
P
re

ss
 C

om
pl

ai
nt

s

STATISTICS AND CASE STUDIES 
2009



THE SERVICES OFFERED BY THE PCC 
ARE OFTEN BEST UNDERSTOOD BY AN 
EXAMINATION OF SPECIFIC CASES. LATER IN 
THIS SECTION, WE CONSIDER SOME OF 2009’S 
KEY RULINGS. BUT, IN ANY ASSESSMENT 
OF THE COMMISSION’S WORK, IT IS ALSO 
IMPORTANT TO TAKE A LOOK AT THE OVERALL 
FIGURES INVOLVED.

In the past, statistical information about complaint 
numbers has led to a certain amount of confusion. 
That is primarily because there has been a heavy 
focus on the total number of people who have 
contacted the PCC. We have tended to present one 
letter or email as one complaint, even when the issue 
raised is one that falls outside the Commission’s 
remit (because it is about a TV programme, for 
instance) or when the letter contains so little 
information that matters cannot be progressed. And 
when 500 people have written to us, all concerned 
about precisely the same thing, we have counted 
them as 500 separate complaints (despite the 
fact that the PCC only makes a single ruling). 
This approach has become unsustainable at a 
time when the number of (often unsubstantive) 
contacts by email continues to rise signifi cantly.

During 2009, the Commission made signifi cant 
changes to the way in which its statistics are 
presented. In part, this simply meant increasing 
the amount of information being published. Monthly 
lists of all concluded complaints are now available 
at www.pcc.org.uk. But changes have also been 
made to the categorisation of cases, primarily in 
order to distinguish better between the complaints 
we could deal with (see pages 3 to 6) and those 
we couldn’t (see pages 7 and 8). The new 
categorisation also ensures that a fuller distinction 
can be made between numbers of complaints and 
numbers of complainants.

We hope this new approach is effective. 
For any queries about our statistics, especially 
concerning like-for-like comparisons with 
previous years, please do contact us. The 
glossary on page 17 contains explanations 
for some of the terms we use in this book.

CONTENTS

01 Introduction
02 Key statistics
03 The complaints we could deal with
07 The complaints we couldn’t deal with
09 Statistics conclusion
10 Campaigns
12 Key rulings 2009
18 Glossary
19 Contact information



{Total number of complaints with merit Re
m

ed
ie

d 
to

 th
e 

sa
tis

fa
ct

io
n 

of
 th

e 
PC

C 
Public censure 
by PCC 

Total number of contacts 
in writing to PCC 

ap
pr

ox

Settled to the satisfaction 
of the complainant

738 11
1

18 37,000

609
11

3
4

9
9
3
 

Co
m

pl
ai

nt
s 

in
ve

st
ig

at
ed

 

Co
m

pl
ai

nt
s 

w
hi

ch
 ra

is
ed

 
no

 b
re

ac
h 

of
 th

e 
Co

de
 

01//02



THE COMPLAINTS WE 
COULD DEAL WITH

Complaints with merit 
In 2009 there were 738 complaints that raised a 
possible breach of the terms of the Editors’ Code 
of Practice (compared to 678 in 2008). 609 of 
those complaints were amicably settled when the 
newspaper or magazine in question took remedial 
action with which the complainant was satisfi ed – 
usually (in 541 cases) this action followed successful 
mediation by the PCC but, on some occasions, the 
matter was resolved even before the Commission 
launched its investigation. Where a settlement was 
reached between the parties, the PCC did not make 
a subsequent ruling on the case. 

In the remaining 129 cases, the PCC ruled that 
there had been a breach of the Code, although, 
in 111 of those, remedial action by the offending 
publication (even though not considered suitable 
by the complainant) was considered suffi cient by 
the Commission and public censure was therefore 
unnecessary. Critical adjudications – in which the 
Commission elected publicly to censure the editor 
– were issued in the 18 cases where remedial action 
was either not forthcoming or was inadequate, 
or in cases where a breach of the Code was 
so egregious that it could not be remedied. 

20082009

5
5
2

6
7
8

10
2

2
4

6
0
9

Re
so

lv
ed

7
3
8

To
ta

l

Re
so

lv
ed

To
ta

l

11
1

Su
ffi 

ci
en

t
re

m
ed

ia
l a

ct
io

n

Su
ffi 

ci
en

t
re

m
ed

ia
l a

ct
io

n

18 Pu
bl

ic
 c

en
su

re

Pu
bl

ic
 c

en
su

re



03//04

Resolved complaints
2009 saw a record number of complaints 
being settled through mediation to the 
satisfaction of the complainant. Summaries 
of every such case (except those where the 
complainant asked for no further publicity) 
can be seen at www.pcc.org.uk. To fi nd out 
more about complaints from Lord Mandelson, 
Ummah.com, Leona Lewis and many others, 
please visit our website.

