
 
 
 

PRESS COMPLAINTS COMMISSION 
 
 

The Minutes of the 173rd Ordinary Meeting of 
The Press Complaints Commission Limited held at 

Halton House, 20/23 Holborn, London EC1N 2JD on 
Wednesday 8th September 2010 

 
 
 
 
 
 
Present: Baroness Buscombe  Chairman 

Matti Alderson 
John Home Robertson 
Anthony Longden 
Ian MacGregor 
John McLellan 
Ian Nichol 
Lindsay Nicholson 
Esther Roberton 
Eve Salomon (who arrived during discussion of item 4(i)) 
Simon Sapper 
Julie Spence 
John Waine 
Tina Weaver 
Peter Wright 
 

In attendance: Stephen Abell   Director 
 
 
The following members of the secretariat attended the meeting as observers: Elizabeth 
Cobbe, Jonathan Collett, Charlotte Dewar, Will Gore, Becky Hales, Amber Mun, Scott 
Langham, Catherine Speller and Ben Milloy.   
 
Alison Hastings, the PCC’s consultant, also attended as an observer. 
 
 
1. Apologies 
 

Apologies were received from Simon Reynolds and Ian Walden. 
 
 

2. Minutes



  2

 
The minutes of the meeting held on 14th July were approved as a correct record 
of the meeting and for publication (with one minor amendment). 
 
 

3. Matters arising 
 
There were none. 
 
 

4. Complaints
 

(i) Complaint No. 10-1983/1984 PCC Investigations (Express Newspapers 
and The Mail on Sunday). 

 
 Peter Wright took no part in the discussion of these matters.  Eve 

Salomon joined the meeting during the discussion. 
 
 The Commission had proactively initiated investigations into two 

instances of newspaper payments being made to individuals, who could 
have been regarded as witnesses (or potential witnesses) in the meaning 
of Clause 15 (Witness payments in criminal trials) of the Editors’ Code 
of Practice. 

 
 The first case related to the Mail on Sunday’s payment for an interview 

of a woman, who was convicted at trial of a criminal offence.  She had 
sold her story to the newspaper prior to the trial but after she had been 
arrested; the existence of the payment was made clear during the trial. 

 
 The Commission had to assess whether the Code applied to defendants, 

as distinct from witnesses.  While it was clear that a defendant was 
likely to give evidence at their own trial (assuming they entered a not 
guilty plea), their interest in the trial could already be said to be 
determined, in a way that a third party witness’s might not.   

 
 The Commission did not consider that the wording of the Code was 

clear on this point.  It decided to use this case as a means of better 
clarifying the issue, and referred the matter to the Editors’ Code of 
Practice Committee to consider the scope of the Code in this area.    

 
 The second case related to a payment by Express Newspapers to a 

woman who claimed to have been assaulted by a police officer (who 
was subsequently acquitted at trial) during the G20 protests of 2009. 

 
Following discussion, the Commission concluded that Clause 15 of the 
Editors’ Code had not been breached and agreed the following 
adjudication: 

 



  3

The Press Complaints Commission has launched an own volition 
investigation into a payment made by Express Newspapers in April 
2009 to Nicola Fisher. Ms Fisher had claimed to have been assaulted 
by a police officer on the second day of the G20 protests on 2 April 
2009. 
  
The Commission decided that there had been no breach of Clause 15 
(Witness payments in criminal trials) of the Editors’ Code of Practice.  
  
The articles, which appeared on 17 April 2009 in the Daily Star and 
the Daily Express, were based on an interview with Ms Fisher in which 
she outlined the nature of her allegations against the police officer in 
question, later confirmed to be Sgt Delroy Smellie. Ms Fisher 
described the alleged assault in detail, claiming that the experience 
was “like [she’d] been whipped by the Taliban”, that she feared for 
her life and that the officer was a “thug” who “got his kicks out of 
hurting a woman”. Her injuries were described in the articles which 
included photographs of them. Ms Fisher was paid for her involvement 
in the story. 
 
At the time of publication, the police officer had been suspended, but 
had not been arrested or charged with any offence. In September 2009 
he was charged with common assault, pleading not guilty in November 
2009. Sgt Smellie was subsequently cleared of the charge in March 
2010. At his trial, Ms Fisher did not give evidence, apparently citing 
concerns that the defence would focus on her lifestyle and background. 
 
