
 
 
 

PRESS COMPLAINTS COMMISSION 
 
 

The Minutes of the 174th Ordinary Meeting of 
The Press Complaints Commission Limited held at 

Halton House, 20/23 Holborn, London EC1N 2JD on 
Wednesday 27th October 2010 

 
 
 
 
Present: Baroness Buscombe  Chairman 

Matti Alderson 
John Home Robertson 
Anthony Longden 
Ian MacGregor 
John McLellan 
Ian Nichol 
Lindsay Nicholson 
Esther Roberton 
Eve Salomon 
Simon Sapper 
Julie Spence 
Ian Walden 
Peter Wright 
 

In attendance: Stephen Abell   Director 
 
 
The following members of the secretariat attended the meeting as observers: Elizabeth 
Cobbe, Jonathan Collett, Charlotte Dewar, Will Gore, Becky Hales, Amber Mun, Scott 
Langham, Catherine Speller and Ben Milloy.   
 
 
1. Apologies 
 

Apologies were received from Simon Reynolds and Tina Weaver. 
 
 

2. Minutes 
 

The minutes of the meeting held on 8th September were approved as a correct 
record of the meeting and for publication. 
 
 



  2 

3. Matters arising 
 
One Commissioner asked whether the publication of minutes of PCC meetings 
had caused significant comment in the media and online.  The Director said that 
a small number of stories had appeared. 
 
 

4. Complaints 
 

(i) Complaint No. 10-4053  A woman v Daily Mirror 
 
After discussion the Commission came to the conclusion that there had 
been a breach of the Code in this case but that the remedial action taken 
by the newspaper was sufficient to remedy that breach. It agreed the 
following adjudication: 
     
A woman complained to the Press Complaints Commission that an 
article headlined “The Baby Whisperer” published in the Daily Mirror 
on 11 August 2010 was intrusive in breach of Clause 3 (Privacy) and 
that she had been identified as a confidential source in breach of 
Clause 14 (Confidential sources) of the Editors’ Code of Practice. 
 
Following remedial action by the newspaper, no further action was 
required. 
 
The article was a feature about an acupuncturist who had helped 
women with fertility problems, including the complainant, to have 
children, following a media-attended event which brought the women 
together. A number of the women (who were photographed) had told 
their stories. While the complainant had been happy to share her 
experiences with a freelance journalist – and be photographed at the 
event – she had specifically asked to remain anonymous in any 
published article.  She said she had been informed by the freelance 
photographer that a photograph would not be published without her 
explicit consent. The newspaper had agreed to use a pseudonym before 
publication but had then published her photograph.  
   
The newspaper said that the complainant had taken part in an 
interview with a freelance journalist, as well as posing for a group 
photograph (published in another newspaper in June) and an 
individual shot. The BBC had also broadcast an item on the event in 
which the complainant was seen briefly. In direct conversation with its 
reporter, the complainant had requested that her identity be withheld, 
but had not mentioned the issue of the photograph which she was 
aware that the reporter had seen. The paper was unaware of any 
assurance in regard to the publication of the photograph. As a gesture 
of goodwill, the newspaper removed the image from its website and 
gave an assurance that it would not be republished. It also offered to 



  3 

send a private apology to the complainant. While she welcomed this, 
she wished for the Commission to rule on the matter.  
 
Adjudication 
 
At the heart of this complaint was a misunderstanding in regard to the 
use of the complainant’s photograph.   
 
The complainant had attended an event at which journalists, and a 
BBC film crew had been present, and the Commission had to have 
regard for the fact that she had posed voluntarily for pictures at that 
time. The specific issue of the photograph had not been discussed 
directly with the newspaper and there was nothing to suggest that the 
newspaper had deliberately ignored a request for it not to appear. 
Indeed, the newspaper, having honoured its agreement not to use her 
real name in the article, was not aware of any other understanding 
regarding the image.  
 
Nonetheless, the newspaper had recognised that the complainant did 
not want to be identified in connection with information about her 
private life (including medical details about her).  In that context, it 
was certainly an error (albeit seemingly based on poor 
communication) for the paper then to publish a clear picture of the 
complainant and so identify her in connection with personal details 
about her health. This raised a breach of the Code.   
 
Having reached this decision, the next step for the Commission was to 
determine whether the action taken by the newspaper in response to 
the complaint was sufficient. In circumstances where there was some 
legitimate confusion about the consent for publication of the 
photograph (for which the complainant herself had posed), the 
Commission decided that the prompt removal of the image, the 
assurance as to future publication and the offer to apologise privately 
to the complainant represented a proportionate response to remedy the 
breach of her privacy. No further action was required. 

 
 
(ii) Complaint No. 10-3621  Soobadoo v Wanstead and Woodford Guardian 
 

Anthony Longden, Managing Editor of Newsquest North & East 
London, left the room and took no part in the discussion of this case. 
 
