
 
 
 
 

PRESS COMPLAINTS COMMISSION 
 
 

The Minutes of the 170th Ordinary Meeting of 
The Press Complaints Commission Limited held at 

Halton House, 20/23 Holborn, London EC1N 2JD on 
Wednesday 21st April 2010 

 
 
 
 
 
 
Present: Baroness Buscombe  Chairman 

Matti Alderson 
John Home Robertson 
Anthony Longden 
Ian MacGregor 
Lindsay Nicholson 
Esther Roberton 
Eve Salomon 
Simon Sapper 
Julie Spence 
John Waine 
Ian Walden 
Tina Weaver 
Peter Wright 
 

  
In attendance: Stephen Abell  Director 
   
 
1. Apologies 
 

Apologies were received from Simon Reynolds, Ian Nichol and John McLellan.  
 
The following members of the secretariat attended the meeting as observers: 
Elizabeth Cobbe, Jonathan Collett, Charlotte Dewar, Will Gore, Becky Hales, 
Lisi Ke, Scott Langham, Catherine Speller and Stephen Wheeler.  Alison 
Hastings, consultant to the PCC, also attended the meeting as an observer. 
 
 
 
 



  2

2. Minutes
 

The minutes of the meeting held on 10th March were approved as a correct 
record of the meeting and for publication. 
 
 
 

3. Matters arising: 
 
There were none. 
 
 
 

4. Complaints 
 

(i) Complaint No 10-0221 Bromley against Loaded 
 

After discussion, Commissioners agreed that it should not uphold the 
complaint and the following wording was agreed for the adjudication: 

  
A woman complained to the Press Complaints Commission that an 
article headlined “Wanted! The Epic Boobs girl!”, published in the 
February 2010 edition of Loaded, intruded into her privacy in breach 
of Clause 3 (Privacy) of the Editors’ Code of Practice.  
  
The complaint was not upheld. 
  
The article featured a number of photographs of the complainant – 
who was said to have the “best breasts on the block” –  taken from the 
internet and offered readers of the magazine a reward of £500 for 
assistance in encouraging her to do a photo shoot with it. The 
complainant said that the article was intrusive: the magazine had 
published her name and the photographs, which had been uploaded to 
her Bebo site in December 2006 when she was 15 years old, had been 
taken from there and published without permission. Given the length of 
time which had elapsed, she could not remember whether her site had 
any privacy settings in place and did not know the circumstances in 
which the photographs had been removed. The publication of the 
article had caused her upset and embarrassment. 
  
The magazine said that that it had not taken the photographs from the 
complainant’s Bebo site; rather, they were widely available on the 
internet. The complainant’s photograph, for example, came up in the 
top three in a Google image search on the word “boobs”. At the time 
of complaint, there were 1,760,000 matches that related to her and 
203,000 image matches of her as the “Epic Boobs” girl. Moreover, the 
complainant’s name had been widely circulated and achieved over 
100,000 Google hits, including over 8,000 photographs.  



  3

  
The complainant said that – until the article appeared in the magazine 
– she was not aware that the images had been widely disseminated, 
something which the magazine considered to be surprising. 
  
Adjudication 
  
This case raised the important principle of the extent to which 
newspapers and magazines are able to make use of information that is 
already freely available online.  The Commission has previously 
published decisions about the use of material uploaded to social 
networking sites, which have gone towards establishing a set of 
principles in this area.   
  
However, this complaint was different: the magazine had not taken the 
material from the complainant’s Bebo site; rather it had published a 
piece commenting on something that had widespread circulation 
online (having been taken from the Bebo page sometime ago by others) 
and was easily accessed by Google searches. 
  
It was not a matter of dispute that images of the complainant had been 
freely available for some time (having been originally posted in 2006) 
or that she had been identified online as the person in the pictures.  
The Commission could quite understand that the complainant objected 
strongly to the context in which they appeared online: what were 
images of her and her friends in a social context had become 
proclaimed as “pin-up” material, the subject of innuendo and bawdy 
jokes. 
  
It was, of course, within this context that the magazine article 
operated.  This was an important point: the magazine had not accessed 
material from a personal site and then been responsible for an 
especially salacious means of presenting it; instead it had published a 
piece discussing the fact that this material was already being widely 
used in this way by others. 
  
The Commission did not think it was possible for it to censure the 
magazine for commenting on material already given a wide 
circulation, and which had already been contextualised in the same 
specific way, by many others.  Although the Code imposes higher 
standards on the press than exist for material on unregulated sites, the 
Commission felt that the images were so widely established for it to be 
untenable for the Commission to rule that it was wrong for the 
magazine to use them. 
  
That said, the Commission wished to make clear that it had some 
sympathy with the complainant.  The fact that she was fifteen-years-old 
when the images were originally taken – although she is an adult now 



  4

– only added to the questionable tastefulness of the article.   However, 
issues of taste and offence – and any question of the legality of the 
material – could not be ruled upon by the Commission, which was 
compelled to consider only the terms of the Editors’ Code. The Code 
does include references to children but the complainant was not a 
child at the time the article was published. 
  
