Top 5 for 2009

1/
2/
3/

4/
9/

/



Campaigns

An article by Jan Moir in the Daily Mail,
which made comments about the death of
pop star Stephen Gately, caused particular
outrage and led to over 25,000 people
expressing their concerns in writing to
the Commission. That level of contact
was completely unprecedented — in the
whole of 2008, the PCC received fewer
than 5,000 written contacts.

This situation raised all sorts of questions for
the Commission — as well as highlighting
the power of social networking websites.
For instance, how does a small

organisation (with 15 members of staff)
actually process so many complaints?
And more fundamentally, should volume
alone have an impact on the way in which
concerns are judged?

A number of changes have been made to
the Commission’s website and databases
so that our systems can better cope with
a spike in complaint emails. However, the
issue for the PCC can never be how many
people have taken a dislike to an article,
or been offended by it. What is at stake
is whether or not the Editors’ Code of
Practice has been breached — and that is
unaffected by the number of individuals
who complain.

That said, even though the PCC will not
consider sheer weight of complaints

to be necessarily an indicator that the
Code has been breached, it recognised
that there was a need for the genuine
concerns of a large number of people

to be aired and debated fully. This it

did in a lengthy ruling at the beginning

of 2010. And because a complaint had
been made by Stephen Gately’s partner,
Andrew Cowles, the Commission was
able to rule on concerns (under Clause 5
(Intrusion into grief or shock) and Clause
12 (Discrimination) of the Editors’ Code of
Practice) that would not have been open
to consideration on the basis of the other
‘third party’ complaints.

A piece by the well-known chef, James
Martin, which appeared in The Mail on
Sunday in September, drew the wrath of
almost 400 complainants, who objected
to his characterisation of cyclists. Many
were also concerned at his description of
having deliberately run a group of bicycle
riders off the road by passing them at
speed in his car while blaring his horn.

The newspaper removed the reference
to cyclists when it became aware of the
level of concern that had been caused.
Mr Martin also offered a profuse apology
on his own website. A number of
complainants remained unhappy and
asked the Commission to make a ruling
on the case. This it did, concluding
that, while clearly causing considerable
offence, the article had not breached
the Editors’ Code of Practice.

The PCC also received a number of
multiple complaints about articles
concerning the British National Party.
Members and supporters of the party,
often acting in concert (and sometimes
using identical wording in their letters),
said the reports in question were
misleading. However, it was clear to the
Commission that the issues at stake
were inextricably linked to the party

as an official body. As a result, it took
the view that it would only consider

the substance of the complaints if they
were raised by BNP officials. A number
of formal complaints have subsequently
been dealt with on this basis.