Following discussion, Commissioners concluded that there had been a 
breach of Clause 1 (Accuracy) and 6 (Children) of the Code and the 
complaint was, therefore, upheld in the following terms:  
 



  4 

Mr Ravin Soobadoo complained to the Press Complaints Commission 
that an article headlined "Porn star teacher's sadness at leaving job", 
published on the Wanstead and Woodford Guardian website on 13 July 
2010, incorrectly attributed a quotation to his fourteen year old 
daughter, and referred to her as a sixth form student, in breach of 
Clause 1 (Accuracy) and Clause 6 (Children) of the Editors' Code of 
Practice. 

The complaint was upheld. 

The article reported that a teacher had stepped down from his post 
after it had been found that he had been working as a porn star. The 
complainant's daughter, who was 14, was quoted in the piece saying 
the teacher had spoken "openly and truthfully about sex" and that she 
would "more likely catch STIs without his lessons". The complainant 
said that his daughter had not made any comment to the newspaper 
and was not a "sixth-form student". The complainant had contacted the 
newspaper directly, and it had removed the quotation from the online 
article and provided the email it had received containing the comment. 
The complainant said that his daughter had not written the email and 
that her account may have been hacked. He said that the newspaper 
should have taken care to authenticate the quotation, and obtain the 
necessary consent, before publication. 

The newspaper's understanding was that the teacher only taught sex 
education to sixth form students and it had therefore assumed that the 
comments had been submitted by a pupil aged over sixteen. It regretted 
the error, and had undertaken to alter its policy on requesting 
comments from readers on school-related stories. Nonetheless, the 
newspaper did not consider that there was any evidence to suggest that 
the comment had not been submitted by the complainant's daughter. 
The newspaper said it had not interviewed the complainant's daughter 
and the publication of the comments did not represent an intrusion. 

Adjudication 

There was clearly a dispute as to whether the complainant's daughter 
had indeed sent the comment attributed to her. The newspaper had 
published it in good faith on the basis that she had. However, the 
Commission was concerned - bearing in mind the subject of the story - 
that the newspaper had not taken more care following receipt of the 
email. Above all, it had not established the age of the complainant's 
daughter before publication. 

Clause 6 (Children) of the Editors' Code of Practice has a requirement 
that children under 16 should not be interviewed on issues involving 
their own welfare without the consent of a custodial parent. The 
Commission accepted that the newspaper had not approached the 



  5 

complainant's daughter directly; however, it had sought information 
from school pupils about a controversial issue regarding their teacher. 
By doing so, and publishing the outcome, the newspaper had engaged 
in an interview of sorts. 

The attributed comments referred to the sexual health of the pupil, 
which was certainly a matter which related to her welfare. As such, the 
Commission considered that the newspaper should have sought to 
establish her age before publication. Had it done so, it would have also 
been in a better position to verify the identity of the person who sent 
the email. It also would not have been able to publish the comments 
without parental consent. 

The Commission was concerned that the newspaper had not given 
sufficient consideration before publishing a comment of this nature 
from a school child, and upheld the complaint on that basis. It 
welcomed the fact that the paper had changed its policy regarding how 
comments (on school stories) might be solicited in future. 

 
(iii) Complaint No. 10-2836 Forest of Dean District Council v The Forest 

of Dean and Wye Valley Review 
 

After discussion the Commission agreed that there had been a breach 
of Clause 1 (Accuracy) of the Code of Practice.  It was also seriously 
concerned at the time taken by the newspaper to respond to the 
complaint, and asked its Chairman to write to the publisher on the 
matter.  The complaint was upheld and the following text agreed for 
the adjudication:  

 
Forest of Dean District Council complained to the Press Complaints 
Commission that two articles headlined “Knackered!” and “Dead 
end” published in the Forest of Dean and Wye Valley Review on 14 
May 2010 were inaccurate and misleading in breach of Clause 1 
(Accuracy) of the Editors’ Code of Practice.   
 
The complaint was upheld. 
 
The first article reported the comments of a local farmer, who was 
facing a court order to prohibit odour nuisance from his farm 
following an application submitted by the Council; the second was an 
editorial column on the matter.  The Council said that the coverage 
was inaccurate: the farmer had not been given a ten-day period to 
implement sufficient odour controls “to satisfy a judge if [the 
business] wants to continue operating”, but rather a two-week period 
to submit a defence to the application; the Council had not 
“backtracked” on agreed measures to contain odour; and the Council 
was not seeking to force the permanent closure of the farmer’s 



  6 

business, as stated repeatedly in the editorial: the order only required 
him not to cause a nuisance. 
 
