Press Complaints Commission
spacer spacer
SEARCH FOR     Or try the cases search  
Cases Banner
  spacer
Making a complaint
Code of Practice Information
Cases
Code Advice
 

Complainant Name:
Mr Andrew Rowell, Dr Peter Moore, and Dr Simon Lewis

Clauses Noted: 1

Publication: The Sunday Times

Complaint:

Mr Andrew Rowell, Dr Peter Moore, and Dr Simon Lewis each complained to the Press Complaints Commission that the newspaper had inaccurately stated that the 2007 Intergovernmental Panel on Climate Change report had included a "bogus" and "unsubstantiated" claim about the impact of climate change on the Amazon rainforest. Mr Rowell and Dr Moore also complained that the newspaper had inaccurately devalued their suitability as authors of a WWF report used to back the claim. Dr Lewis also complained that the newspaper had inaccurately reported his views on the matter.

Resolution:

The complaints were resolved when the Press Complaints Commission negotiated the removal of the online article and the publication of the following statement:

The article "UN climate panel shamed by bogus rainforest claim" (News, Jan 31) stated that the 2007 Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) report had included an "unsubstantiated claim" that up to 40% of the Amazon rainforest could be sensitive to future changes in rainfall. The IPCC had referenced the claim to a report prepared for WWF by Andrew Rowell and Peter Moore, whom the article described as "green campaigners" with "little scientific expertise." The article also stated that the authors' research had been based on a scientific paper that dealt with the impact of human activity rather than climate change.

In fact, the IPCC's Amazon statement is supported by peer-reviewed scientific evidence. In the case of the WWF report, the figure had, in error, not been referenced, but was based on research by the respected Amazon Environmental Research Institute (IPAM) which did relate to the impact of climate change. We also understand and accept that Mr Rowell is an experienced environmental journalist and that Dr Moore is an expert in forest management, and apologise for any suggestion to the contrary.

The article also quoted criticism of the IPCC's use of the WWF report by Dr Simon Lewis, a Royal Society research fellow at the University of Leeds and leading specialist in tropical forest ecology. We accept that, in his quoted remarks, Dr Lewis was making the general point that both the IPCC and WWF should have cited the appropriate peer-reviewed scientific research literature. As he made clear to us at the time, including by sending us some of the research literature, Dr Lewis does not dispute the scientific basis for both the IPCC and the WWF reports' statements on the potential vulnerability of the Amazon rainforest to droughts caused by climate change.

In addition, the article stated that Dr Lewis' concern at the IPCC's use of reports by environmental campaign groups related to the prospect of those reports being biased in their conclusions. We accept that Dr Lewis holds no such view - rather, he was concerned that the use of non-peer-reviewed sources risks creating the perception of bias and unnecessary controversy, which is unhelpful in advancing the public's understanding of the science of climate change. A version of our article that had been checked with Dr Lewis underwent significant late editing and so did not give a fair or accurate account of his views on these points. We apologise for this.

Date Published: 20/07/2010



<< Go Back
 
    spacer
Home ] Cases ] Site map ]