Press Complaints Commission
spacer spacer
SEARCH FOR     Or try the cases search  
Cases Banner
  spacer
Making a complaint
Code of Practice Information
Cases
Code Advice
 

Complainant Name:
Mr Graham Wright

Clauses Noted: 1

Publication: The Herald (Glasgow)

Complaint:

This complaint was originally made to the PCC. As the PCC closed on 8 September the complaint was resolved by the Independent Press Standards Organisation (IPSO) under PCC procedures. IPSO is the new independent regulator of the newspaper and magazine industry.

Mr Graham Wright complained to the Press Complaints Commission, under Clause 1 (Accuracy) of the Editors' Code of Practice, that an article had included inaccuracies about a Catholic nun-run home in Tuam and teachings of the Catholic Church.

Resolution:

The complaint was resolved when the newspaper amended the online article and appended the following correction:

Editor's note: this online-only article was supplied by the Associated Press agency to HeraldScotland and published in good faith. In light of a subsequent correction issued by the agency, we have edited the above article and reproduce the correction in full below:

In stories published June 3 and June 8 about young children buried in unmarked graves after dying at a former Irish orphanage for the children of unwed mothers, the Associated Press incorrectly reported that the children had not received Roman Catholic baptisms; documents show that many children at the orphanage were baptised.

The AP also incorrectly reported that Catholic teaching at the time was to deny baptism and Christian burial to the children of unwed mothers; although that may have occurred in practice at times, it was not church teaching. In addition, in the June 3 story, the AP quoted a researcher who said she believed that most of the remains of children who died there were interred in a disused septic tank; the researcher has since clarified that without excavation and forensic analysis it is impossible to know how many sets of remains the tank contains, if any. The June 3 story also contained an incorrect reference to the year that the orphanage opened; it was 1925, not 1926.

Date Published: 06/10/2014



<< Go Back
 
    spacer
Home ] Cases ] Site map ]