Complaints can be resolved in a variety of ways. 
Some are obvious: the publication of an apology 
or correction; the removal of offending material 
from a newspaper’s website; or a published letter 
from the complainant. Other methods are more 
surprising: a meeting with the editor or journalist; 
a bunch of fl owers; or a trip to an adventure park.

It is important to the credibility of the self-regulatory 
system that, when mistakes are made, they are 
corrected properly and with due prominence. This 
does not mean necessarily that a correction must 
fi ll the same space as the original item, but there 
must be a relationship between the signifi cance 
of the initial transgression and the strength of the 
remedial action.

Our survey of corrections and apologies we 
negotiated in 2009 was broadly encouraging since 
the vast majority (83.9%) appeared either further 
forward than the offending material, on the same 
page or in a dedicated corrections column. 

The Commission will work hard to improve its record 
in this area, and calls on the industry to play its part in 
publishing corrections prominently. In 2010, the PCC 
will be examining the issue of online corrections 
and what constitutes ‘due prominence’ online.

Complaints that raised no breach of the Code
Overall, the Commission received just under 1000 
distinct complaints where a ruling was possible but 
where the terms of the Code were not breached. 
In all of these cases, the PCC issued rulings to the 
complainants, some following an investigation, 
others for which no investigation was necessary. 
21 of those rulings were published by the 
Commission because they raised signifi cant points 
of principle and are recorded on the ‘adjudications’ 
section of our website. 

{{
Prominence of Corrections and Apologies:

Designated corrections 
column 

Within 5 pages of 
the original

Further forward or on the same page
66.2%

17.7% 12.1%

More than 5 pages 
later than the original

4%



Investigations 
When the PCC talks about an 
investigation into a complaint, it 
means that an initial assessment 
has shown that there may be a 
possible breach of the Editors’ 
Code of Practice. Consequently, 
a designated PCC complaints 
offi cer will write to the editor in 
question and request a response 
to the issues raised by 
the complainant. 

The editor may accept (following 
prompting by the PCC offi ce) 
that something has gone wrong. 
In these cases, PCC staff will 
act as mediators, trying to fi nd a 
settlement that is acceptable to 
the complainant. If no settlement 
is possible, the matter will return 
to the Commission for formal 
assessment. It may conclude that 
an offered remedy is suffi cient. 

But it may decide that a breach 
of the Code has not been – 
or cannot be – remedied and 
in those cases it will publish 
a critical adjudication, which 
the offending publication is 
also obliged to publish in full 
and with due prominence.

If the editor does not make any 
offer to settle the complaint, 
but puts forward a defence, the 
PCC will use its investigation 
to obtain all of the necessary 
information, and test the 
assertions made on both sides, 
before the Commission examines 
the complaint in full. It will then 
issue a ruling as to whether 
the Code has been breached.

Overall, the Commission initiated 
1134 investigations in 2009, up 
from 949 in 2008.

{
Complaints by 
time taken 
The PCC aims to deal with complaints 
in an average of 35 working days. 
In 2009, it dealt with substantive 
complaints in an average of just 
18.4 working days. Complaints 
which warranted an investigation 
took longer in general to deal with but 
we still reached our target average:{ 090809080908

Substantive
complaints

Investigated
complaints

Complaints
with merit

Number of days taken

25.7

30.7
27.8

18.4

33.4 32.4



05//06

Overall, the Commission 
initiated 1134 investigations 
in 2009, up from 949 in 2008. 

Complaints by 
type of publication
People are often surprised that 
complaints about the national press 
do not make up a higher proportion 
than they do. Looking at cases where 
an investigation was warranted, the 
proportions are as shown.

{
{

● Resolved 541
● No breach 223
● Suffi cient remedial action 90
● Public censure 18
● Not pursued 262

Investigated 
Outcomes

● National titles 51.51%
●  Regional and local titles

in England and Wales 33.33%
● Scottish newspapers 8.24%
● Magazines 4.79%
● Northern Irish newspapers 2.13%

By publication type



THE COMPLAINTS WE 
COULDN’T DEAL WITH

Each year, the Commission 
receives large numbers of emails 
and letters that it cannot act 
on, for example because the 
issue raised does not fall within 
the PCC’s remit, or because 
the complainant has provided 
insuffi cient information to allow a 
proper assessment of their case.

