
 

 

PRESS COMPLAINTS COMMISSION 

 

 

The Minutes of the 178
th 

Ordinary Meeting of 

The Press Complaints Commission Limited held at 

Halton House, 20/23 Holborn, London EC1N 2JD on 

Wednesday 13 April 2011
 

 

 

 

 

Present: Baroness Buscombe  Chairman 

Matti Alderson 

John Home Robertson 

Anthony Longden 

Ian MacGregor 

John McLellan 

Ian Nichol   Deputy Chairman 

Lindsay Nicholson 

Simon Reynolds 

Esther Roberton 

Eve Salomon 

Julie Spence 

Ian Walden 

Peter Wright 

 

In attendance: Stephen Abell   Director 

 

 

The following members of the secretariat attended the meeting as observers: Hannah 

Beveridge, Elizabeth Cobbe, Jonathan Collett, Charlotte Dewar, Will Gore, Rebecca 

Hales, Scott Langham, Ben Milloy, Amber Mun, and Catherine Speller.    

 

 

1. Apologies 

 

Apologies were received from Simon Sapper and Tina Weaver. 

 

The Chairman welcomed Alison Hastings, consultant to the PCC. 



  2 

2. Minutes 

 

The minutes of the meeting held on 2
nd

 March were approved as a correct 

record of the meeting and for publication. 

 

 

3. Matters arising 

 

(i) Complaint No. 11-0001 Amess v The Echo 

 

The Chairman reported to Commissioners that this complaint, which 

had been discussed at the last meeting, had been subsequently resolved 

following the publication of an apology. 

 

(ii) Complaint No. 10-5964 A Man v Daily Mail 

 

Commissioners were also informed that the ruling in respect of A man 

v Daily Mail, which had also been discussed at the previous meeting, 

remained under dispute.  The secretariat continued to await 

developments. 

 

 

4. Complaints 

 

(i) Complaint No. 11-0207  Liberal Democrat Party v The Daily 

Telegraph 

 

Ian MacGregor took no part in – and was not present for – the 

discussion of this case.  Peter Wright declared an interest and also left 

the room. 

 

After discussion of this case, Commissioners concluded that the 

complaint should be upheld.  It agreed the terms of the following 

adjudication: 

 

Mr Tim Farron MP, President of the Liberal Democrat Party, 

complained to the Press Complaints Commission that a series of 

articles in The Daily Telegraph on 21 December 2010, 22 December 

2010 and 23 December 2010 contained information which had been 

obtained using subterfuge in breach of Clause 10 (Clandestine devices 

and subterfuge) of the Editors’ Code of Practice. 

 

The complaint was upheld. 

 

 

 

 



  3 

The articles quoted a number of comments made by senior Liberal 

Democrat MPs in their constituency surgeries which had been secretly 

recorded by the newspaper’s journalists posing as constituents. The 

MPs featured included the Business Secretary, Vince Cable, in addition 

to Ed Davey, Steve Webb, Michael Moore, Norman Baker, Andrew 

Stunnell, David Heath and Paul Burstow. 

 

The complainant – who was formally acting on behalf of the MPs 

concerned, with their consent – said that the newspaper had embarked 

on a ‘fishing expedition’ “designed solely to entrap Members of 

Parliament” which had no plausible public interest justification. While 

robust media scrutiny of politicians was critical for a vibrant 

democracy, the manner in which the newspaper had sought 

information in this case had ramifications for the future: this would 

mean that MPs of all parties would be constrained from engaging in 

frank discussions with their constituents.  He said that the practice 

threatened to undermine the privileged nature of the relationship 

between MPs and their constituents. 

 

The newspaper denied that it had undertaken a ‘fishing expedition’; 

rather, it had acted upon specific information it had received from 

parliamentarians and members of the public. In private meetings at the 

Conservative party conference in 2010, the editor had been informed 

by Conservative ministers including a Cabinet minister (themselves 

informed by local party activists) that the public and private views of 

some Liberal Democrat ministers were increasingly at odds, 

particularly on the issue of Coalition policies which had been backed 

publicly. Similar concerns had also been expressed separately to senior 

reporters and the issue was raised with several MPs in the course of 

various engagements. A consistent theme began to emerge of growing 

Liberal Democrat private dissatisfaction. The newspaper said that the 

Conservative ministers were understandably reluctant to go on the 

record, or provide information or contacts in Liberal Democrat 

constituencies to back up their concerns. 