The newspaper took more than eleven weeks to provide a substantive 
response to the complaint and its initial response had been received 
only after the Commission had contacted the publisher.  Its article had 
been based primarily on an interview with the farmer and a separate 
individual; the Council had refused to comment publicly on the issue 
as it said that court proceedings were underway. The newspaper had 
subsequently been made aware that there was flexibility on the dates 
in which the farmer could submit his defence. The newspaper 
remained of the view that the ultimate aim of the legal action would be 
the permanent closure of the premises. 
 
Adjudication 
The articles contained statements of fact that had been disputed by the 
complainant and not been corroborated by the newspaper.  There was 
no evidence presented to the Commission that the farmer had been 
given a 10-day period to implement controls “to satisfy a judge if [the 
business] wants to continue operating”, or that the Council’s intention 
was to “force the closure of the business permanently”.  The 
newspaper had provided no evidence to support the claim that the 
Council had “backtracked” on any agreement.  In the context of the 
article, these were all serious points and the newspaper had failed to 
demonstrate that it had taken care not to publish inaccurate 
information, or to offer appropriate remedial action to the complaint.  
This amounted to a breach of Clause 1 of the Code. 
In addition, the Commission was seriously concerned about the 
unacceptable length of time it had taken for the newspaper to respond 
to the complaint, which was a clear breach of the Code’s preamble 
stating that editors “should co-operate swiftly with the PCC in the 
resolution of complaints”.   This complaint could – and should – have 
been dealt with quickly on the points of disputed fact.   This was a rare 
example of a failure of proper co-operation with the PCC, which 
reflected badly on the editorial standards of the newspaper.    
The Commission will be taking the matter further, following this 
adjudication, and seeking confirmation of the measures the paper has 
introduced to ensure there is no repeat of the problem.   

 
 
(iv) Complaint No. 10-3662 Talbot v Swindon Advertiser 
 
 After discussion the Commission decided that, while there had been a 

breach of the Code of Practice in this case, the remedial steps taken by 
the newspaper were adequate.  As a result, further censure was not 
required.  The following adjudication was agreed: 



  7 

 
Mr Anthony Talbot complained to the Press Complaints Commission 
that a front-page article headlined “Junior school head guilty of 
raping child”, and a further article headlined “School headteacher 
admits raping child”, published in the Swindon Advertiser on 29 June 
2010, were inaccurate and misleading in breach of Clause 1 
(Accuracy) of the Editors’ Code of Practice. 
 
Following the remedial action taken by the newspaper, no further 
action was required. 
 
The articles reported that the complainant, a local primary school 
headteacher, had admitted eleven charges relating to the rape of a 
child.  In fact, the complainant had been convicted of indecent assault, 
having pleaded guilty to these offences. He had pleaded not guilty to 
rape, and had not been convicted of rape. The complainant was also 
concerned that the front-page headline suggested misleadingly that the 
crimes had been committed while he was serving as a headteacher, or 
were related to the school. The offences had taken place between 1978 
(when the complainant was thirteen) and 1981. Following direct 
correspondence between the parties, a front page correction had been 
published by the newspaper which accepted the error in regard to the 
rape charges. 
 
The newspaper said that it had contacted Cardiff Crown Court which 
went through the 28 charges with the reporter. The information had 
been checked three times with the court, and subsequent enquiries with 
Gwent Police and Swindon Borough Council had not suggested that 
the information was incorrect. As soon as it became aware that the 
details were wrong it had corrected this on the front page, on its 
website and had removed the original online article. Notwithstanding 
this error, the front page was not misleading as it was a “poster front 
with a cross reference to the story which appeared on page 5”.  
 
Adjudication 
 
The newspaper had been fully entitled to report the outcome of the 
court case, which involved allegations of sexual offences against the 
complainant, who was a local primary school head teacher. 
Nonetheless, it also had a responsibility under the Editors’ Code to 
“take care” to ensure that the information it presented was not 
inaccurate or misleading in a significant manner. 
 
The Commission accepted that the newspaper had published 
information about the conviction taken in good faith from the 
appropriate sources (primarily the court itself).  The information, 
however, subsequently proved to be inaccurate.  Although there were 
good grounds for the newspaper to have used this material, it was still 



  8 

right that it corrected the errors, promptly and with due prominence. 
The apology published by the newspaper constituted sufficient 
remedial action in regard to the published inaccuracies about the 
details of the complainant’s conviction. 
 
There was an additional point, however.  The Commission had to 
consider whether the original front page had given the misleading 
impression that the complainant had committed the offences while he 
was a head teacher.  This was a matter of considerable debate between 
Commissioners.    It was felt that the newspaper could have done more 
to make clear on the front page the full context of the situation: that the 
offences had been committed by the complainant many years earlier, 
before he became a teacher and, in relation to a number of the 
offences, whilst he was a minor.  As it stood, the front page had the 
potential to mislead. 
 