The test, therefore, was whether the publication intruded into the 
complainant’s privacy, and the Code required the Commission to have 
regard to “the extent to which material is already in the public 
domain”.    In the Commission’s view, the information, in the same 
form as published in the magazine, was widely available to such an 
extent that its republication did not raise a breach of the Code.  The 
complaint was not upheld on that basis. 

 
 
(ii) Complaint No. 10-0177 Lloyd v Closer  
 

Commissioners were informed that the complainant had decided to 
withdraw her complaint in the days before the meeting.  As a result, no 
adjudication was made on this case. 
 

 
(iii) Complaint No. 09-5890  Monckton against The Guardian  
 

After discussion, the Commissioners decided not to uphold the 
complaint and agreed the following wording for the adjudication: 

 
Viscount Monckton of Brenchley complained to the Press Complaints 
Commission that a blog on the Guardian website, headlined ‘Has 
UKIP got more than it bargained for in recruiting Viscount 
Monckton?’ and first published on 11 December 2009, contained 
inaccurate information in breach of Clause 1 (Accuracy) of the 
Editors’ Code of Practice and discriminated against him in breach of 
Clause 12 (Discrimination). 
 
The complaint was not upheld. 
 
The blog entry, by George Monbiot, commented on the announcement 
that Viscount Monckton had joined the UK Independence Party.  The 
complainant said that the piece listed a number of claims that he had 
made and wrongly cast doubt on their validity.  These included the 
following:  that he had read the Copenhagen Treaty and that the 
Treaty would create a ‘world government’; that he was a member of 
the House of Lords; that the IPCC had taken account of his 
contribution to its 2007 report; and that he had filed patents for 
treatments for infectious diseases.   The complainant maintained that 
all of his assertions on these points were true, but the journalist had 



  5

suggested otherwise.  The article also ascribed statements to him that 
he had never made: that he claimed to have won the Falklands war; 
that he had claimed to have made himself a gold pin to prove his 
Nobel-prize winning credentials; and that he had previously ‘boasted’ 
of telling untrue stories. 
 
In addition, the piece referred to the complainant as a ‘swivel-eyed 
maniac’, which he said was a discriminatory reference to a physical 
disability (proptosis) he suffered as the result of having had Graves’ 
disease.   
 
The newspaper defended most of the disputed points.  While the 
complainant may indeed have read the draft Copenhagen Treaty, he 
could not have known with certainty, when speaking in mid-October, 
what precisely would be signed in mid-December.  It was legitimate, 
therefore, for Mr Monbiot to jokingly refer to the complainant as a 
clairvoyant.  As to whether the Treaty referred to ‘world government’, 
the newspaper acknowledged that it did but said it was clear that the 
Treaty was not envisaging a supranational government to replace 
national governments.  It was fair, therefore, for Monbiot to take issue 
with the complainant’s expressed fears about the creation of a world 
government.   
 
With regard to the complainant’s claim to be a member of the House of 
Lords, the newspaper pointed out that, while the complainant may 
have a hereditary title, this had been irrelevant to membership of the 
Upper House of Parliament since 1996.    The complainant himself 
accepted that he had no right to sit or vote in the House of Lords.  The 
question of whether the IPCC had taken account of the complainant’s 
‘contribution’ to its 2007 report was irrelevant – the blog was simply, 
and within the bounds of fair comment, taking a swipe at Viscount 
Monckton’s claim that he could be reasonably termed a Nobel Prize 
winner because certain statistics in the report had been amended as a 
result of his intervention.  As to the claim that he had ‘boasted’ of 
telling untrue stories, the newspaper pointed to an article from the 
Scotsman (to which the blog had itself linked) in which the 
complainant admitted to telling a tall tale for personal benefit. The 
blog had not disputed the complainant’s claim to have filed patents in 
relation to treatments for various diseases; it was simply raising 
questions about their efficacy. 
 
The Guardian accepted that the complainant had not made himself a 
gold pin (it had been made for, and presented to, him by a third party) 
and it offered to place a clarification on the blog.  It also noted that he 
disputed having once claimed to have won the Falklands War, contrary 
to a reported comment in an Observer article from 2007, to which the 
blog linked and which had not been the subject of a PCC complaint.  
The Guardian said that it was willing to clarify publicly the context in 



  6

which the remark had previously been reported.  But, since there had 
been no complaint to the PCC about the Observer piece, and since the 
Observer journalist stood by his article, it did not consider additional 
action to be reasonable. 
 
As to the complaint about discrimination, the Guardian said George 
Monbiot had been unaware of the complainant’s illness.  The blog had 
used the phrase ‘swivel-eyed maniac’ as part of a direct quote from 
another blog (about which there had been no complaint) and the 
author had intended it as a comment on the complainant’s personal 
views, not appearance.  Nonetheless, it understood the complainant’s 
concerns and offered to remove the description from the blog. 
 
The complainant said these measures were inadequate and asked the 
Guardian to publish a full letter of reply from him.   
 
Adjudication 
 
This case was another example of a complaint about a blog appearing 
on a newspaper or magazine website.  As the Commission has 
previously stated, the same standards set out in the Editors’ Code of 
Practice apply to such blogs as they would to articles appearing in 
print editions.  
 