 

Additional enquiries with Liberal Democrat contacts had also led to 

claims of a growing divide within the party between those who wished 

to support Nick Clegg, and the Coalition in general, and those who 

wished for the party to assert its identity more clearly in public. 

Several people declined to go on the record. At the same time there 

were claims of Liberal Democrat tension over tuition fees with rumours 

of ministers wishing to resign (which were strongly denied in public). 

The newspaper had also been contacted by several readers with the 

same concerns.  

 

 

 



  4 

After editorial discussion – where it was concluded that most of the 

information gathered could not be used as it might identify sources – 

the newspaper began to consider the decision to go undercover to test 

the allegations. Previous newspaper investigations using extensive 

subterfuge were discussed, which had not been subject to censure by 

the PCC. The subterfuge had been kept to a minimum and was 

proportionate to the circumstances – posing as members of the public 

at constituency surgeries. The newspaper had been informed that the 

apparent dissatisfaction was, or potentially was, systemic (an 

impression strengthened after the first approaches). As such, a decision 

was taken to approach as many ministers as possible, especially in 

view of the attempt to establish the weight of its case. While it had 

attempted to arrange interviews with the entire Liberal Democrat front 

bench, ten ministers had been visited in total.  

 

The newspaper said that its enquiry was undertaken in the public 

interest: it was predicated on the fact that there was “a reasonable 

expectation that some legitimate public interest would be served” (a 

factor to which the Editors’ Codebook made reference), based on 

information received from multiple sources. Visiting constituency 

surgeries was the only way to do so without disproportionate effort. All 

the issues related to public policy under the responsibility of the 

minister and nothing personal had been raised. The manner in which 

the reporters sought to test the allegations was shown in the transcripts 

of the interviews which the newspaper provided as part of its evidence.  

  

In the event, most of the ministers expressed opinions which were at 

odds with their public positions and statements: Ed Davey had publicly 

defended Coalition cuts in October 2010 yet, in the surgery, he had 

said that he was “gobsmacked” by the announcement on child benefits 

which was “dreamed up out of the blue” and said that housing benefit 

cuts were “deeply unacceptable” as they were going to “hit people 

while they are down”; Vince Cable had spoken carefully in public 

about the News Corporation bid for BSkyB owing to the legal process, 

yet had said to the reporters that he had “declared war on Mr 

Murdoch” (“I have blocked it, using the powers that I have got…his 

whole empire is now under attack”); Michael Moore had, on the day of 

the visit, told the BBC that the rise in tuition fees would prevent 

universities being “starved of the money they need to provide quality 

education” and – while the issue was “difficult” – there was no 

“workable alternative” but, to reporters, his view was very different 

(the decision was “ugly”, “horrific” and “a train wreck” and the 

party’s reneging on their election pledge was “the worst crime a 

politician can commit”); and Paul Burstow had subsequently publicly 

acknowledged his embarrassment that he had said “I don’t want you to 

trust David Cameron”.  

 



  5 

The newspaper said that its investigation had proved that the Liberal 

Democrat members of the Government were not consistent in their 

private and public statements, which it rightly brought to the attention 

of its readers and the wider public. The newspaper argued that a 

constituency surgery was not a private forum: while MPs had a duty of 

confidentiality to their constituents, constituents did not have such a 

duty for their MPs.  

 

The complainant said that it was the public statements and comments 

of ministers which were the basis of collective ministerial 

responsibility, regardless of what other views they might hold, and 

which formed the basis on which politicians were judged by the 

electorate.  

 

Adjudication 

 

Clause 10 of the Code states that newspapers “must not seek to obtain 

or publish material acquired by using hidden cameras or clandestine 

listening devices”. It also makes clear that “engaging in 

misrepresentation or subterfuge…can generally be justified only in the 

public interest and then only when the material cannot be obtained by 

other means”. The Commission has consistently ruled that so-called 

‘fishing expeditions’ – where newspapers employ subterfuge and use 

clandestine devices without sufficient justification – are unacceptable.  