There were other factors for the Commission to consider.  There was 
no doubt that the profession of the complainant was relevant to the 
story, and could be legitimately highlighted (as he had been prosecuted 
and convicted while a serving head teacher).  The front page also 
clearly directed readers to the full story on page 5, which informed 
readers that the offences pre-dated the complainant’s position as a 
teacher.  Finally, the front page correction had specifically referred to 
the time period (around thirty years ago) in which the offences had 
been committed. 
 
In light of these factors (especially the front page apology), the 
Commission was satisfied that any misleading impression about the 
complainant’s offences would have been satisfactorily corrected.  It 
did not consider that any further action was necessary from the 
newspaper. 

 
 
(v) Complaint No. 10-3624/10-3710 North v The Sunday Times / The 

Guardian 
 
 After discussion the Commission concluded that there had been no 

breach of the Code in respect of these complaints and they were not, 
therefore, upheld.  Commissioners agreed the following wordings for 
the adjudications: 

 
The Sunday Times 
 
Dr Richard A E North complained to the Press Complaints 
Commission that a correction published in The Sunday Times on 20 
June 2010, headlined “The Sunday Times and the IPCC: Correction”, 
was inaccurate and misleading in breach of Clause 1 (Accuracy) of the 
Editors’ Code of Practice. 



  9 

 
The complaint was not upheld. 
 
The correction in question was published following a complaint to the 
PCC about an article which had appeared in The Sunday Times on 31st 
January 2010. The complaint was resolved between the parties without 
formal adjudication by the Commission. The relevant section of the 
correction under complaint was the following: 

The article “UN climate panel shamed by bogus rainforest claim” 
(News, Jan 31) stated that the 2007 Intergovernmental Panel on 
Climate Change (IPCC) report had included an “unsubstantiated 
claim” that up to 40% of the Amazon rainforest could be sensitive to 
future changes in rainfall. The IPCC had referenced the claim to a 
report prepared for WWF by Andrew Rowell and Peter Moore, whom 
the article described as “green campaigners” with “little scientific 
expertise”. The article also stated that the authors’ research had been 
based on a scientific paper that dealt with the impact of human activity 
rather than climate change.  

In fact, the IPCC’s Amazon statement is supported by peer-reviewed 
scientific evidence. In the case of the WWF report, the figure had, in 
error, not been referenced, but was based on research by the respected 
Amazon Environmental Research Institute (IPAM) which did relate to 
the impact of climate change. We also understand and accept that Mr 
Rowell is an experienced environmental journalist and that Dr Moore 
is an expert in forest management, and apologise for any suggestion to 
the contrary.  

The complainant said that two parts of the correction were inaccurate 
and misleading: the assertion that “the IPCC’s Amazon statement is 
supported by peer-reviewed scientific evidence”; and the claim that the 
WWF report was “based on research by the respected Amazon 
Environmental Research Institute (IPAM) which did relate to the 
impact of climate change”.  
 
The complainant said that he was the originator of the claim that the 
IPCC Amazon allegation was unsubstantiated, having made it on his 
blog before the publication of the article. The 31st January article had 
attributed a research credit to him. He said that the original assertion 
was correct, and the retraction of the article, and admission of error, 
had reflected on him personally.  
 
The overriding issue for the complainant was whether the claim had 
been “substantiated”, or “supported”. He asked the Commission to 
agree with general scientific convention: “this demands that a claim of 
‘support’, which justifies a claim in a scientific document (such as the 
IPCC report) being considered ‘substantiated’, is satisfied only when 



  10 

the claim is referenced. This must be either directly, or through a 
continuous chain of references, to an authoritative peer-reviewed work 
setting out primary research, which has been published in a reputable 
scientific journal (or publication of equivalent authority)”.  
 
The complainant said that the IPCC’s Amazon statement had been 
referenced to a peer-reviewed scientific paper, in this case via the 
WWF report Global Review of Forest Fires. The WWF had indicated 
that the reference in question was research by the Amazon 
Environmental Research Institute (IPAM) which, by common consent, 
was accepted to be its report Fire in the Amazon. To be used as 
“substantiation”, the complainant said that this report should record 
primary research and be peer-reviewed, or be cross-referenced to 
papers that did so. Fire in the Amazon, the complainant contended, 
was not peer-reviewed, did not offer any original research and made 
no reference to any peer-reviewed work. As such, the reference in the 
correction to the IPCC’s Amazon statement being “supported by peer-
reviewed scientific evidence” was inaccurate. 
 
The complainant rejected a view that a work could be “supported” if a 
general body of peer-reviewed scientific work existed which agreed 
with assertions made, and it was not necessary to identify specifically 
that work within the paper or document in which the claim was made.  
 