In fact, because access to email 
has made initiating a complaint so 
easy, the Commission now deals 
with many hundreds of contacts 
each year where complainants 
don’t follow their concerns through 
when asked to provide additional 
details. This can at times be 
frustrating but it is important to 
make clear that we respond to all 
emails and letters we receive. And 
in cases where a signifi cant issue 
has been raised but not followed 
up, we will do all we can to elicit 
more information. 

In 2009, exactly 2,600 contacts 
were not pursued by the complainant 
after their initial email or letter, 
which is a similar fi gure to the 
previous year. The Commission 

was in no position to take these 
matters any further.

Complaints which the Commission 
ruled were from genuine ‘third 
parties’ – people complaining 
about a matter to which they were 
not directly connected but where 
there was an obvious ‘fi rst party’, 
who could have complained – 
rose slightly to 155 (including 
multiple complaints about the 
same thing). There were some 
particularly notable incidents 
which led to numerous such 
complaints. The death of Michael 
Jackson, for example, generated 
a huge amount of media coverage, 
some of which members of the 
public objected to on the grounds 
that it intruded into the grief of 
those close to him. 

Complaints that were outside the 
Commission’s remit (because they 
were about TV, advertising or 
Sudoku puzzles for instance) also 
rose slightly to 777 and there were 
196 cases that raised matters 
of taste and decency with which 
the PCC does not deal.

more detail and downloads 
at www.pcc.org.uk/review09



07//08

{
The outside remit
category can be

broken down further:

Complaints 
we couldn’t 
deal with

●  Not pursued 2,600
● Outside remit 777
●  Matters of taste 196
● Third party 155
● No fi nding possible 8
● Disallowed for delay 5

Concurrent 
legal action: 
46

Non-subscribing 
publication: 
92

 TV programmes: 
153

Advertisements: 
197

Selection issues: 
74

Others e.g. Sudoku: 
210

Radio: 
5



It is clear from the 2009 fi gures that the PCC is increasingly busy. 
Many more people contacted us to raise concerns than ever before. 
We carried out a record a number of investigations and settled more 
complaints by mediation than at any other time in the PCC’s history. 
Overall, more complaints had merit in 2009 than in any previous year.

We are proud of these fi gures because they show that people can 
trust the PCC to set matters right when they have gone wrong. 
They also seem to show that the public sees the Commission as a 
helpful forum for expressing concern about the press, even if there 
has not actually been a breach of the Code of Practice. After all, 
the rise in overall contacts continues to exceed the rise in cases 
that have merit. 

But at the heart of the Commission’s work are the individual 
cases, some of which we examine in the remainder of this section. 
Those cases raise numerous issues; they can be extraordinary or 
mundane. Statistically, there are two key causes of complaint – 
inaccuracy and intrusion into privacy. Of complaints that warranted 
investigation, over 85% made claims about breaches of Clause 1 
(Accuracy) of the Code.

Privacy remained the area that often caused most controversy, 
with the Commission having to balance the competing rights 
of individual privacy and freedom of expression. 21% of all 
investigated complaints had a privacy angle to them. And when 
it came to published rulings, over 50% dealt with concerns about 
privacy. That fi gure rose to over 55% in cases where the editor was 
censured, which may refl ect the seriousness with which the PCC 
views an unwarranted invasion of privacy. {

Accuracy and
Opportunity 
to reply

Privacy* Clandestine 
devices and 
subterfuge

Discrimination Others**

Issues raised (in complaints with merit)

87.53% 21.41% 0.95% 1.76% 0.41%

* Privacy = Clauses 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 & 11 of the Code
** Others = Clauses 13, 14, 15 & 16 of the Code
N.B. Many complaints raised a number of issues under the Editors’ Code, 
which is why the combined fi gures in this graph add up to over 100%.



09//10

Over the course of the last few years, the PCC has dealt 
with a number of cases where numerous individuals 
have complained about the same issue – some have been 
orchestrated, others have arisen spontaneously. The ease 
with which complaints can be made and increasing access 
to the internet are two drivers of this trend. In 2009, there 
were some very notable examples of what might be described 
as ‘multiple complaints’.