 

In determining whether a newspaper has embarked on a ‘fishing 

expedition’, the Commission must have regard for the circumstances 

which led to the decision to employ subterfuge. The questions for the 

Commission in this case were, ultimately, as follows: had the 

newspaper demonstrated that it had sufficient prima facie grounds for 

investigation before its reporters were asked to go undercover, such 

that would justify the recording of numerous MPs at their surgeries 

without their knowledge; and was such an investigation (using hidden 

listening devices) justified in the public interest? 

 

There was a fine balance to be struck here.  The Commission accepted 

from the outset that there was a broad public interest in the area the 

newspaper had chosen to investigate: the unity of a Coalition 

government, which was something of a new political departure in 

Westminster.    The Code’s definition of what is in the public interest 

includes “preventing the public from being misled by an action or 

statement of an individual or organisation” and the newspaper was 

seeking to highlight an apparent disparity between comments made by 

MPs on Coalition policies in public and comments made privately.  The 

newspaper had said that it had acted on information from various 

sources, who had been unwilling to go on the record.  

 



  6 

There were some grounds, therefore, for the newspaper’s interest in 

this matter, and for it to devote resources to exploring how the 

Coalition was working in practice.  In the Commission’s view, the 

newspaper had not sought to discount the terms of the Code or the 

need for adherence to it.  However, it felt that, nonetheless, the 

newspaper had reached the wrong decision in deciding to pursue 

subterfuge on this occasion for the following reasons. 

 

First, the evidence on which the newspaper was acting (such as the 

Commission could see) was of a general nature.  The newspaper did 

not appear to have any specific information (the significance of which 

could be established in advance) that the ministers in question had 

expressed private views at odds with Coalition policy.  Rather, it was 

responding to broad assertions of party-wide disquiet, which perhaps 

could have been reported on an unattributed basis.   It did so by 

focussing what amounted to disproportionately intrusive attention on a 

number of MPs (who had been selected purely on the basis of their 

ministerial position).   This was demonstrated by the fact that – as the 

transcripts made clear – each minister had been asked to respond, in 

effect, to the same lines of questioning.  

 

The Commission considered that there was an important dislocation 

here between the prima facie evidence and the method used to test it.  It 

was notable, for example, that the newspaper was relying upon off-the-

record comments from Conservative ministers on the subject of the 

Coalition to justify covert recordings of Liberal Democrats on the same 

subject.  Those Ministers were being asked, in the Commission’s view, 

to comment on a series of policy issues with the evident intent of 

establishing on which subject they might say something newsworthy.  

 

Certainly, the level of subterfuge was – contrary to the newspaper’s 

assertion – high. The Commission wished to make it clear that 

recording individuals using clandestine listening devices without their 

knowledge was particularly serious and intrusive, requiring a strong 

public interest defence.  Secretly recording a public servant pursuing 

legitimate public business was without question a serious matter. 

 

On this occasion, the Commission was not convinced that the public 

interest was such as to justify proportionately this level of subterfuge.  

The newspaper had provided some supporting material to establish the 

claim in advance that there were differences of opinion and philosophy 

within the Coalition government.  This was, in the context of debate 

about politics in the UK, significant.  But the Commission did not 

consider that it was enough to warrant the use of undercover reporters 

taping MPs as they went about their constituency work.  The 

Commission had to have regard for the importance of the democratic 

process (which it was in the public interest to preserve), which could 

be threatened if journalists were to be allowed to use hidden devices to 



  7 

record MPs’ views, expressed within the confines of their constituency 

surgeries, in order to test broad claims about policy matters. This was 

particularly the case in regard to Ministers who were required to act in 

accordance with the principle of collective responsibility when 

commenting in public.  

 

For the Commission to have sanctioned this method, it would have had 

to be convinced that a high level of public interest could reasonably 

have been postulated in advance.  It did not believe that the Telegraph 

– although acting no doubt with legitimate intent – had sufficient 

grounds, on a prima facie basis, to justify their decision to send the 

reporters in.  The complaint was therefore upheld. 