In terms of background, the complainant said that the IPCC report had 
stated that “up to 40% of the Amazonian forests could react drastically 
to even a slight reduction in precipitation”, referring to the Rowell and 
Moore paper Global Review of Forest Fires. This paper contained a 
short sentence which appeared (in part) to support the IPCC claim: 
“Up to 40% of the Brazilian forest is extremely sensitive to small 
reductions in the amount of rainfall”. In turn, this claim was contained 
in a paragraph for which there was only one reference – an article in 
the journal Nature. In the absence of any other citation, it could be 
assumed that this was the source on which Rowell and Moore relied. 
However, close examination of the paper (which was peer-reviewed) 
showed that it dealt largely with the effects of logging in the Amazon, 
with no reference to the 40% figure, or slight reductions in 
precipitation. As such, the Nature paper could not be taken to support 
the assertions by Rowell and Moore or the IPCC. The charge that the 
claim was “unsubstantiated” was sound. 
 
The complainant accepted there was a view that the IPCC had made a 
referencing error, rather than a scientific error, as there was a 
significant body of evidence which warned of drought in the Amazon. 
However, the “correctness” of the IPCC claim was “not relevant” to 
his complaint; for the complainant, the issue was whether the IPCC’s 
statement was “supported by peer-reviewed scientific evidence”. 
 



  11 

The newspaper said that the correction did not retract the entirety of 
the original article; rather, it corrected and clarified a number of 
points, the natural assumption being that those parts of the piece which 
were not corrected and clarified were accurate. That it chose to 
remove the article (and not rewrite it) was a matter of editorial 
prerogative.  
 
The newspaper said that the specific part of the correction now under 
complaint related to an inaccurate assertion that a claim in the 2007 
IPCC report (that 40% of the Amazon rainforest was sensitive to small 
changes in rainfall) had been based on research unrelated to climate 
change. It also acted to counter any false impression to readers that 
the claim as a whole had no basis in peer-reviewed science.  
 
The newspaper stated that the background to the correction was as 
follows: 
 
“The IPCC claim had been referenced to a WWF report, Global 
Review of Forest Fires. This report, written by Rowell and Moore, 
suggested in one paragraph that “up to 40% of the Brazilian forest is 
extremely sensitive to small reductions in the amount of rainfall”. This 
paragraph went on to describe the increase in fire risk and the 
decrease in soil water availability in 1998. At the end of this 
paragraph there was a single reference to a 1999 paper by Daniel 
Nepstad concerning the impact of logging and fire on the Amazon. 
Some readers of the WWF report concluded that Nepstad’s paper was 
therefore the source for the “40%” claim. However, Rowell and 
Moore had stated that the Nepstad paper was the reference only for the 
later part of the paragraph and not for the 40% claim. The reference 
for the 40% claim had been mistakenly omitted.  According to Rowell, 
Moore and Nepstad, the “40%” claim should have been referenced to 
non-peer-reviewed research by “IPAM” (the Amazon Environmental 
Research Institute, founded by Nepstad) – either IPAM’s 1999 
overview Fire in the Amazon or the institute’s website, both of which 
stated that “30-40% of the forests of the Brazilian Amazon are 
sensitive to small changes in rainfall”.” 
 
On this basis, the newspaper said that criticism of the IPCC report on 
the grounds that it had cited research related to logging rather than 
climate change was incorrect. The newspaper had accepted that the 
article was wrong on this point.  
 
On the second issue, the newspaper said that the IPCC had been the 
subject of broader – and arguably legitimate – criticism for relying on 
a non-peer-reviewed WWF report, particularly since the relevant 
source in the WWF report was neither referenced nor a peer-reviewed 
paper. However, the overall claim itself did have some basis in peer-
reviewed literature. In particular, the newspaper cited the following 



  12 

papers: Lewis, 2005, “Tropical forests and the changing earth 
systems” in Philosophical Transactions of the Royal Society; 
Huntingford et al., 2008, “Toward quantifying uncertainty in 
predictions of Amazon ‘dieback’”, in Philosophical Transactions of 
the Royal Society; Phillips et al., 2009, “Drought sensitivity of the 
Amazon rainforest” in Science; and Daniel Nepstad’s 1994 Nature 
and 2004 Global Change Biology papers. After publication of the 
original article, Nepstad had released a public statement saying that 
these papers demonstrated that half of the Amazon forest had been 
critically affected by drought and that “in sum, the IPCC statement on 
the Amazon was correct”. 
 
The newspaper said that the complainant had argued that the term 
“unsubstantiated” could only refer to whether the IPCC report 
correctly referenced its claim to a peer-reviewed source; the original 
complainants, conversely, had suggested that readers would 
understand that there was no evidential basis in the claim whatsoever 
(which was not the case). 
 