The newspapers said that the incident with Ms Fisher, which left her 
badly injured, had occurred the day after the high-profile death of Ian 
Tomlinson, at a vigil and memorial for him. There had been extensive 
CCTV and mobile phone footage of each incident (which was placed 
immediately online).   
 
At the time of the interview – while Ms Fisher had already spoken to 
the Independent Police Complaints Commission (IPCC) whose 
investigation was in its preliminary stages – proceedings against the 
officer were not active, not least because his identity had yet to become 
known. The CPS had been made aware of the payment to Ms Fisher – 
who would not have agreed to the interview without remuneration – 
through her representative. There was no question of her evidence 
being embellished (as she had already given her statement to the IPCC 
before her interview). In addition, the trial took place before a District 
Judge rather than a jury. 
 
The newspapers said that the police tactics and conduct during the 
G20 protests was a matter of legitimate public interest: the IPCC had 
received over 270 complaints about the actions and Metropolitan, City 
of London and British Transport Police during the demonstrations. 



  4

Given the actions of the police, including their controversial practice 
of ‘kettling’ and the death of Mr Tomlinson, it was right and proper 
that Ms Fisher’s account be published. The footage of the incident had 
been widely disseminated on the internet and, at the trial, the officer 
did not deny the assault; rather, he defended his actions on the basis 
that he had used reasonable force in all the circumstances. While he 
had been acquitted of the charge, the decision had come in for some 
considerable public criticism. 
 
Adjudication 
 
Clause 15 of the Editors’ Code imposes strict rules on payments to 
witnesses in criminal trials, in essence to avoid any threat, or 
perceived threat, to the integrity of the judicial process. It was 
significantly strengthened in 2003 to limit the circumstances in which 
payments could be made. The Commission receives relatively few 
complaints under this Clause (where the individual who receives 
payment is unlikely to complain) and is able proactively to launch an 
investigation of its own volition when legitimate concerns exist about 
the decision by a newspaper to make a payment.  The Commission is 
committed to vigilance in this area, and will investigate any suggestion 
that Clause 15 is being breached by publications. 
 
On this occasion, it became clear that the newspapers had paid Ms 
Fisher for the story, and she had subsequently not testified in court.  
The Commission wished to satisfy itself that due consideration had 
been given by the newspapers to ensuring that they had abided by the 
terms of the Code in its dealings with Ms Fisher. 
 
Specifically, Clause 15 prohibits paying potential witnesses in 
circumstances where proceedings are not active, but are “likely and 
foreseeable”, unless “the information ought demonstrably to be 
published in the public interest and there is an overriding need to 
make…payment for this to be done”.  
 
It was arguable that proceedings in this case were likely, given the 
allegation of assault against a police officer. However, he had not yet 
publicly been identified at the time of publication. In those 
circumstances, Ms Fisher would certainly have been a witness for the 
prosecution and her evidence could have formed an essential part of 
the case, despite the existence of video evidence in the public domain. 
 
The central question was whether the published information was in the 
public interest.  The Commission considered that it was. Ms Fisher’s 
experiences related to the allegedly violent behaviour of police at a 
vigil for Ian Tomlinson (who had himself notoriously been the victim of 
alleged assault by a police officer), which left her with visible injuries.  
Footage of the incident had been posted online, and the specific 



  5

comments of the woman featured in it were – in the Commission’s view 
– a key part of an ongoing story. There was no doubt that the 
behaviour of police at the demonstrations was a matter of intense and 
legitimate public discussion at the time, especially following the death 
of Mr Tomlinson.  In these circumstances, the Commission was 
satisfied that there was a public interest in publishing Ms Fisher’s own 
contribution, which she would not have apparently made without 
financial remuneration.   
 
Of course, concerns may be raised about the fact that Ms Fisher did 
not subsequently attend the trial of the officer in question. The 
Commission was not in a position to comment upon her personal 
decision not to attend, and was aware of no evidence that the 
necessary disclosure about the payment had been the influencing 
factor. Clearly, if there had been such evidence, this would have been a 
matter of some concern to the Commission. In any case, the 
Commission believed that, at the time when the offer was made, there 
were sufficient public interest grounds (inherent in the subject matter 
of the story) to justify the newspapers’ decision to pay her.  It did not 
find a breach of the Code as a result. 