 

The Commission did feel that the newspaper had uncovered material in 

the public interest regarding the remarks made by Vince Cable about 

the News Corporation bid for BSkyB, which had led to him being 

divested of his role in that decision.  However, there had been no 

suggestion that the intention of the newspaper had been to explore how 

he had been handling the bid (it made clear in its coverage that Mr 

Cable had spoken “despite not being asked about the issue”), and the 

newspaper itself had chosen not to make it a focus of its first day’s 

coverage.  The test for the Commission was whether there were 

grounds in the first place to justify the subterfuge: the Cable 

disclosures about Sky were not relevant to that. 

 

Other published material did reveal discrepancies between what 

Ministers had said representing the Government and what they said to 

the reporters, and was related to the policy areas highlighted by the 

reporters (views on particular policies such as, for example, child 

benefits and tuition fees).   The Commission had due regard to the 

public interest in revealing this information.  But, in the end, it did not 

feel that the public interest was sufficient to provide justification for the 

subterfuge.   

 

The Commission recognised that the issue of how journalists make use 

of subterfuge deserved scrutiny, and went much wider than the 

Telegraph’s actions on this occasion.  It has undertaken to issue 

further guidance on the subject with a view to ensuring high standards 

across the industry. 

 

Relevant rulings 

 

Ryle v News of the World, Report 53 

Munro & Bancroft v Evening Standard, Report 54 

Monckton v Evening Standard, Report 64 

 

 

 



  8 

 

(ii) Complaint No. 10-3867 Fleming v Pick Me Up 

  

Ian MacGregor and Peter Wright returned to the meeting. 

 

Commissioners considered each aspect of this complaint and ruled that 

it should be upheld in part.  They concluded that there had been a 

breach of Clause 16 (Payment to criminals) but no breach of Clause 1 

(Accuracy) or Clause 5 (Intrusion into grief or shock) of the Code. 

 

These conclusions were set out in the following adjudication: 

 

Mrs Donna Fleming complained to the Press Complaints Commission 

that Pick Me Up had paid an associate of a convicted criminal for an 

article of 8 July 2010 headlined “Forensics tore my flat apart” in 

breach of Clause 16 (Payment to criminals) of the Editors’ Code of 

Practice. 

 

The complaint was upheld. 

 

The article was a first person account of a woman (Emma Cooke) who 

had discovered she had slept with a man (Scott Riley) on the night he 

had killed the complainant’s mother. The complainant said that Emma 

Cooke’s association with Scott Riley was not merely a fleeting one, but 

that they were longer standing acquaintances who shared the same 

friends. She saw no purpose to the article other than financial gain for 

both the magazine and Ms Cooke at the expense of her mother’s death. 

 

The magazine did not consider that Emma Cooke amounted to an 

“associate” of Scott Riley in the context of Clause 16 of the Code. It 

did not believe that the term encompassed passing acquaintances. By 

having a one night stand with an individual she later found out to be a 

killer, the magazine maintained that Emma Cooke was also a victim of 

Scott Riley and entitled to tell her story. 

 

Adjudication 

 

Freedom of expression dictates that individuals are generally entitled 

to tell their stories – regardless of their involvement or association 

with crimes – and magazines and newspapers are permitted to publish 

such stories.  However, the Editors’ Code places certain restrictions on 

whether newspapers and magazines are entitled to offer payment for 

them.  Clause 16 (Payment to criminals) prohibits payment to 

“convicted or confessed criminals or to their associates – who may 

include family, friends and colleagues” for stories which “seek to 

exploit a particular crime”.   

 



  9 

It was the Commission’s view that the sexual relationship between Ms 

Cooke and Mr Riley placed Ms Cooke within the reasonable definition 

of the term “associate”.    There was also some suggestion of a pre-

existing acquaintance between the two. 

 

The article was focused entirely on Ms Cooke’s association with a 

murderer immediately after he had committed the crime.  In the 

Commission’s opinion, there could be no doubt that the story, 

therefore, exploited the existence of that crime. While Ms Cooke had a 

right to discuss her experiences, the Commission did not consider that 

payment for the story was justified in this instance. 

 

The complaint was upheld. 

