
 

PRESS COMPLAINTS COMMISSION 

 

 

The Minutes of the 175
th 

Ordinary Meeting of 

The Press Complaints Commission Limited held at 

Halton House, 20/23 Holborn, London EC1N 2JD on 

Wednesday 8
th

 December 2010
 

 

 

 

 

Present: Baroness Buscombe  Chairman 

Matti Alderson 

Anthony Longden 

Ian MacGregor 

Ian Nichol   Deputy Chairman 

Lindsay Nicholson 

Eve Salomon 

Simon Sapper 

Julie Spence 

Ian Walden 

Tina Weaver 

Peter Wright 

 

In attendance: Stephen Abell   Director 

 

 

The following members of the secretariat attended the meeting as observers: Elizabeth 

Cobbe, Jonathan Collett, Charlotte Dewar, Will Gore, Becky Hales, Amber Mun, Scott 

Langham, Catherine Speller and Ben Milloy.    

 

 

1. Apologies 

 

Apologies were received from Simon Reynolds, John Home Robertson, John 

McLellan and Esther Roberton. 

 

The Chairman welcomed Alison Hastings, consultant to the PCC, and Mike 

Willcocks, independent Charter Commissioner, to the meeting. 



  2 

2. Minutes 

 

The minutes of the meeting held on 27
th

 October were approved as a correct 

record of the meeting and for publication. 

 

3. Matters arising 

 

(i)  Complaint No. 10-2836 Forest of Dean District Council v Forest of 

Dean and Wye Valley Review 

 

 The Chairman confirmed that, following the Commission’s 

adjudication against the newspaper at its last meeting, she had written 

to the Review’s publisher, Sir Ray Tindle, with regard to the 

unacceptable delay in the newspaper’s response to the secretariat’s 

enquiries.  Commissioners welcomed Sir Ray’s response, and a further 

letter from the newspaper group’s managing director to the PCC’s 

Director, which showed that the matter was being dealt with seriously. 

 

(ii) Complaint No. 10-3933 Hampshire Constabulary v Aldershot News & 

Mail 

 

 Tina Weaver took no part in discussion of this case and absented 

herself from the room. 

 

The Commission considered further developments in this case, 

following the adjudication it had agreed in September.  Because of 

ongoing, related legal proceedings, details of the Commission’s 

findings could not yet be made public. 

 

 

4. Complaints 

 

(i) Complaint No. 10-2691 Waldron/Katona v The People 

 

Tina Weaver remained outside the room and took no part in the 

discussion of this complaint. 

 

After considerable discussion the Commission concluded that it was 

not in a position to reconcile a conflict of evidence that lay at the 

heart of this dispute.  As a consequence, it declined to make a full 

ruling on the case.  However, it determined to write to the 

newspaper to request that it remove the article under complaint from 

its website (as it had offered to do) and take appropriate steps to 

ensure that the disputed information was not republished. 

 

 

 

 



  3 

(ii) Complaint No. 10-4477 Lee v The Daily Telegraph/The Sunday 

Telegraph 

 

 Ian MacGregor left the room and took no part in the discussion of 

these complaints.  Tina Weaver returned to the meeting. 

 

 After discussion the Commission concluded that the newspapers had 

taken steps to adhere to the requirements of the Code of Practice in 

relation to financial journalism.  As a result, the complaint was not 

upheld.  The Commission also concluded that there was no breach of 

the Code in respect of an additional complaint under Clause 1 

(Accuracy).  It agreed the following adjudication: 

 

Mr Keith Lee complained to the Press Complaints Commission 

about a series of investment recommendations in the Questor 

column, which appears in the Daily Telegraph and Sunday 

Telegraph.  He was concerned about the frequency with which 

certain shares – in which the column’s editor had a stated financial 

interest – were recommended.  The Commission determined to 

examine the matter under the terms of Clause 13 (Financial 

journalism) of the Editors’ Code of Practice. 

 

The complaint was not upheld. 

 

The Questor column is a regular feature in the newspapers and has 

been running for almost 50 years.  The column gives 

recommendations on whether to buy, hold or sell particular shares. 

