Press Complaints Commission
spacer spacer
SEARCH FOR     Or try the cases search  
Cases Banner
Making a complaint
Code of Practice Information
Code Advice

Complainant Name:
Russ Graham

Clauses Noted: 1

Publication: The Mail on Sunday


Russ Graham complained to the Press Complaints Commission that the newspaper had illustrated an article about wind farms with a photograph that had been digitally manipulated in a manner that breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors' Code of Practice. The original image had included one wind turbine; the altered image included two (the second a mirror image of the first).


The newspaper explained that the image had been digitally altered to create a "dramatic illustration" for the print version of the article, which included the addition of a "wave graph" across it to evoke scientific imagery. In the print version, the second turbine did not appear, as this area was covered with a block of text. The newspaper denied that the image could significantly mislead readers, but it nonetheless removed it from the online article and appended the following footnote to the article:

An earlier version of this article showed an image of some countryside in Bedfordshire that appeared to show two wind turbines close to some houses. In fact, this picture was an artist's production image for an illustration in the magazine and should not have been published. There is only one turbine in that position.

The complaint was resolved on that basis.

Date Published: 02/11/2012

<< Go Back
Home ] Cases ] Site map ]