Top 5 for 2009

25,000+
Jan Moir in the Daily Mail – 
“Why there was nothing ‘natural’ 
about Stephen Gately’s death”

1//
5,971
Fourteen articles in 10 different 
newspapers relating to the 
British National Party

2//
395
James Martin in the Mail on Sunday – 
“The Tesla Roadster is the all-electric 
supercar that’s as fast as a Ferrari”

3//
197
OK! Magazine – “Jade Goody 
Offi cial Tribute Issue”

4//
76
Sunday World – “Grotesque” (Front 
page photograph of a suicide victim)

5//



Jan Moir and Stephen Gately

An article by Jan Moir in the Daily Mail, 
which made comments about the death of 
pop star Stephen Gately, caused particular 
outrage and led to over 25,000 people 
expressing their concerns in writing to 
the Commission. That level of contact 
was completely unprecedented – in the 
whole of 2008, the PCC received fewer 
than 5,000 written contacts. 

This situation raised all sorts of questions for 
the Commission – as well as highlighting 
the power of social networking websites. 
For instance, how does a small 

organisation (with 15 members of staff) 
actually process so many complaints? 
And more fundamentally, should volume 
alone have an impact on the way in which 
concerns are judged?

A number of changes have been made to 
the Commission’s website and databases 
so that our systems can better cope with 
a spike in complaint emails. However, the 
issue for the PCC can never be how many 
people have taken a dislike to an article, 
or been offended by it. What is at stake 
is whether or not the Editors’ Code of 
Practice has been breached – and that is 
unaffected by the number of individuals 
who complain. 

That said, even though the PCC will not 
consider sheer weight of complaints 
to be necessarily an indicator that the 
Code has been breached, it recognised 
that there was a need for the genuine 
concerns of a large number of people 
to be aired and debated fully. This it 
did in a lengthy ruling at the beginning 
of 2010. And because a complaint had 
been made by Stephen Gately’s partner, 
Andrew Cowles, the Commission was 
able to rule on concerns (under Clause 5 
(Intrusion into grief or shock) and Clause 
12 (Discrimination) of the Editors’ Code of 
Practice) that would not have been open 
to consideration on the basis of the other 
‘third party’ complaints. 

James Martin on cyclists
A piece by the well-known chef, James 
Martin, which appeared in The Mail on 
Sunday in September, drew the wrath of 
almost 400 complainants, who objected 
to his characterisation of cyclists. Many 
were also concerned at his description of 
having deliberately run a group of bicycle 
riders off the road by passing them at 
speed in his car while blaring his horn. 

The newspaper removed the reference 
to cyclists when it became aware of the 
level of concern that had been caused. 
Mr Martin also offered a profuse apology 
on his own website. A number of 
complainants remained unhappy and 
asked the Commission to make a ruling 
on the case. This it did, concluding 
that, while clearly causing considerable 
offence, the article had not breached 
the Editors’ Code of Practice.

The BNP
The PCC also received a number of 
multiple complaints about articles 
concerning the British National Party. 
Members and supporters of the party, 
often acting in concert (and sometimes 
using identical wording in their letters), 
said the reports in question were 
misleading. However, it was clear to the 
Commission that the issues at stake 
were inextricably linked to the party 
as an offi cial body. As a result, it took 
the view that it would only consider 
the substance of the complaints if they 
were raised by BNP offi cials. A number 
of formal complaints have subsequently 
been dealt with on this basis. 

Campaigns



11//12

Over the course of 2009, the PCC made a number of keynote rulings 
in important areas. One of the ways in which the Commission 
seeks to improve industry practice is by setting down principles 
within its decisions, to act as case law for the future.

These rulings are then incorporated into the Editors’ Codebook, 
an industry publication that carries the lessons learned from 
PCC experience.

We have highlighted some examples from the year:

1) In March 2009, the Scottish Sunday 
Express wrote a front-page article about 
survivors of the Dunblane shooting in 
1996 – who were now turning 18 – 
‘shaming’ the memory of the deceased 
with “foul-mouthed boasts about sex, 
brawls and drink-fuelled antics”. The 
article featured a number of photographs 
of the teenagers taken from their social 
networking sites.

While the information was publicly 
accessible, the Commission ruled that 
– since the shooting – the teenagers 
had done “nothing to warrant media 
scrutiny, and images appeared to have 
been taken out of context and presented 
in a way that was designed to humiliate 
or embarrass them”. This represented 
a “fundamental failure” to respect their 
private lives. The complaint was upheld.

2) An article in April 2009 in the People 
reported that a serving police offi cer, 
John Hayter, had posted a message 
on Facebook about the death of Ian 
Tomlinson during the London G20 protest 
saying “I see my lot have murdered 
someone again. Oh well, sh*t happens”. 