 
 
(ii) Complaint No. 10-3875 Balding v The Sunday Times 
 

Peter Wright rejoined the meeting.   After discussion, the Commission 
concluded that it should uphold Clare Balding’s complaint and it agreed 
the following adjudication: 
 
Miss Clare Balding complained to the Press Complaints Commission 
that an article headlined “Humping in tents: a great British tradition”, 
published in the Sunday Times Culture section on 25 July 2010, 
discriminated against her in breach of Clause 12 (Discrimination) of 
the Editors’ Code of Practice. 
 
The complaint was upheld. 
 
The article, by AA Gill, reviewed the complainant’s television 
programme, Britain by Bike. In it, he referred to the complainant as a 
“dyke on a bike”. She considered this to be a pejorative reference to 
her sexuality and irrelevant to the programme. The hurt was 
compounded by a mock apology by the columnist for previously saying 
that she looked “like a big lesbian”.  
 
The newspaper said that its columnist was well known for his acerbic 
and sometimes tasteless sense of humour: he was a “controversialist 
who pursues the English tradition of lampooning and ridiculing public 
figures”.   It pointed out that Mr Gill had been the subject of 62 PCC 
complaints in the last five years, which had not been upheld (on 



  6

freedom of expression grounds).  There was no reason why – in an age 
where homosexuality carried little social stigma – the reviewer could 
not discuss the sexuality of a TV presenter who had no problem with 
being openly gay.  
 
In addition, the newspaper drew attention to two organisations called 
Dykes on Bikes (an American lesbian motorcycling movement; and a 
UK-based cycling movement) whose members had reclaimed the word 
“dyke” as an empowering, not offensive, term. It argued that an 
individual’s sexuality should not give them an “all-encompassing 
protected status”.   
 
The complainant indicated that she was not demanding special 
treatment, simply the same treatment as everybody else. She asked the 
newspaper to apologise. 
 
Adjudication 
 
The right to legitimate freedom of expression is a key part of an open 
and democratic society and something which the Commission has 
sought to defend in the past. In this case, the columnist was clearly 
entitled to his opinion about both the programme and the complainant.  
As the paper had pointed out, the Commission has previously upheld 
his right to offer such opinions in his columns. 
 
Of course, freedom of expression is – and should be – appropriately 
restricted by the Editors’ Code of Practice.  Clause 12 of the Code is 
clear: newspapers must avoid prejudicial, pejorative or irrelevant 
reference to (amongst other things) an individual’s sexual orientation.  
The Commission itself has said that the use of pejorative synonyms for 
homosexual individuals would represent a certain breach of the Code. 
 
In this case, the Commission considered that the use of the word 
“dyke” in the article – whether or not it was intended to be humorous 
– was a pejorative synonym relating to the complainant’s sexuality.   
The context was not that the reviewer was seeking positively to 
“reclaim” the term, but rather to use it to refer to the complainant’s 
sexuality in a demeaning and gratuitous way.  This was an editorial 
lapse which represented a breach of the Code, and the newspaper 
should have apologised at the first possible opportunity.  
 
Relevant rulings 
 
McCormack v Sunday Life 
Cowles v Daily Mail 
Dale v Daily Mail 
 
 



  7

 
(iii) Complaint No. 10-3933 Hampshire Constabulary v Aldershot News & 

Mail 
 

After discussion, the Commission agreed an adjudication on this case.  
However, because of ongoing, associated legal proceedings, it agreed 
(after discussion with the parties) that details of the adjudication would 
not be made public at the current time. 
 

 
(iv) Complaint No. 10-3620 Nicol-Harper v Southern Daily Echo 

 
After discussion, the Commission concluded that the newspaper had 
taken sufficient care in its report and had not, therefore, breached 
Clause 5 (ii) of the Code.  It agreed the following adjudication: 
 
Ms Rosie Nicol-Harper complained to the Press Complaints 
Commission that an article headlined ‘Man used balloon kit to take his 
own life’, published in the Southern Daily Echo on 12 July 2010, 
contained excessive detail about a method of suicide in breach of 
Clause 5 (ii) (Intrusion into grief or shock) of the Editors’ Code of 
Practice. 
 
The complaint was not upheld. 
 