 

****************** 

 

Mrs Fleming also complained that the article included a number of 

inaccuracies in breach of Clause 1 (Accuracy) and represented an 

intrusion into her family’s grief in breach of Clause 5 (Intrusion into 

grief or shock) of the Editors’ Code. 

 

The complaint was not upheld. 

 

The complainant considered that the publication of the article showed 

a lack of compassion for the family at an extremely distressing time. 

She found the images used to illustrate the article highly distasteful, 

especially given that she and her family had been unaware of the type 

of knife used by Scott Riley.  She also pointed out a number of 

inaccuracies: that the image of the car in the article was the wrong 

colour; that Emma Cooke had not met up with Scott Riley at 3am, but 

rather some time later; and that Scott Riley had been arrested by 

police five days after the crime (not three) and was not charged until 

several months later (not at the time of arrest).  

 

The magazine stated that it had taken care not to include gratuitous 

details or details which did not already exist in the public domain 

about the death of the complainant’s mother. Attempts had been made 

to contact the family through the police without success. The images of 

the car and knife used were generic and intended to support the story 

visually. The magazine pointed out the article had stated that Emma 

Cooke had left the nightclub at 3am and subsequently seen Scott Riley 

rather than seeing him at 3am. 

 

 

 

 

 

 



  10 

Adjudication 

 

The publication of a story relating to the death of her mother would 

naturally be distressing for the complainant and her family. However, 

Ms Cooke was entitled to tell her story regarding her involvement with 

Scott Riley. In the Commission’s view, the article did not include 

information that was gratuitously graphic or out of proportion to what 

was already in the public domain. While the accompanying image of a 

knife may have been distasteful, the Commission did not consider that 

the article was in breach of Clause 5 (Intrusion into grief or shock) of 

the Code. 

 

The complainant had highlighted a number of minor inaccuracies in 

the article. It is important that newspapers and magazines take care at 

all times that information they publish is correct. That said, the 

Commission had regard for the nature of the article, which was Emma 

Cooke’s own account of her personal experience of the incident and 

the aftermath.  Readers would be aware that the article reflected her 

own memory and interpretation of the events, rather than necessarily 

being simply a factual report. The discrepancies highlighted by the 

complainant would not significantly impact upon readers’ 

understanding of the crime and the outcome. The Commission 

acknowledged the areas of dispute, but found that there was no breach 

of Clause 1 (Accuracy) of the Code. 

 

(iii) Complaint No. 11-0328 A woman v Courier & Advertiser 

(iv) Complaint No. 11-0329 A woman v Courier & Advertiser 

 

The Commission considered these two complaints together as they 

related to the same article and raised almost identical concerns.  

Following discussion both complaints were upheld.  The Commission 

also agreed that it was necessary to issue guidance to the industry on 

the subject of reporting issues involving victims of sexual abuse.  This 

would be discussed substantively at the next meeting. 

 

The terms of the adjudication below were agreed: 

 

Two women complained separately to the Press Complaints 

Commission that an article published in the Courier and Advertiser 

(Dundee) in January 2011 contained material that had identified their 

daughters as victims of sexual assault in breach of Clause 3 (Privacy), 

Clause 7 (Children in sex cases) and Clause 11 (Victims of sexual 

assault) of the Editors’ Code. 

 

The complaint was upheld. 

 

 

 



  11 

The article reported a court hearing in which a man had admitted 

sexual offences against two girls, both of whom were under the age of 

sixteen at the time the crimes occurred. The report made reference to 

the locations where the offences had taken place, including the names 

of the streets – two of which were the streets on which the victims lived. 

The article also stated the ages of the girls at the time of the offences. 

 

The complainants both said their daughters’ right to anonymity had 

been compromised by the inclusion of this information.  Complainant A 

said that she and her daughter lived in a rural area with only twelve 

houses on their street. It was easy for neighbours and others in the 

local community to identify her daughter as a result of the article. 

Complainant A added that the level of detail included about the 

offences was unnecessary. 

 

Complainant B said her daughter was the only female child of the 

reported age who lived on the other named street.  Neighbours, 

classmates and other acquaintances had, as a consequence, been made 

aware of her identity and the graphic nature of the offences to which 

she was subjected.  This in turn had led to the girl being extremely 

distressed. 