In this case, the Commission decided that 
the publication of the information was 
justifi ed in the public interest, even though 
the complainant’s Facebook profi le could 
only be accessed by his online ‘friends’ 
(one of whom had contacted the 
newspaper). The Commission’s ruling 
made clear that “the individual in question 
was a serving police offi cer, commenting 
on a matter that was the subject of 
considerable media and public scrutiny. 
He had done so in a way that made 
light of a person’s death and the role 

apparently played by the police. There 
was a clear public interest in knowing 
about police attitudes (whether publicly 
or privately expressed) towards the 
incident”. The complaint was not upheld.

These decisions raise important 
questions for journalists to ask when 
considering material taken from social 
networking sites, most notably:
•  What is the nature of the material and 

its context? Publishing even publicly-
accessible material in a newspaper or 
magazine can represent an intrusion.

•  How has the individual sought to protect 
the information? A public interest is 
necessary to justify circumventing 
privacy settings.

PRIVACY AND 
SOCIAL MEDIA



Key rulings 2009

was appropriate on this occasion. The 
complaint was upheld under Clause 1 
(Accuracy) of the Editors’ Code.

2) The Commission also criticised 
Woman magazine in 2009 after it failed 
to publish an upheld PCC adjudication 
in full and with due prominence. Part 
of the penalty for breaching the Editors’ 
Code is the requirement to publish 
the Commission’s criticisms in full. 

In this case, the original article had 
appeared on a double-page spread over 
pages 8 and 9. The publication of the 
adjudication on page 30 was insuffi ciently 
prominent. In addition, the ruling appeared 
in a smaller typeface than the rest of 
the page; did not make reference to 
the PCC in the headline; and had been 
heavily edited, with around half of it not 
included. This was unacceptable to the 
Commission, prompting a further critical 
adjudication which the magazine then 
published prominently and in full.

The Editors’ Code of Practice makes 
reference to corrections and adjudications 
being published with “due prominence”. 
In 2009, the Commission was asked 
to rule on this requirement on various 
occasions, with the following two cases 
being of particular signifi cance.

1) The Sunday Times wrongly alleged, 
on a front page, that Dr Tony Wright MP 
(Cannock Chase) had accepted money 
to surrender a tenancy agreement, and 
then moved to the same block with 
a lower rent. In fact, it had confused 
the complainant with another MP of 
the same name. While Dr Wright had 
obtained an apology from the paper, this 
had been published on its letters page 
(page 20) and he was dissatisfi ed with 
its prominence.

Given the seriousness of the error, the 
Commission did not consider that the 
newspaper’s placement of the apology 

PROMINENCE HARASSMENT

In November 2009 the Commission 
upheld a complaint against the Daily 
Record for harassing a manager at a 
lap-dancing club while researching a 
story about her becoming pregnant by a 
Scottish Premier League footballer. The 
complainant had made it clear that she 
did not wish to speak. The newspaper 
gave a written assurance to the PCC that 
it would not approach the complainant 
again – yet two further approaches 
ensued, including one at a very late stage 
of pregnancy. 

The Commission ruled that it should 
be a “relatively simple matter” for 
newspapers to communicate internally 
about such requests, noting that most 
newspapers manage to do this every 
day with no such confusion. Indeed, 
the Commission said that it was 
“disappointing that the procedures of 
a major newspaper such as the Daily 
Record should turn out to be so lacking”. 
The complaint was upheld under 
Clause 4 (Harassment). 

“ It was […] disappointing 
that the procedures of a 
major newspaper such as 
the Daily Record should 
turn out to be so lacking”



13//14

REPORTING 
OF SUICIDE
In April 2009, the Commission upheld a 
complaint against the Reading Chronicle 
for publishing “excessive detail” about a 
suicide. The article reported the death of 
a woman who had taken her own life by 
consuming poisonous leaves. It included 
the type of leaf used; how the deceased 
found out about it; the fact there was no 
antidote; and a reference to the speed of 
the process. 

In the Commission’s view, this 
information may have been suffi cient to 
spell out to others how to carry out such 
a suicide. The complaint, which came 
from the parents of the deceased, was 
therefore upheld.

CHILDREN

The Commission upheld a complaint 
against the Scottish News of the World 
for running an article about the alleged 
behaviour of a seven-year-old boy 
in Scotland, who had been involved 
in anti-social incidents. 

While the Commission accepted that the 
newspaper had had some grounds for 
the story, it was concerned that the most 
serious claims (allegations of violence 
and the assertion he had been expelled 
from a string of schools) could not 
be substantiated. This was signifi cant 
in a story about such a young child. 