 

The complainant said he was concerned that the Questor editor was 

publishing excessively frequent “buy” recommendations for certain 

shares.  In particular, the complainant pointed out that shares in JP 

Morgan Indian investment trust (in which the Questor editor had a 

stated financial interest) had been “tipped” on nine occasions 

between 14 January 2009 and 15 April 2010, while Hill & Smith 

shares had been recommended six times between 28 June 2009 and 

10 August 2010.  He noted that there was a correlation between the 

appearance of recommendations for JP Morgan Investment Trust 

and the traded volume of shares in that stock.  The price of the share 

also tended to rise more steeply than the FTSE 100 index. 

 

In response to the complaint, the newspaper group said that its 

policy since late 2008 (when the current Questor editor took charge 

of the column) was to focus Questor on a relatively small pool of 

securities.  This, it said, provided greater interest to the typical 

reader.  In the subsequent period, several shares had been 

frequently recommended by Questor: in addition to those referred to 

by the complainant, Petrofac had been mentioned 16 times, 

Templeton Emerging Markets 14 times and Vedanta 11 times.  



  4 

Decisions about which shares to recommend were made by the 

Questor editor and the newspaper group’s head of business.  The 

fact that the price of shares rose after being tipped by Questor was 

in no way sinister.  It was simply a demonstration that the 

recommendations made in the column were well-founded.  (The 

newspaper group noted, in response to the example put forward by 

the complainant, that the value of the JP Morgan fund is not based 

on the volume of shares traded.  It argued that an increase in the 

volume of shares being traded was likely to cause only small 

changes in the share price.) 

 

While it was true that the Questor editor retained a personal 

financial interest in the stock market, the newspaper group said it 

had always followed strict policies to ensure adherence to the 

Editors’ Code of Practice.  It was standard practice for personal 

financial interests to be declared to the editor (which had been 

followed in this case).  In the interests of transparency, the Questor 

editor made his financial interests public by making clear in the 

newspapers themselves when he had a stake in shares he was 

recommending. 

 

The newspaper group said that, since the current Questor editor 

started writing for the Telegraph, any share purchases had been 

made through his share club, in which he owns a 10.3% stake.  (This 

information, apart from the specific size of the journalist’s stake in 

the club, was also included in the disclosures published at the end of 

the Questor column.)  Since he started his role, no shares about 

which he had written had been sold.  Shares in four companies had 

been bought: 

 

1. Northern Foods shares were purchased on 22 March 2010 (an 

earlier tranche having been purchased on 20 November 2006 before 

he took on the Questor editorship).  The shares were recommended 

by Questor on ten occasions between March 2009 and October 

2010. 

2. National Grid shares were also purchased on 22 March 2010.  

The shares were tipped ten times between March 2009 and June 

2010. 

3. HSBC shares were also purchased on 22 March 2010.  They 

were tipped by Questor on six occasions between June 2009 and 

September 2010. 

4. Shares in Avanti Communications were also purchased on 22 

March 2010.  They were recommended by Questor in January 2010 

and again in February 2010. 

 

The current value of Questor’s holdings in these shares was:  

 

 



  5 

1. Northern Foods - £388.86 

2. National Grid - £500 

3. HSBC Infrastructure - £120.05 

4. Avanti - £207.70 

 

He also had a holding valued at £451 in JP Morgan Indian, which 

had been tipped several times, as noted by the complainant.  Shares 

in this investment trust had not been purchased since the beginning 

of Questor’s editorship. 

 

No shares had been bought or sold either shortly before or shortly 

after they were written about in the column.  The shortest gap 

between shares being purchased and subsequently written about was 

29 days (Northern Foods shares having been bought on 22 March 

then tipped on 20 April).  Consequently, the newspaper group 

argued that there had been no breach of Clause 13 of the Code of 

Practice.  It said that the Questor editor had acted honestly and 

reputably in his role.   

 

However, it accepted that it was vital to ensure there could be no 

doubt about the legitimacy of Questor’s activities.  As a result, it had 

decided that Questor would dispose of his stake in his share club 

and would not buy or sell shares in the future. 

 

Adjudication 

 

It is extremely rare for the Press Complaints Commission to receive 

a complaint under Clause 13 (Financial journalism) of the Editors’ 

Code of Practice, or for matters to arise that require investigation 

even in the absence of a complaint. 

