Press Complaints Commission Halton House, 20-23 High Holborn, EC1N 7JD
spacer spacer
SEARCH FOR Or try the cases search
News
spacer
Making a complaint
Code of Practice Information
Cases
Code Advice

Complainant Name:
Ummah.com

Clauses Noted: 1

Publication: The Sun

Complaint:

A representative of www.ummah.com complained that an article had inaccurately suggested that the website was a forum for Islamic extremists. The story was based largely on the views of a ‘terror expert' named Glen Jenvey who expressed serious concerns about the website. The piece quoted a number of comments posted on ummah.com and suggested that extremists were seeking to ‘target' well-known British Jews. The complainant said that Mr Jenvey's claims were unfounded and that there was, in fact, some evidence that he himself had posted the quoted comments in order to create the story.

Resolution:

The PCC's investigation, launched in January 2009, had to be placed on hold for a period of time because of a concurrent, related legal action. However, on 13 September, Glen Jenvey confessed publicly that he had, indeed, posted the comments on ummah.com which became the basis for the Sun's story. He admitted having deceived various media outlets, individuals and organisations. Mr Jenvey's confession was reported by the Sun on 15 September. In light of this development, the PCC re-opened its enquiries into the complaint from the representative of ummah.com. The complaint was resolved on 23 September when the Sun published the following apology under the heading ‘Ummah.com':

OUR story on January 7 about a ‘hit list' of top British Jews on the website Ummah.com was based on claims by Glen Jenvey who last week confessed to duping several newspapers and Tory MP Patrick Mercer by fabricating stories about Islamic fundamentalism. Following Mr Jenvey's confession, we apologise to Ummah.com for the article which we now accept was inaccurate.

The apology also appeared on the Sun's website.

Report: 79



<< Go Back



spacer