The Commission recognised that the blog was a comment piece, 
clearly distinguished as such, and that many of the points of complaint 
were about matters of interpretation rather than disputed points of 
fact.  The columnist was entitled under the Code to be scornful of the 
complainant and his piece linked to several other sources so that 
readers could see where he had taken much of his information.  Most 
of the issues under complaint did not raise a breach of the Code on 
that basis. 
 
The Guardian was right, however, to offer remedial action on two 
points of disputed fact which did not fall within the bounds of 
interpretation or opinion.  One was the issue about the complainant’s 
gold pin, which, though not a point of great significance, did warrant 
public clarification.    Similarly, it was helpful to clarify the context in 
which the complainant’s alleged claim about the Falklands War had 
been made.  While the Commission acknowledged that the complainant 
denied having even made the claim, it noted too that it had not been 
challenged through the PCC when it first appeared in the Observer.  
While the complainant had contacted the journalist to raise a number 
of concerns, no correction had been made to this particular point and 
it had, therefore, remained online since 2007.  The Observer journalist 
maintained that his article was accurate.  In these circumstances, the 
Commission did not consider it necessary for the Guardian to take 
further action than it had already offered. 



  7

 
With regard to the complaint under Clause 12 (Discrimination), the 
Commission could understand why the complainant objected to the 
phrase ‘swivel-eyed maniac’, given that he suffered from proptosis as 
the result of having had Graves’ disease.  It regretted that he had been 
caused distress by this reference.  However, it was clear that the 
author of the blog had only used the phrase because it had been 
previously said by a third party.  The Commission felt that the author 
was discussing that comment (and its implications), rather than 
making his own description of the complainant.  Indeed, the phrase 
could be said to be a commonly used description of an attitude rather 
than any physical reference. There was no reasonable suggestion that 
the phrase had been used to highlight the complainant’s physical 
illness or denigrate him on that basis.  In these circumstances, the 
Commission welcomed the Guardian’s offer to remove the relevant 
phrase from the blog as a response to the complaint.   
 
Following the removal of this phrase, and the proposed clarification 
on the other points, the complaint was not upheld.  
  
 

(iv) Complaint No. 10-0249 Penn v The Times 
 

Commissioners were informed that the complaint had, in fact, been 
resolved through mediation to the satisfaction of the complainant in the 
days leading up to the meeting.  As a result, no adjudication was made 
on this case.  
 
However, Commissioners expressed concern with the way in which the 
newspaper had dealt with the complaint and agreed that the Chairman 
should write to the editor to make him aware of the concern. 
  

 
(v) Complaint Nos. 09-5897/09-5898 A Woman v Paisley Daily 

Express/The Gazette, Renfrewshire 
 

After discussion, Commissioners concluded that it was not currently in 
a position to reach a final decision on these complaints.  It asked the 
complaints officer responsible for the case to obtain more information 
so that it could re-examine the matter in due course.  
  

 
(iv) The Commission formally approved (subject to individual queries on 

specific complaints raised with the office) the following PCC Papers, 
which had contained draft adjudications for Commissioners’ ratification 
or otherwise: 4742, 4743, 4745, 4746, 4747, 4748, 4749, 4750, 4751, 
4752, 4753, 4754, 4755, 4756, 4757, 4758, 4759, 4761, 4762, 4763, 



  8

4764, 4765.  All papers had been circulated since the previous 
Commission meeting.   

 
(v) Charter Commissioner:   Formal approval of PCC Paper No. 4760 

(circulated) (subject to any comments raised with his office). 
 

 
  
5. Working group on Online Issues 
  

 Following discussion of a paper that had been prepared by the Director, 
Commissioners endorsed the idea of establishing a working group to consider 
relevant online issues on an ongoing basis, so that the Commission as a whole 
would be better placed to shape its thinking in this area. 

 
 

  
6. Discussion with Guy Black, Chairman of Pressbof 
  

The Chairman welcomed Guy Black, Chairman of the Press Standards Board of 
Finance (Pressbof), to the meeting.  He updated Commissioners on the role of 
Pressbof and answered a number of questions concerning funding and the 
industry’s relationship with the PCC. 
  
 

 
7. Chairman and Director’s meetings 
 

Commissioners received an update on appointments undertaken by the 
Chairman and Director.   

 
 
 
8. Any other business 
 

The Commission received an update on issues discussed at a recent meeting of 
the Editors’ Code of Practice Committee.   
 
The Chairman informed Commissioners that the Digital Economy Bill had 
been passed but that some potentially worrying sections had been amended or 
dropped. 
 
Members of the Business Sub-Committee confirmed that they had examined 
the financial figures for 2009.  The Commission would receive the audited 
accounts at a later meeting. 
 



  9

Commissioners were informed that the Chairman and several members of staff 
would be running in the Cancer Research UK Race for Life.  Sponsorship 
would be most welcome. 

 
 
9. Date of next meeting 
 
 2.00pm on Wednesday, 2nd June 2010 at Halton House, 20/23 Holborn, 

London EC1.   


	PRESS COMPLAINTS COMMISSION 