The newspaper said that it had accepted that there was potential 
ambiguity over the original use of the term “unsubstantiated”. Its 
correction did not retract the term but noted that it had been used in 
the original piece. The correction clarified that there was “peer-
reviewed scientific evidence that ‘supports’ the 40% claim. It does not 
express a view on whether this evidence is compelling or the claim 
itself correct. Nor does it assert that the IPCC report correctly 
referenced its claim to this peer-reviewed evidence”.  
 
Adjudication 
 
It was important to note that the Commission had not previously made 
a ruling on the accuracy or otherwise of the 31st January article.  That 
complaint had been settled between the complainants and newspaper, 
with the PCC acting as mediator, by the newspaper voluntarily 
publishing the correction. The Commission was now tasked with 
considering whether this correction was itself inaccurate or 
misleading. Indeed, it was being asked, in effect, to uphold a complaint 
against the newspaper for publishing (in good faith) a correction to an 
article to which the complainant had himself contributed. These 
unusual circumstances were acknowledged by the Commission when 
considering the complaint. 
 
Under the terms of Clause 1, newspapers have an obligation to take 
care not to publish inaccurate or misleading information, including 
information of a scientific nature.  Of course, the topic of climate 
change is one that brings with it robust and ongoing debate, often with 
strong disagreement between opposing sides. The Commission has 
previously ruled that it is not its role to “make findings of fact on 



  13 

where the truth about climate change lies, but to consider whether 
newspapers have abided by the terms of the Code when presenting 
information to their readers”. The Commission therefore had regard 
for the fact that the complaint related to a topic where there were 
strongly competing views on complex technical issues which formed 
the subject of ongoing academic debate. 
 
The complainant said that the correction was inaccurate and 
misleading by stating that the “IPCC’s statement is supported by peer-
reviewed scientific evidence” because it was not “supported” in the 
sense which is accepted by scientific convention.  However, the 
Commission was of the view that the newspaper was entitled to express 
the correction in layman’s terms. The Commission noted that the 
newspaper was able to demonstrate that peer-reviewed studies existed 
which, arguably, could be said to “support” the thrust of the IPCC’s 
statement in a more general sense.  
 
The Commission understood the complainant’s position and agreed 
that the correction could have been expressed more clearly, but it was 
not – in the Commission’s opinion – misleading to readers.  The 
context here was important: the item was designed to correct what the 
newspaper accepted were potentially misleading elements to its 
original story; the correction itself was not a comprehensive scientific 
analysis of the subject, and readers would understand this.  The 
Commission considered that the terms of this adjudication would 
usefully serve to set out, in greater detail, the issues surrounding the 
matter. 
 
The complainant had also argued that the correction was inaccurate 
and misleading by stating that the WWF report “was based on 
research by the respected Amazon Environmental Research Institute 
(IPAM) which did relate to the impact of climate change”. Given that 
there had been a referencing omission – and the position had since 
been clarified by the authors of the report – the Commission was of the 
view that the newspaper was entitled to address this point in the 
correction. The correction did not claim that the IPAM research had 
been properly referenced or was itself peer-reviewed.  It said that the 
research was “respected”, which was clearly a value judgement on the 
part of the newspaper, and that it did relate to the impact of climate 
change.  The Commission did not consider that these points could be 
said to be factually inaccurate or misleading. 

 
The Guardian 

 
Dr Richard A E North complained to the Press Complaints 
Commission that a blog post published on guardian.co.uk, headlined 
“Sunday Times admits ‘Amazongate’ story was rubbish. But who’s to 



  14 

blame?”, was inaccurate and misleading in breach of Clause 1 
(Accuracy) of the Editors’ Code of Practice. 
 
The complaint was not upheld. 
 
The article was a blog post by George Monbiot which followed the 
publication of a correction by the Sunday Times in regard to an article 
of 31 January 2010. The article referred to the complainant. The 
complainant had also complained that the correction itself was 
inaccurate and misleading, and the Commission has issued a separate 
adjudication in this regard. 
 
The complainant said that the following statement in the post was 
inaccurate and misleading: “Now that the IPCC has been vindicated, 
its accusers, North first amongst them, are exposed for peddling 
inaccuracy, misrepresentation and falsehood”. While the complainant 
took no issue with the columnist’s “insulting tone, nor his free use of 
obvious insults”, he said that such a claim went “over the line”. 
Although written in a blog, this was not “framed as opinion or 
intended as such”. The complainant said that it could not be correct to 
argue that a blog necessarily only dealt with opinion. He rejected the 
‘fair comment’ defence put forward by the newspaper when he 
contacted it directly to complain.  
 
The complainant pointed to two issues: the assumption that the IPCC 
had been “vindicated”; and the assertion that the complainant had 
been “exposed for peddling inaccuracy, misrepresentation and 
falsehood”. He rejected both claims.  
 