 

The only occasion on which a breach of Clause 13 (Financial 

journalism) was found to have occurred was in relation to the “City 

Slickers” case of 2000.  Afterwards, the PCC introduced specific 

guidance in the area of financial journalism, which was updated five 

years ago to take account of the Investment Recommendation 

(Media) Regulations 2005, which gave effect in UK law to the 

European Union’s Market Abuse Directive. 

 

The Commission wishes to make clear that it remains vigilant in this 

area.  In October 2010, the PCC wrote to relevant executives across 

the national newspaper industry reminding them of the obligations 

imposed by the Code of Practice (and the Investment 

Recommendation (Media) Regulations, as set out in the PCC’s 

guidance).  The Commission will, in the New Year, run a seminar on 

the subject of financial journalism for relevant figures in the 

industry. 

 



  6 

This case provided an opportunity for the Commission to examine 

the practical effect of the terms of Clause 13 of the Code.  It found 

that the newspaper group had taken steps to adhere to them on this 

occasion. 

 

The complainant’s concern related to the frequent tipping of shares 

in which the editor of the column where the recommendations 

appeared (Questor) had a personal financial interest, via 

membership of a share club.  The frequency of recommendations is 

not something to which the Code of Practice or the PCC’s 

additional guidance makes direct reference.  Nonetheless, in 

relation to writing about shares and securities, there are two key 

tests and the Commission examined both. 

 

First, the Code says that journalists “must not write about 

shares…in whose performance they know that they or their close 

families have a significant financial interest without disclosing the 

interest to the editor or the financial editor”. 

 

There was no evidence that the Questor editor had breached this 

requirement.  It was standard practice at the Telegraph newspapers 

for journalists’ financial interests to be declared to the editor and, in 

Questor’s case, personal financial interests were made public at the 

end of relevant recommendations.  This ensured a suitably high level 

of transparency, and indeed meant that readers could see for 

themselves the frequency of the recommendations.  

 

Having examined the trades in question, the Commission was not 

convinced that the financial interest of the Questor editor in the 

relevant shares could be considered “significant” in the meaning of 

the Code.  It noted that the highest value of shares in any one 

company was £500.   

 

The second key requirement of the Code is that “journalists must not 

buy or sell, either directly or through nominees or agents, shares or 

securities about which they have written recently or about which 

they intend to write in the near future”. 

 

The newspaper group acknowledged that the Questor editor had, in 

several instances, purchased shares in companies he had written 

about.  Purchases had been made through an investment club in 

which the journalist had a stake of around 10%.  No shares had 

been sold.    

 

Buying shares is not prohibited by the Code unless they have been 

written about “recently” or will be written about in the “near 

future”.  The Commission’s guidance notes that it is impossible to 

define these terms more precisely without producing loopholes.  



  7 

However, it goes on to make clear that, as best practice, “journalists 

should not speculate by buying or selling shares on a short-term 

basis”. 

 

In this instance, it did not appear to the Commission that the 

Questor editor was dealing in shares in a way that amounted to such 

short-term speculation.  The shortest gap between a 

recommendation and his purchase of the recommended stock was 29 

days; and there had been no subsequent sales of any shares. 

 

In all the circumstances, the Commission was satisfied that there 

had been no breach of Clause 13 (Financial journalism) of the 

Code.   

 

In this area of journalism (as in others), it is necessary that readers 

should have confidence in the propriety of the actions of journalists.  

It was clear to the Commission that the newspaper group had taken 

seriously the concerns about the Questor column.  It noted the 

Telegraph’s decision that the Questor editor would not trade in 

shares in the future, in order that there could be no question of a 

conflict of interest. This action (which was volunteered rather than 

required) underlines the strength of the self-regulatory mechanism 

in this area, which seeks to promote high standards of 

accountability. 

 

 

 

************************ 

 

 

The complainant had also raised a complaint under Clause 1 

(Accuracy) of the Editors’ Code.   

 

He said that the column regularly made reference to the date on 

which shares were “first recommended”.  Yet in fact, the shares had 

often been recommended before the given date. For instance, he 

said, on 10 March and 9 May 2010 Questor had made 

recommendations to buy shares in Hill & Smith and had noted that 

the shares were “first recommended at 202p on February 7 last”.  