The Commission also ruled that the 
newspaper’s attempts to conceal the 
identity of the child had been insuffi cient, 
and that there was not appropriate 
justifi cation for running his picture, even 
though it was pixellated.

the Commission issued some guidance, 
on the general issue of paying parents 
for information about their children’s 
welfare. In particular, the Commission 
says that editors should ask themselves 
three questions: 
•  Is the payment alone responsible 

for tempting parents to discuss a 
matter about their child that it would 
be against the child’s interests to 
publicise? If so, only an exceptional 
public interest reason could justify 
proceeding with the arrangement; 

•  Is there any danger that the offer 
of payment has tempted parents 
to exaggerate or even fabricate the 
information?; 

•  Is the payment in the child’s interest? 

While accepting that parents have 
a right to freedom of expression, the 
Commission emphasised that editors 
must come to an independent judgement 
as to whether publication of information 
– and the payment involved for the 
material – is in the child’s interest: 

“On some occasions, this will mean 
– where there is an insuffi cient public 
interest in the story – that payment 
should not be made, even if the parents 
are happy for the story to be published”. 

In February 2009, the Commission 
launched its own investigation into 
payments to the families of Chantelle 
Stedman and 13-year-old Alfi e Patten 
for stories about the background to the 
birth of Chantelle’s baby Maisie.

The purpose of the investigation was to 
establish whether the alleged payments 
by The Sun, The People and the Sunday 
Mail had been made in breach of Clause 
6 (iv) of the Editors’ Code of Practice 
which states the following:

“Minors must not be paid for material 
involving children’s welfare, nor parents 
or guardians for material about their 
children or wards, unless it is clearly 
in the public interest”.

Two weeks after the PCC’s announcement, 
however, the High Court made a Reporting 
Restrictions Order which effectively 
precluded both further approaches to the 
families and the publication of any new 
information about Chantelle, Alfi e and 
Maisie. This limited the Commission’s 
ability to make enquiries and publish 
information about the case. 

Nonetheless – as this subject related to 
a matter of considerable importance – 

ALFIE PATTEN 
CASE



Key rulings 2009

PRIVACY AT 
A FUNERAL
In November 2009, the Commission 
upheld a complaint against the Bristol 
Evening Post about its coverage of a 
local death by suicide. The mother of 
the deceased was concerned about 
the actions of a photographer on the 
day of the funeral – who had been 
asked to leave – and the publication of 
photographs of the event at a time of 
intense grief.

While the Commission accepted that 
newspapers have an important role to 
play in the reporting of tragic events – 
which it did not wish unduly to restrict 
– there was a need for restraint and 
sensitivity on the part of the newspaper, 
particularly given the age of the 
complainant’s son and the manner in 
which he had died. 

The PCC felt that the newspaper should 
have sought to determine the feelings of 
the family before sending someone to 
cover a funeral of this nature: “parents 
grieving for the loss of their child should 
not have to be concerned about the 
behaviour of journalists, or the likelihood 
that details of the funeral would be 
covered without their consent”.

CELEBRITY HOMES

In early 2009, the Commission ruled that 
The Mail on Sunday had breached Clause 
3 (Privacy) of the Editors’ Code of Practice 
when it reported that James Bond actor, 
Daniel Craig, had bought an apartment 
in North London. The newspaper had 
referred to the district of London in which 
the property was situated, named a park 
it was near and included a photograph 
of the house in which the apartment 
was located.

The Commission has previously made 
clear that newspapers should not 
gratuitously identify the homes of 

individuals who might be exposed to 
specifi c security problems. Daniel Craig, 
who said he had been the subject of 
unwanted and overzealous attention 
from fans, fell into this category. The 
Commission concluded that the article 
had included just too much detail 
and ran a clear risk of identifying the 
property without justifi cation, resulting 
in a breach of the Code. It decided that 
the newspaper’s actions following the 
complaint – including the removal of the 
online article; an offer to apologise; and 
an undertaking as to future publication – 
remedied the initial breach suffi ciently. 

“ Parents grieving for the loss 
of their child should not have 
to be concerned about the 
behaviour of journalists”



15//16

he was not genuinely relevant to the story 
and had not been involved in the incidents.

The Commission ruled that the newspaper 
had not revealed a “hitherto unknown 
connection between the parties”. It also 
considered that the complainant was 
genuinely relevant to the story and could 
legitimately be made its focus. The stores 
involved directly sponsored the England 
football team and “the complainant, as 
captain, could reasonably be said to be 
the public face of the team”. It added that 
Mr Terry was “also one of the 
highest-earning footballers in the world 
who, it was said, provided for his family 
fi nancially. The fact that – despite such 
wealth – his mother and mother-in-law 
had been involved in claims of shoplifting 
was clearly relevant to the matter”.

