 5179, 5180, 

5181, 5182, 5185, 5186, 5187, 5188, 5189, 5191, 5192, 5193, 5194. 

All papers had been circulated since the previous Commission meeting.   

 

 

5. Discussion paper - Sufficient remedial action: publication of corrections after 

a Commission decision (PCC Paper No. 5200) 

 

 Following a recent case, the Commission discussed the principles behind 

decisions when it rules that there has been a breach of Clause 1 of the Code  

yet sufficient remedial action has been offered by a newspaper or magazine in 

the form of a published correction, clarification or apology. After discussion, it 

agreed that Clause 1 (ii) of the Code imposes a positive obligation on the 

publication to ensure that an inaccuracy is corrected on receipt of such a 

decision, unless the complainant specifically objects to its publication.  

 

 

6. Chairman and Director’s meetings (PCC Paper No. 5202) 

 

Commissioners received an update on appointments undertaken by the 

Chairman and Director. 

 



  15 

 

7. Any other business  

 

(i) Leveson Inquiry 

 

Michael Smyth, Chairman of the PCC’s Reform Committee, updated 

the Commission with details of how the PCC was responding to the 

Inquiry.  He made clear that the office was working to full capacity to 

submit a complete account of the work of the PCC, and an early 

demonstration of its views on reform, to the Inquiry by 16
th

 September.  

This was likely to run to over 100,000 words. 

 

(ii) Code Change (PCC Paper No. 5207) 

 

The Commission ratified a proposed change to the preamble to the 

Editors’ Code – suggested by the Editors’ Code Committee – requiring 

that the prominence of upheld adjudications be agreed with the 

Director before publication.  

 

 (iii)  Farewell to the Chairman 

 

The Commission thanked the Chairman for her contribution to self-

regulation and said goodbye to her with all good wishes for the future. 

 

 

8. Date of next meeting 

 

Wednesday 19 October 2011 at 2.00 pm at Halton House, 20/23 Holborn, 

London EC1N 2JD 

  

 

 