The complainant said that, in fact, the shares had been first 

recommended by the column in July 2008.  He also noted that an 

item recommending Hill & Smith on 10 August referred to them 

having been “first recommended at 202p on June 28 last year”.  

Even if the July 2008 recommendation was ignored, there was 

clearly an error in at least one of these columns. 

 

 

 



  8 

The newspaper group said that the phrase “first recommended” 

related to the first recommendation by the current Questor editor.  It 

said this policy made more sense than referring back to a 

recommendation made by a previous editor, perhaps many years 

ago.  It argued that regular readers of the column would be very 

well aware of a change in the editorship (the most recent editor 

having been welcomed in a special feature in November 2008).  It 

did acknowledge that an error had been made in the 10 March and 

9 May items when Hill & Smith were said to have been first tipped 

“on February 7 last”.  In fact, the August 10 item was correct when 

it said that the first tip by the current editor of Hill & Smith shares 

was “on June 28 last year”.  It apologised for the mistake and 

corrected the two earlier items online. 

 

It subsequently corrected two further items relating to the 

recommendation of BP shares, both of which erroneously referred to 

the shares having been “first recommended” on 4 April 2009.  In 

fact, as was correctly stated in a third recommendation – and as the 

complainant had pointed out – they had first been recommended on 

4 February 2009. 

 

The complainant also said that the Questor column was misleading 

because it used the FTSE 100 index as a point of comparison for all 

the shares it recommended, even when it was recommending shares 

that were not in the FTSE 100. 

 

The newspaper group said that the FTSE 100 index was a sensible 

benchmark for all recommendations.  If different comparisons were 

employed for different shares, there might equally be claims of 

distortion.  Ultimately, no system was perfect. 

 

Adjudication 

 

The Commission was satisfied that readers would not generally be 

misled by the fact that references to when shares had “first been 

recommended” related to their first recommendation by the current 

Questor editor.  Even if readers were not aware of changes in 

editorship, the “first recommendation” references were simply a 

point of comparison for readers to consider.  The rise and fall of 

share prices were, of course, publicly accessible and the 

Commission did not conclude that it was misleading for the 

newspaper group to regard Questor editorships as discrete periods. 

 

There clearly had been an error in the 10 March and 9 May articles 

(in which Hill & Smith had been referred to as being first tipped “on 

7 February last”, which was in fact not the case) but the 

Commission did not consider that it was a sufficiently significant 

error to warrant stand-alone correction or formal censure.  It took 



  9 

the same view in relation to the errors about when shares in BP had 

first been recommended.  The amendment of the articles online was 

a suitable way of remedying the inaccuracies.  That said, these were 

clear mistakes and the Commission wished to make clear that 

editors and financial editors must remain vigilant in ensuring that 

information they publish is accurate. 

 

The use of the FTSE 100 index as a benchmark for comparing share 

performance (even in relation to non-FTSE 100 shares) was not 

misleading either.  Readers would generally be aware that some of 

the shares being written about were not listed in the FTSE 100 and 

they would, therefore, be able to draw their own conclusions as to 

the practical use of the index for comparative purposes.  Even if they 

were not aware of this, the Commission did not believe they would 

be misled by the comparison. 

 

(iii) Complaint No. 10-4394 Watson v The Times 

 

The Chairman informed Commissioners that this complaint had 

been resolved through mediation by the PCC secretariat.  The case 

was not, therefore, considered further. 

 

(iv) Complaint No. 10-4656 Watson v Daily Mail 

 

The Chairman informed Commissioners that this complaint had 

been resolved through mediation by the PCC secretariat.  The case 

was not, therefore, considered further. 

  

(v) Complaint No. 10-1622 Caborn v The Sunday Times 

 

The complainant had asked the Commission to delay consideration 

of his complaint until he could provide further evidence on the 

matter.   

 

While the Commission considered this further delay in the case to be 

regrettable, it agreed to postpone its formal consideration of the 

matter until the evidence had been provided.  

  

(vi) The Commission formally approved (subject to individual queries 

on specific complaints raised with the office) the following PCC 

Papers, which had contained draft adjudications for Commissioners’ 

ratification or otherwise: 4925, 4929, 4935, 4937, 4938, 4939, 4940, 

4941, 4942, 4943, 4944, 4945, 4946, 4947, 4948, 4949, 4950, 4951, 

4952, 4953, 4954, 4955, 4956, 4957, 4959, 4960, 4961, 4962.  All 

papers had been circulated since the previous Commission meeting.   