 

Although it did not initially accept that it had published sufficient 

information to identify the victims, the newspaper admitted that its 

practice of only publishing outline details of cases of this nature had 

not been properly followed. It removed the partial addresses from its 

electronic archive and excluded similar references in a subsequent 

report about sentencing. In addition, the editor circulated a message to 

all staff reminding them of their obligations to protect children under 

the Editors’ Code, and sent a letter of apology and explanation to the 

complainants. 

 

Adjudication 

 

The terms of Clause 7 (Children in sex cases) of the Editors’ Code are 

very clear: “the press must not…identify children under 16 who are 

victims in cases involving sex offences”.  Clause 11 (Victims of sexual 

assault) adds that the press “must not publish material likely to 

contribute to [the] identification” of victims of sexual assault. If in 

doubt, newspapers should always err on the side of caution when 

considering what details to publish in relation to such cases. 

 

In this instance, the inclusion of the girls’ ages and of their partial 

addresses clearly had the potential to contribute to their identification.  

Indeed, given the relatively small number of houses on the streets in 

question, identification was always going to be a strong possibility.  

 



  12 

This was a bad mistake by the newspaper, which had acknowledged 

that its practice of publishing only outline details of cases such as these 

had not been followed.  The Code affords particular protection to those 

who are vulnerable – and it is hard to imagine anyone more vulnerable 

than a child victim of sexual crimes.  The failure of the newspaper 

properly to consider the likely consequences of publishing the 

information in the report, especially the references to the girls’ partial 

addresses, was a serious one.   

 

While the Commission welcomed the steps taken by the editor to ensure 

that the Editors’ Code was adhered to in the future (and while it noted 

that he had apologised to the victims via their parents), it did not 

hesitate to uphold these complaints.  

 

(v) Complaint No. 11-0785 A man v Staffordshire Newsletter 

  

Commissioners next examined this case, which also related to the 

identification of a victim of sexual offences, and concluded again that 

there had been a breach of the Code.  The following adjudication was 

agreed: 

 

 A man complained to the Press Complaints Commission that an article 

published in the Staffordshire Newsletter identified a child victim of sex 

abuse in breach of Clause 7 (Children in sex cases) and Clause 11 

(Victims of sexual assault) of the Editors’ Code of Practice. 

 

The complaint was upheld on the basis that details of the article had 

the potential to imply the connection between the accused and his 

victim.  This adjudication is written in broad terms to avoid repeating 

any of the identifying information.   

 

The article reported that a man had been jailed after admitting charges 

of sexual activity with a child.  The article named the man and included 

a photograph of him.  The article also referred to the gender of the 

child, the child’s age when the abuse began and the period of time in 

which the abuse was carried out.  The grandfather of the victim, 

complaining on behalf and with the consent of the victim’s mother, 

contended that the article had effectively identified his grandchild. 

 

The complainant was primarily concerned about the newspaper’s use 

of a photograph of the convicted man.  Nonetheless, he also confirmed 

that the other details in the report were very likely to point to his 

grandchild as the victim of the offences. Consequently, within the 

child’s school and in the local community, the victim’s identity was 

now common knowledge. 

 

 



  13 

The newspaper said it was at liberty to publish the name and 

photograph of the convicted man.  The victim had not been identified, 

in accordance with the reporting restrictions that were in place.  The 

newspaper added that it had not been privy to information about the 

connection between the victim and the abuser (as the copy had been 

supplied by a reliable outside agency). 

 

Adjudication 

 

In addition to the general requirement not to identify victims of sexual 

assault set out in Clause 11, Clause 7 of the Code states that the press 

“must not, even if legally free to do so, identify children under 16 who 

are victims or witnesses in cases involving sex offences”. The Code 

then makes clear how this obligation can be met, including the 

following: “care must be taken that nothing in the report implies the 

relationship between the accused and the child”. This places a 

considerable onus on editors to consider how the information they 

publish might enable those who know the accused to work out the 

identity of the victim.   