The Commission rejected two separate 
complaints – from Patricia Hewitt MP 
and the former England football captain, 
John Terry – that articles in The Sun 
in 2009 had identifi ed them in breach 
of Clause 9 (Reporting of crime) of the 
Editors’ Code of Practice.

The John Terry story related to his mother 
and mother-in-law accepting formal 
cautions for shoplifting. He argued that 
the coverage was focused on him when 

The Sun also reported that Patricia 
Hewitt’s son had been charged with 
possession of cocaine. Ms Hewitt said 
that the coverage had unnecessarily 
referred to her and her husband in 
breach of the Editors’ Code. While 
accepting that her son had committed 
a criminal offence, she nonetheless 
believed that the newspaper only 
published the story with such 
prominence due to her public role as an 
MP, and that of her husband, who was 
a judge. This was unfair, she claimed, 
because she and her husband had been 
careful never to speak publicly about 
their children and her son deserved to 
be treated as a private individual.

The Commission could understand 
Ms Hewitt’s concerns about unwelcome 
media attention regarding her son. 
However, it decided that the newspaper’s 
argument – that the roles of Ms Hewitt 
(a former Health Secretary) and her 
husband (a judge who was on record 
as having spoken out about the issue 
of drugs) were genuinely relevant to the 
story – was justifi ed. 

IDENTIFYING THE RELATIVES 
OF CRIMINALS

“ The Commission was 
also convinced by the 
argument that [John Terry] 
was genuinely relevant 
to the story and could 
legitimately be made 
its focus”

“ The Commission was 
satisfi ed that Ms Hewitt 
and her husband were 
genuinely relevant to the 
story given their current 
and previous roles and 
comments”



Key rulings 2009

PAYMENT TO 
CRIMINALS
In May 2009, the Commission upheld a 
rare complaint under Clause 16 (Payment 
to criminals) of the Editors’ Code, which 
prohibits payments to criminals or their 
associates, following a complaint against 
Take a Break magazine. 

The magazine published the story of 
Christine Chivers, who had pleaded guilty 
to an arson attack on the home of another 
woman, Christine Wishart. The article 
was based on information provided by 
Ms Chivers’ daughter, who was paid 
£1,000, and it included Ms Chivers’ claim 
that, in spite of her plea, she had not 
carried out the attack. Take a Break 
argued that it was important to highlight 
a potential miscarriage of justice.

The Commission did not accept the 
magazine’s defence: “It was clear that 
Ms Chivers’ crime had been exploited 
for money in breach of the Code…” 
and there was nothing in the article of 
“suffi cient public interest to justify the 
payment… It did not point to any clear 
evidence of a miscarriage of justice, 
and it was not part of a campaign to 
have the conviction quashed”. While 
the magazine was not prohibited 
from publishing Ms Chivers’ story, 
the Commission concluded that “the 
decision to offer payment was misguided 
and the editor should have recognised 
that immediately”. 

In 2009, newspaper front pages were 
dominated by revelations involving 
expenses claimed by Members of 
Parliament. The coverage led to a 
number of complaints from MPs, mostly 
in regard to the accuracy of the stories.

1) An article in March 2009 in the News 
of the World claimed that the MP for New 
Forest East, Dr Julian Lewis, was “hardly 
ever” at his constituency home and 
also claimed he had sought to censor 
publication of its story. Dr Lewis argued 
that the article was based on inaccurate 
information provided by a political rival. 

The Commission “was not impressed with 
the newspaper’s evidence” to support 
either of the claims and considered that 
it should have offered a prompt and 
clear correction. It failed to do so and the 
complaint was therefore upheld under 
Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code.

2) The PCC also upheld a complaint from 
Brian Binley, the MP for Northampton 
South, after The Daily Telegraph claimed 
he was a “millionaire” and possessed a 
“multi-million pound fortune”. Mr Binley 
said that both assertions were inaccurate 
and supplied evidence of his actual 
fi nancial situation. 

While the point at stake was a narrow 
one, the Commission considered that it 
was “signifi cant”. The Daily Telegraph 
had not checked Mr Binley’s fi nancial 
position prior to publication and had not 
been able to corroborate its contentions. 
In such circumstances, it should have 
“offered promptly to publish a correction 
and apology which accepted the articles 
were incorrect”. 