  

 

 



  10 

5. Statement by the Chairman of Pressbof to members of the Commission 

 

The Chairman of PressBoF, Guy Black, joined the meeting at this juncture and 

spoke to Commissioners about funding matters. 

 

He left the meeting after this item. 

 

 

6. PCC response to Independent Governance Review 

 

 Commissioners discussed and agreed the final text of the PCC’s response to the 

Independent Governance Review.  The Commission agreed that the response 

should be published this month.  

 

 

7.   Nominations Committee 

 

 Commission members considered detailed proposals for the establishment of a 

new Nominations Committee.  They welcomed the appointment of the 

Committee’s independent advisor and it was agreed that Ian Nichol and Ian 

Walden would, along with the Chairman, comprise the membership of the 

Committee.  Detailed proposals for the appointment process of new members 

(and re-appointment of serving members) were all agreed.  Information about 

the process will be made public via the PCC’s website. 

 

 

8.   PCC and the publication of rulings 

 

 The Commission considered proposals about improving the mechanism by 

which the PCC makes public its decisions on individual complaints.  The 

principle that regular packages of information should be released about 

complaint outcomes was endorsed by Commissioners.  But it was agreed that 

the secretariat should be allowed a degree of latitude to take into account 

specific circumstances. 

 

 

9. Clause 15 response from the Code Committee 

 

At its meeting in September, the Commission had considered the payment by 

the Mail on Sunday to Loloahi Tapui, the housekeeper of Baroness Scotland.  

As a result of Commissioners’ deliberations, the Chairman wrote to the Editors’ 

Code of Practice Committee for clarification as to the scope of Clause 15 

(Witness payments in criminal trials).  In response, the Code Committee had 

made clear its view that Clause 15 of the Code does not cover defendants, who 

would not automatically appear as witnesses in their own trials. 

 

The Commission considered that this issue would be considered when it 

discussed its own submission to the forthcoming Code audit. 



  11 

 

 

10. Chairman and Director’s meetings 

 

Commissioners received an update on appointments undertaken by the 

Chairman and Director.   

  

 

11.  Report of Charter Commissioner 

 

 The Charter Commissioner, Sir Mike Willcocks, updated the Commission on 

the cases he had seen in the year to date.  He had dealt so far with fifty-six, 

some of which had resulted in considerable correspondence between himself 

and the complainant.   

 

 

12.   Any other business 

 

(i) Anonymity for teachers 

 

Commissioners discussed government proposals to afford anonymity 

to teachers who are the subject of allegations of misconduct.  It was 

agreed that the secretariat should seek to liaise with relevant 

government departments to discuss the potential impact on the PCC’s 

role. 

  

(ii) ATVOD 

 

   The Chairman updated Commissioners on plans by ATVOD to 

regulate certain parts of newspaper and magazine websites.  It was 

clear that there was potential for regulatory overlap and that it was 

important for the PCC to keep a close watch on developments.  In the 

first instance, however, Commissioners agreed that this was a matter 

for the newspaper and magazine industry itself. 

 

(iii) Libel action 

 

 Commissioners noted the outcome of the libel action brought by Mark 

Lewis against the PCC.   

 

(iv) Adverts 

 

A new set of advertisements about the PCC’s services had been 

circulated to publishers across the UK and the Chairman informed 

Commissioners that the rate of take-up had been encouraging.  Most 

national newspaper groups had published the advert (at no cost), as 

had many regional newspapers and magazines.   

 



  12 

 

(v) Parliamentary Reception 

 

The Chairman thanked those Commissioners who had attended a 

recent reception for Parliamentarians.  There had been considerable 

positive feedback from MPs and Peers about the event. 

 

(vi) Simon Sapper 

 

Simon Sapper reported to Commissioners on a talk he had given 

earlier in the day, about media regulation, to a group of GSCE students 

at the British Film Institute. 

   

 

13. Date of next meeting 

 

2.00pm on Wednesday, 19
th

 January 2011 at Halton House, 20/23 Holborn, 

London EC1.   

 