 

In this case, it was important first to recognise that the newspaper was 

fully entitled to identify the convicted man.  In accordance with the 

principle of open justice, those convicted of serious criminal acts such 

as this should be identified to the wider public. The Code makes this 

specifically clear.   Such identification can include the publication of a 

photograph of the convicted individual.   There was no breach of the 

Code raised by the photograph on this occasion. 

 

The Commission also had to have regard, however, for the additional 

information contained in the report, which included references to the 

child and the abuse as well as comments made by prosecution counsel 

and the judge.  While each of the details (which it would not be 

appropriate to repeat here) might have seemed relatively insignificant, 

it was clear to the Commission that they had the potential to imply the 

connection between the accused and his victim.  

 

Overall, the Commission did not agree that the newspaper had taken 

sufficient care to avoid this implication.  While it may not have known 

the full facts about the case, it was the newspaper’s responsibility – not 

the court’s or the police’s or an outside agency’s – to take every 

possible step to avoid identification.  This it had failed to do and the 

result was a serious, albeit inadvertent, error. 

 

The Commission upheld the complaint. 

 

 

 



  14 

(vi) The Commission formally approved (subject to individual queries on 

specific complaints raised with the office) the following PCC Papers, 

which had contained draft adjudications for Commissioners’ 

ratification or otherwise: 5042, 5043, 5044, 5045, 5046, 5047, 5048, 

5049, 5050, 5051, 5052, 5053, 5054, 5055, 5056, 5057, 5058, 5059, 

5060, 5061, 5063, 5064, 5065, 5066, 5068, 5069, 5070, 5071. All 

papers had been circulated since the previous Commission meeting.   

 

 

5. Nominations Committee Report 

 

 The Chairman presented a report to Commissioners about the nomination of 

new public Commission members.  She noted that there had been almost 3,000 

applicants and that, with the assistance of Lucinda Bolton, the independent 

assessor, the Nominations Committee (Baroness Buscombe, Ian Nichol and 

Prof Ian Walden) was now in a position to put forward its preferred candidates 

for the Commission’s ratification.   

 

 After discussion, the following candidates were approved for membership of 

the Press Complaints Commission: 

 

 Lord Grade of Yarmouth CBE 

Michael Smyth CBE 

His Hon Judge Jeremy Roberts QC 

 

It was agreed that two further candidates would be approved to fill vacancies in 

the next twelve months.  It was suggested that a further candidate should be 

approached to sit on the newly-formed Review Committee, charged with 

conducting an annual audit for the PCC’s work.  

 

 

6. Editors’ Code Committee Meeting Report 

 

 The Director reported on the latest meeting of the Editors’ Code of Practice 

Committee, which he had attended. 

 

  

7. Chairman and Director’s meetings 

 

 Commissioners received an update on appointments undertaken by the 

Chairman and Director. 

 

 

 

 

 

 

 



  15 

8.   Any other business 

  

(i) Phone hacking – Commissioners received a brief report from Professor 

Ian Walden about the work of the Phone Hacking Review Committee 

looking into this issue. 

 

(ii) Northern & Shell – The Chairman reported that she understood there 

were further industry efforts underway to bring N&S titles back into the 

system of self-regulation. 

 

(iii) Chris Jefferies – Following previous consideration of the issue, 

Commissioners discussed the manner in which newspapers and other 

media had reported on Mr Jefferies during the investigation of the 

murder of Joanna Yeates.  The Commission has been in contact with the 

Attorney General on the matter, and will continue to consider the right 

manner in which to work to raise standards in this area.  It was agreed 

that the Director would arrange a meeting with a representative of 

OFCOM, to discuss how broadcast regulation is dealing with issues 

relating to the reporting of crime. 

 

(iv) PCC & Race for Life – Commissioners were pleased to learn that 

female members of the secretariat were to take part once again in the 

annual Race for Life to raise money for Cancer Research UK. 

 

(v) Eve Salomon’s last meeting – The Chairman was sad to announce that 

this was Eve Salomon’s final meeting as a Commissioner, having 

served on the PCC’s board since 2003.  She expressed her thanks on 

behalf of the PCC for the enormous contribution Eve had made during 

her membership.  

 

 

9. Date of next meeting 

 

2.00pm on Wednesday, 25 May 2011 at Halton House, 20/23 Holborn, 

London EC1.    