The article reported an inquest hearing into the death of a man who 
had taken his own life by inhaling helium.  The piece noted that the 
man had bought a ‘blow up balloon kit’, which included ‘helium 
canisters’, and had died after ‘inhaling too much’ of the gas.  The 
complainant said that this method of suicide was uncommon and that, 
by revealing such excessive detail, the newspaper was likely to 
encourage copycat suicides. 
 
The newspaper said it was aware of the Code’s requirements on 
reporting suicide and had sought to remove detail about the method 
used in this case, in order to limit the chance of others copying it.  For 
instance, it had not reported how precisely the gas had been inhaled, 
or the quantity that would generally lead to death.  In the context of a 
straightforward inquest report, the newspaper argued that it would 
have been improper and misleading not to have revealed the basic 
means by which the man had died. 
 
Adjudication 
 
The Commission has made several rulings under Clause 5 (ii) of the 
Editors’ Code, which was introduced in 2006 specifically to deal with 
concerns about copycat suicides.  The key part of this Clause relates to 



  8

care being taken to prevent the publication of “excessive detail” about 
suicide methods. 
 
In this case, even though it was a fairly uncommon method of suicide, 
the Commission did not consider that the newspaper had breached the 
terms of the Code. The newspaper was entitled to cover the inquest 
proceedings and to report the basic details of the method. Details 
about the precise apparatus that had been constructed – and how 
much gas had been inhaled – might well have been excessive in breach 
of the Code, but they had not been included.  This was a difficult 
balancing act, but the Commission was satisfied that the newspaper 
had published a suitably limited level of detail. 
 
As a result, while the Commission wishes newspapers to remain 
vigilant in this area, it did not uphold the complaint. 

 
 

(v) Complaint No. 10-1893 Clark v Canterbury Times 
 

After discussion, the Commission agreed that the newspaper – which 
had shared its content with the Herne Bay Times and the Whitstable 
Times – had breached the Code of Practice and it upheld the complaint 
in the following terms: 

Mr Edward Clark complained to the Press Complaints Commission 
that an article headlined “Storm over ‘drug addict’ accusation”, 
published in the Canterbury Times on 30 April 2010, was inaccurate 
and misleading in breach of Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code 
of Practice.   

The complaint was upheld. 

The articles reported an allegation, sent in an anonymous email to the 
newspaper, that the complainant – who had been awarded the lead 
role in his local operatic society’s latest production – was an “ex-
heroin user”. The complainant said that this was incorrect: he had 
never used heroin in his life. He had made clear his absolute denial of 
the claim to the newspaper before publication and this had been 
included in the article.  He said that the newspaper should not have 
published the story based on the unsubstantiated claims of a single 
anonymous source.   

The newspaper said that deciding to run the article was “a difficult 
call”.  However, the anonymous email contained a serious allegation 
about the complainant and it had decided to investigate by contacting 
the complainant and the chairman of the operatic society for their 
comments.  The article gave the complainant the opportunity to deny 
the allegation.  Following the complaint, the newspaper: removed the 



  9

online version of the article; published letters of rebuttal from the 
complainant’s mother and the chairman of the operatic society; and 
published an apology to the complainant for any distress caused.  

Adjudication 

The Commission accepts that newspapers often receive anonymous tip-
offs which, after further investigation, lead to published stories.  
However, it is important that newspapers are able to demonstrate that 
they have taken care to ensure the accuracy of the material, in 
accordance with the terms of Clause 1 of the Editors’ Code.  

In this instance, the newspaper had reported a serious allegation of 
drug use which had been made by an uncorroborated, anonymous 
source. Although the complainant’s denial had been obtained (and was 
reported), there was no suggestion that newspaper had made other 
efforts to ascertain whether the original claim had any basis in fact.  
This, in the Commission’s view, constituted a clear editorial lapse.  
The fact that the complainant’s denial had been published did not 
absolve the newspaper of its own responsibility for care over the 
accuracy of the claim against him. The Commission was surprised that 
the newspaper had assumed the contrary. 

While the Commission welcomed the subsequent attempts made to 
resolve the complaint, it concluded that the newspaper had failed to 
take care not to publish inaccurate information in breach of the Code. 
The complaint was upheld. 

The Commission also wished to record its concerns about the length of 
time the newspaper had taken to respond to its enquiries.   

   
(vi) Complaint No. 10-3726  Sheppard v  Daily Star 
 

After discussion, the Commission upheld the complaint and agreed the 
following wording for its adjudication: 

  
Mr Adam Sheppard complained to the Press Complaints Commission 
that an article headlined “Muslim-only public loos”, published in the 
Daily Star on 15 July 2010, was inaccurate and misleading in breach 
of Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice. 
 