3) A separate complaint against The 
Daily Telegraph – from the Stafford MP, 
David Kidney – was rejected. Mr Kidney 
complained that the article had implied 
misbehaviour in relation to council tax 
claims he had made. While he had repaid 
around £2,500 to the Fees Offi ce, this 
was the result of a mix-up, he said, not 
of any deliberate attempt to over-claim. 

However, the Commission noted that it 
was not in dispute that the complainant 
had (for whatever reason) made a 
duplicate claim. The newspaper had 
not said directly that his actions 
were deliberate and a more detailed 
explanation – referring correctly to a 
‘mix-up’ – was contained within a special 
supplement, which was published on 
the same day. The Commission did not 
uphold the complaint.

MPS’ EXPENSES



17//18

Glossary

DISCRIMINATION

In the later part of the year, the 
Commission rejected a discrimination 
complaint from blogger Iain Dale against 
the Daily Mail. Mr Dale objected to a 
diary item, which described him as 
“overtly gay” and referred to an interview 
he had given to Pink News in which he 
encouraged its readers to attend the 
open primary, saying it was “charming 
how homosexuals rally like-minded 
chaps to their cause”. He believed that 
the references were pejorative and the 
article was homophobic.

Although the Commission understood how 
the complainant found the comments to 
be objectionable, it ruled that Clause 12 
(Discrimination) of the Code had not 
been breached. The item had used no 
pejorative term for the complainant, nor 
had it ‘outed’ him. In the Commission’s 
view, the piece was uncharitable, but – 
in the context of a diary column, known 
to poke fun at public fi gures – was not 
an arbitrary attack on him on the basis 
of his sexuality.

The Commission said: “Where it is 
debatable – as in this case – about 
whether remarks can be regarded 
solely as pejorative and gratuitous, the 
Commission should be slow to restrict 
the right to express an opinion, however 
snippy it might be. While people may 
occasionally be insulted or upset by 
what is said about them in newspapers, 
the right to freedom of expression that 
journalists enjoy also includes the right – 
within the law – to give offence”.

“ The right to freedom of 
expression includes the 
right – within the law – 
to give offence”

Adjudication – A ruling by the PCC which it decides to make public, either 
because the complaint has been upheld or because there is an important matter 
of principle at stake. Other rulings, on straightforward cases which do not involve 
public censure of a newspaper or magazine, are not currently made public. 

Complaint with merit – One which warrants remedial action by the newspaper 
or magazine. If remedial action is not forthcoming, the complaint will be upheld, 
leading to public censure by the PCC.

Investigation – An enquiry by the PCC into a case which, on fi rst examination, 
appears to raise a breach of the Code of Practice. The fi rst stage is a letter to the 
editor, requesting a response to the complaint.

Non-subscribing publication – A title that does not subscribe to the system 
of self-regulation overseen by the PCC. Most complaints about non-subscribing 
titles actually relate to online-only publications such as Yahoo News, foreign 
newspapers or foreign-language newspapers. 

Resolved Complaint – A complaint that is settled to the satisfaction of 
the complainant.

Third Party – Somebody who is unconnected to the subject of a complaint 
where there is an obvious ‘fi rst party’ who could complain if they wanted to. 
The Commission will usually decline to deal with a complaint from a third party 
in such cases. 

In cases about issues of general fact, of improper payments by editors, or of the 
inclusion of excessive detail about suicide, the Commission will take complaints 
from any reader. If a third party raises a complaint that appears to suggest a 
serious issue under the Code, the PCC will contact the fi rst party and seek to 
initiate an investigation.

Selection issue – An issue relating to the editorial selection of material that 
does not engage the Code and that, therefore, falls outside the Commission’s 
remit (e.g. a decision not to publish a reader’s letter or decision to stop publishing 
a regular feature).

Substantive complaint – A synonym for a ‘complaint we could deal with’, 
one where we can either mediate a settlement or make a formal ruling as to 
the merits of the complaint when judged against the Editors’ Code of Practice.



PCC Helpline: 0845 600 2757

24hr advice line: 07659 152656
(Please leave a short message explaining 
the nature of your concern and you will be 
phoned back.)

NB: This is for use in emergencies only, 
primarily in cases of harassment by a 
journalist or for pre-publication advice. 
It should not be used for general complaints 
enquiries, which can be made online.

Head of Complaints
Scott Langham (scott.langham@pcc.org.uk)
Complaints email – complaints@pcc.org.uk

WWW.PCC.ORG.UK


