Press Complaints Commission
spacer spacer
SEARCH FOR     Or try the cases search  
Cases Banner
  spacer
Making a complaint
Code of Practice Information
Cases
Code Advice
 

Complainant Name:
Scottish Refugee Council

Clauses Noted: 1

Publication: Daily Mail

Complaint:

The Scottish Refugee Council complained to the Press Complaints Commission that the newspaper had published an inaccurate article which breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors' Code of Practice. The complainant said that the headline and front page article were incorrect on two grounds: it incorrectly claimed that there was a "crisis" as asylum seekers "targeted" Scotland. In fact, asylum seekers were dispersed by the UK Border Agency on a "no-choice" basis. The most recent figures on the rate of asylum applications to the UK showed they were well within the average rate for the last decade. It could not, therefore, be said to be a crisis.

Resolution:

The complaint was resolved when the PCC negotiated the publication of the following apology:

In an article on January 25, 2013, headlined: "Crisis as Asylum Seekers target Scotland" we stated that asylum seekers were ‘targeting' Scotland. We now accept that asylum seekers are dispersed by the UK Border Agency on a ‘no choice' basis and would not be able to choose to live in Scotland. With the current rate of asylum applicants to the UK well within the average rate of the past ten years, we also accept that it is misleading to categorise this as a ‘crisis'. We are happy to clarify the position and apologise for the error. (Cl 1)

The newspaper also agreed to: publish an article regarding the work of the Scottish Refugee Council; hold a meeting with the organisation; and inform editorial staff of the issues and concerns raised at the meeting.

Date Published: 15/04/2013



<< Go Back
 
    spacer
Home ] Cases ] Site map ]