The complaint was upheld. 
 
The front-page article reported that a Rochdale shopping centre had 
installed “Muslim-only squat-hole loos”, and that the local council 
had wasted “YOUR money” on them. The complainant – who did not 
represent Rochdale Council or the Rochdale Exchange Centre, neither 



  10

of whom had complained to the Commission – said that it was 
inaccurate to say that the toilets were “Muslim-only”: the facilities, 
which were common to many countries, would be available to all. In 
addition, the decision to pay for the ‘nile pans’ was taken by the 
shopping centre itself, rather than the local council. It did not 
therefore involve taxpayers’ money. 
 
The newspaper said that – while non-Muslims could have used the loos 
– they were designed with Muslims in mind. Nonetheless, it accepted 
that the headline was inaccurate in that non-Muslims would be free to 
use the toilets. It also accepted that the loos were paid for by a private 
developer. It suggested the publication of the following correction on 
page 2, in addition to the removal of the article from its website: 
 
Our 15 July article said that squat style loos at Rochdale Exchange 
Centre were for Muslims only and were a waste of the council’s 
money. We are pleased to make clear that the loos may be used by non-
Muslims and that they were paid for by the developer. 

 
The complainant asked for the newspaper to publish an apology. 
 
Adjudication 
 
In this prominent story, there were two clear errors of fact which, in 
the circumstances, would have misled readers in a significant manner: 
the toilets could not be described as “Muslim only”; and were not paid 
for by the local council.  While the newspaper had accepted that the 
article was wrong – and offered to correct the item – the Commission 
was particularly concerned at the lack of care the newspaper had 
taken in its presentation of the story. This led to a breach of Clause 1 
of the Code which makes clear that newspapers must “take care not to 
publish inaccurate, misleading or distorted information”. The 
complaint was upheld. 

 
(vii) The Commission formally approved (subject to individual queries on 

specific complaints raised with the office) the following PCC Papers, 
which had contained draft adjudications for Commissioners’ 
ratification or otherwise: 4843, 4844, 4845, 4846, 4847, 4849, 4850, 
4851, 4852, 4853, 4854, 4855, 4856, 4857, 4858, 4859, 4860, 4861, 
4862, 4863, 4864, 4865, 4866, 4867, 4868, 4869, 4870, 4871, 4872, 
4873, 4874, 4875, 4876, 4883, 4884, 4885, 4886. All papers had been 
circulated since the previous Commission meeting.   

  
 
5. Chairman and Director’s meetings
 

Commissioners received an update on appointments undertaken by the 
Chairman and Director.   



  11

 
 
 
6. Any other business 
 

Phone Hacking – The Commission discussed the issue at length, with particular 
regard to recent allegations published by the New York Times and the 
Guardian.    It recognized the gravity of the issues at stake, but also that the 
allegations were the subject of ongoing legal proceedings and that it was not 
appropriate to comment further at this stage. 
 
The Commission considered a letter from the editor of the Guardian and agreed 
the basis for a response from the Director.   
 
Media attention following a death – The Director updated Commissioners on a 
meeting he and the Head of Complaints had recently had with a freelance 
journalist about his family’s difficult experience of dealing with media 
attention following the death of a young relative.  In light of that meeting – 
which had followed the PCC providing assistance to the family – the office 
undertook to examine (and improve) PCC literature directed at the bereaved.  
 
Legal action – Commissioners received an update from the Director about a 
legal action to which the PCC is a party. 
 
Complaints – One Commissioner expressed concern about the conduct of a 
complainant’s legal representative in his dealings with PCC staff.  It was 
agreed to keep the matter under review. 

 
Bishop Waine – The Chairman informed Commissioners that this was to be 
Bishop John Waine’s final meeting as a member of the PCC.  She thanked him 
for his many years of exceptional service and for his friendship to 
Commissioners and PCC staff.  In response, Bishop Waine wished the 
Commission well, saying that he remained a great believer in press self-
regulation. 
 
 

7. Date of next meeting 
 
 2.00pm on Wednesday, 27th October 2010 at Halton House, 20/23 Holborn, 

London EC1.   


	PRESS COMPLAINTS COMMISSION 