In regard to the first, the complainant said that the columnist did not 
know the full story as to why the Sunday Times article had been 
retracted: the issues relating to the IPCC had predated the article and 
been published by other newspapers which had not retracted the 
claims. The columnist had failed to go beyond the fact of the retraction 
and the apology to look at all the issues. On the second point, the 
complainant said that – while he had assisted in terms of research on 
the Sunday Times article – he did not write the piece, and could not be 
held responsible for it.  
 
The newspaper said that its columnist was renowned for his “robust 
polemic style”. The post in question was clearly a comment piece: it 
had been labelled as the columnist’s blog, and used the language of 
comment. It was “quite clearly his opinion, based on his own 
knowledge and beliefs”. It argued that the claims were ‘fair comment’. 
Readers would have recognised that other views were available on a 
highly contentious subject about which the columnist and the 
complainant clearly held entirely contrary opinions.  
 



  15 

 
 
The newspaper said that the claim that the IPCC had been 
“vindicated” was clearly an opinion (based on the correction in the 
Sunday Times which readers could access via a related blog). The 
reference to vindication in itself risked challenge, as this was a 
subjective point; however, the columnist had made plain the basis for 
this conclusion and it was “unnecessary for him to consider every 
unretracted polemic against the IPCC in reaching that view”. 
 
The further claim about “peddling inaccuracy, misrepresentation and 
falsehood” was an opinion which extended logically from his view that 
the IPCC had been vindicated in the face of its critics (with the 
complainant chief amongst them): “In other words, if the UN body had 
not been ‘shamed’ and had not made ‘bogus claims’ (as the Sunday 
Times had claimed); and if its statement on climate change was in fact 
‘supported by peer-reviewed literature’ and ‘did relate the impact of 
climate change’ on the rainforest (PCC-agreed correction), it was 
therefore not guilty of ‘false predictions’ and ‘grossly exaggerated’ 
claims ‘unsupported by science’ which Dr North ― in Monbiot's 
opinion ― has inaccurately stated in his blogs”.  
 
The newspaper added that each side in the climate change debate may 
– and frequently does – accuse the other of getting it wrong, and that 
scientific debate depended on claims being challenged and debunked. 
In this case, the columnist had apologised for one error (which had 
been appended prominently to the blog) and the newspaper had offered 
the complainant an opportunity to reply of 1,000 words, cross-linked 
from the blog. He had taken up this offer. 
 
The complainant said that he had taken up the offer, which had been 
made before the involvement of the Commission. However, his 
complaint rested on the newspaper’s claim that anything labelled as 
comment allowed the author to avoid any responsibility for factual 
accuracy: while columnists could be robust in expressing their views, 
they were required to base those views on fact. He said that the two 
claims had been presented as fact, which did not allow for alternative 
possibilities of interpretation. He requested an apology from the 
newspaper. 
 
Adjudication  
 
The article in question was a blog post, which clearly sought to 
represent the columnist’s trenchant views on an ongoing controversy. 
As a general point, the Commission was satisfied that readers would 
have recognised that the article as a whole represented Mr Monbiot’s 
opinion on the issue, and indeed the complainant. Nonetheless, the 
publication was still bound by the terms of Clause 1 (Accuracy) in 



  16 

terms of taking care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information. The Commission has recently upheld a complaint about a 
blog piece which made a statement of fact which could not be 
substantiated. 
 
The two points of dispute here were not specific statements of fact, 
however. The Commission took the view that the reference to the IPCC 
being “vindicated” clearly represented the columnist’s interpretation 
of the correction which the Sunday Times had published. Readers had 
been informed of the background to the matter, and the basis upon 
which the columnist had made such a judgement.  This was, of 
necessity, a subjective position, based on the columnist’s interpretation 
of a stated set of events.  
 
The second point raised by the complainant related to a forceful 
allegation which accused him, and others, of “peddling inaccuracy, 
misrepresentation and falsehood”. Again, however, the matter 
appeared to relate to an expression of opinion by the columnist, which 
the complainant had disputed, rather than verifiable fact. The 
reference to “inaccuracy, misrepresentation and falsehood” was 
clearly linked to the fact that the Sunday Times had published a 
correction regarding an article to which the complainant had made 
some contribution.  This was the basis for Mr Monbiot’s claim, and 
readers would be well aware of this. 
 
In the realm of blogging (especially in cases touching upon 
controversial topics such as climate change), there is likely to be 
strong and fervent disagreement, with writers making use of emotive 
terms and strident rhetoric.  This is a necessary consequence of free 
speech.  The Commission felt that it should be slow to intervene in this, 
unless there is evidence of factual inaccuracy or misleading statement.  
It did not find either on this occasion. 
 
