Press Complaints Commission
spacer spacer
SEARCH FOR Or try the cases search
Cases Banner
spacer
Making a complaint
Code of Practice Information
Cases
Code Advice

Complainant Name:
Ms Pamela Fenton

Clauses Noted: 1

Publication: Sunday Mail

Complaint:

Ms Pamela Fenton complained to the Press Complaints Commission that the newspaper had published an article, reporting on her employment at West Glasgow Community Health & Care Partnership that had been inaccurate in breach of Clause 1 (Accuracy) of the Editors' Code of Practice.

The complainant considered the article had reported inaccurately on a previous position she had held at East Dunbartonshire Council. The article's assertion that she had been sacked from her position as director at the council for a budget overspend of 1.4 million was inaccurate; she had been suspended as part of a standard disciplinary process, and had subsequently left her employment with the council through a standard compromise agreement. Furthermore, the complainant highlighted that a subsequent council investigation, which was widely circulated to the press, had found the overspend to have been 600,000.

The complainant also expressed concern at the timing of the publication of the article. The article had been published six years after she had left East Dunbartonshire Council, and three years after she had been appointed to her new role. The article had inferred she had not disclosed her employment history to NHS Greater Glasgow and Clyde when she had applied for her current job.

Resolution:

The complaint was resolved when the PCC negotiated the removal of the online article, and placed a request with Google to have the link to the article removed from its search results. The newspaper made clear it was happy to remove the article, but did not accept that it had breached the Code.

Date Published: 08/03/2012



<< Go Back
spacer