There was also another point.  The newspaper had allowed the 
complainant the opportunity to challenge in another blog (at some 
length) the position taken by Mr Monbiot, including his accusation of 
inaccuracy.  This would make readers aware of the full context of the 
dispute and the complainant’s rebuttal.   It was a proportionate 
response to the complaint in the circumstances, and appropriate given 
that the claims had themselves appeared in a blog.   
 
The Commission did not uphold the complaint. 



  17 

 
(vi) The Commission formally approved (subject to individual queries on 

specific complaints raised with the office) the following PCC Papers, 
which had contained draft adjudications for Commissioners’ 
ratification or otherwise: 4888, 4889, 4890, 4891, 4892, 4893, 4894, 
4895, 4896, 4897, 4898, 4899, 4900, 4901, 4902, 4903, 4904, 4906, 
4907, 4908, 4909, 4910, 4911, 4912, 4913, 4914, 4915, 4916, 4917, 
4918, 4919, 4920.  All papers had been circulated since the previous 
Commission meeting.   

  
 
5. PCC response to Independent Governance Review 
 

Commissioners discussed a draft response to the Independent Governance 
Review, which had been drafted following an earlier meeting on the subject.  
Members proposed and discussed a number of amendments and asked that a 
redrafted version of the response be circulated for further consideration. 

 
 
6. The PCC and Financial Journalism 
 
 Commissioners considered a paper on the subject of financial journalism, 

which reported an initiative by the office to remind relevant industry executives 
of the requirements set out in the Code of Practice and the PCC’s additional 
Guidance in this area.  The office had considered it an appropriate moment to 
initiate this action because five years had elapsed since its Guidance on 
financial journalism was revised.  Commissioners welcomed the secretariat’s 
proposal to host a seminar for relevant journalists on the subject in the early 
part of 2011. 

 
 
7. Media attention following a death:  revision of PCC Literature 
 
 Commissioners considered revisions to PCC literature about how the 

Commission can help those who experience media attention following the 
death of a friend or relative.  The proposed amendments had been in light of 
recent comments by a journalist who found himself in such a situation and who 
argued that the PCC’s services in this area were not sufficiently clear. 

 
 Members of the Commission welcomed the revised text and made a number of 

additional suggestions as to how it might be improved further.  The office 
committed to wider consultation on the document and to redraft the text for 
circulation among Commissioners again in due course. 

 



  18 

 
8. Communicating PCC Rulings 
 
 Commissioners discussed proposals to regularise the way in which the PCC 

publishes its adjudications.  A number of concerns were raised, to which 
Commissioners requested the office give further thought.  It was agreed that a 
second paper on the subject would be presented at the Commission’s next 
meeting for consideration.  

 
 
9. PCC website 
 
 Commissioners were updated on work being undertaken to re-design the PCC’s 

website – the first such undertaking since the current site was launched in 2006.  
The project was welcomed by Commissioners. 

   
 
10. Report on Code Committee Meeting – 21 October 2010 
 
 Commissioners received and discussed a short report on the Code of Practice 

Committee’s recent meeting, which had been attended by the PCC Chairman 
and Director. 

 
 
11. Ratification of Code Change 
 
 Commissioners had previously been consulted – along with representatives of 

the newspaper and magazine industry – about a proposal by the Code of 
Practice Committee to amend Clause 1 (Accuracy) of the Code.  No substantive 
concerns had been raised about the suggested change and the Commission 
ratified the amendment formally. 

 
 
12. Chairman and Director’s meetings 
 

Commissioners received an update on appointments undertaken by the 
Chairman and Director.   

 
 
13. Any other business 
 

1. Online working group 
 
The Commission received a minute on the first meeting of the online 
working group. Its next meeting would be held in December. 
 
 
 



  19 

2. ATVOD 
 

Commissioners discussed recent communications by ATVOD, which 
appeared to indicate a view that video on demand being broadcast by certain 
newspaper and magazine websites could fall within its remit, rather than the 
PCC’s.  It was agreed that this was primarily an issue for the industry, but 
the Commission asked the Chairman and Director of the PCC to examine the 
matter further and update members with any developments. 

 
 

3.  Deputy Chairman 
 

It was announced that Ian Nichol had agreed to become the Commission’s 
Deputy Chairman. 

 
4. PCC parliamentary reception 

 
Commissioners were reminded that a parliamentary reception was to be held 
by the PCC on Tuesday 2 November for MPs and peers.  The event was to 
be hosted in conjunction with Graham Brady MP and Madeleine Moon MP.   

 
 

14. Date of next meeting 
 

2.00pm on Wednesday, 8th December 2010 at Halton House, 20/23 Holborn, 
London EC1.   


	PRESS COMPLAINTS COMMISSION

