
Key rulings 2009

was appropriate on this occasion. The 
complaint was upheld under Clause 1 
(Accuracy) of the Editors’ Code.

2) The Commission also criticised 
Woman magazine in 2009 after it failed 
to publish an upheld PCC adjudication 
in full and with due prominence. Part 
of the penalty for breaching the Editors’ 
Code is the requirement to publish 
the Commission’s criticisms in full. 

In this case, the original article had 
appeared on a double-page spread over 
pages 8 and 9. The publication of the 
adjudication on page 30 was insuffi ciently 
prominent. In addition, the ruling appeared 
in a smaller typeface than the rest of 
the page; did not make reference to 
the PCC in the headline; and had been 
heavily edited, with around half of it not 
included. This was unacceptable to the 
Commission, prompting a further critical 
adjudication which the magazine then 
published prominently and in full.

The Editors’ Code of Practice makes 
reference to corrections and adjudications 
being published with “due prominence”. 
In 2009, the Commission was asked 
to rule on this requirement on various 
occasions, with the following two cases 
being of particular signifi cance.

1) The Sunday Times wrongly alleged, 
on a front page, that Dr Tony Wright MP 
(Cannock Chase) had accepted money 
to surrender a tenancy agreement, and 
then moved to the same block with 
a lower rent. In fact, it had confused 
the complainant with another MP of 
the same name. While Dr Wright had 
obtained an apology from the paper, this 
had been published on its letters page 
(page 20) and he was dissatisfi ed with 
its prominence.

Given the seriousness of the error, the 
Commission did not consider that the 
newspaper’s placement of the apology 

PROMINENCE HARASSMENT

In November 2009 the Commission 
upheld a complaint against the Daily 
Record for harassing a manager at a 
lap-dancing club while researching a 
story about her becoming pregnant by a 
Scottish Premier League footballer. The 
complainant had made it clear that she 
did not wish to speak. The newspaper 
gave a written assurance to the PCC that 
it would not approach the complainant 
again – yet two further approaches 
ensued, including one at a very late stage 
of pregnancy. 

The Commission ruled that it should 
be a “relatively simple matter” for 
newspapers to communicate internally 
about such requests, noting that most 
newspapers manage to do this every 
day with no such confusion. Indeed, 
the Commission said that it was 
“disappointing that the procedures of 
a major newspaper such as the Daily 
Record should turn out to be so lacking”. 
The complaint was upheld under 
Clause 4 (Harassment). 

“ It was […] disappointing 
that the procedures of a 
major newspaper such as 
the Daily Record should 
turn out to be so lacking”



13//14

REPORTING 
OF SUICIDE
In April 2009, the Commission upheld a 
complaint against the Reading Chronicle 
for publishing “excessive detail” about a 
suicide. The article reported the death of 
a woman who had taken her own life by 
consuming poisonous leaves. It included 
the type of leaf used; how the deceased 
found out about it; the fact there was no 
antidote; and a reference to the speed of 
the process. 

In the Commission’s view, this 
information may have been suffi cient to 
spell out to others how to carry out such 
a suicide. The complaint, which came 
from the parents of the deceased, was 
therefore upheld.

CHILDREN

The Commission upheld a complaint 
against the Scottish News of the World 
for running an article about the alleged 
behaviour of a seven-year-old boy 
in Scotland, who had been involved 
in anti-social incidents. 

While the Commission accepted that the 
newspaper had had some grounds for 
the story, it was concerned that the most 
serious claims (allegations of violence 
and the assertion he had been expelled 
from a string of schools) could not 
be substantiated. This was signifi cant 
in a story about such a young child. 

The Commission also ruled that the 
newspaper’s attempts to conceal the 
identity of the child had been insuffi cient, 
and that there was not appropriate 
justifi cation for running his picture, even 
though it was pixellated.

the Commission issued some guidance, 
on the general issue of paying parents 
for information about their children’s 
welfare. In particular, the Commission 
says that editors should ask themselves 
three questions: 
•  Is the payment alone responsible 

for tempting parents to discuss a 
matter about their child that it would 
be against the child’s interests to 
publicise? If so, only an exceptional 
public interest reason could justify 
proceeding with the arrangement; 

•  Is there any danger that the offer 
of payment has tempted parents 
to exaggerate or even fabricate the 
information?; 

•  Is the payment in the child’s interest? 

While accepting that parents have 
a right to freedom of expression, the 
Commission emphasised that editors 
must come to an independent judgement 
as to whether publication of information 
– and the payment involved for the 
material – is in the child’s interest: 

“On some occasions, this will mean 
– where there is an insuffi cient public 
interest in the story – that payment 
should not be made, even if the parents 
are happy for the story to be published”. 

In February 2009, the Commission 
launched its own investigation into 
payments to the families of Chantelle 
Stedman and 13-year-old Alfi e Patten 
for stories about the background to the 
birth of Chantelle’s baby Maisie.

The purpose of the investigation was to 
establish whether the alleged payments 
by The Sun, The People and the Sunday 
Mail had been made in breach of Clause 
6 (iv) of the Editors’ Code of Practice 
which states the following:

“Minors must not be paid for material 
involving children’s welfare, nor parents 
or guardians for material about their 
children or wards, unless it is clearly 
in the public interest”.

Two weeks after the PCC’s announcement, 
however, the High Court made a Reporting 
Restrictions Order which effectively 
precluded both further approaches to the 
families and the publication of any new 
information about Chantelle, Alfi e and 
Maisie. This limited the Commission’s 
ability to make enquiries and publish 
information about the case. 

Nonetheless – as this subject related to 
a matter of considerable importance – 

ALFIE PATTEN 
CASE



Key rulings 2009

PRIVACY AT 
A FUNERAL
In November 2009, the Commission 
upheld a complaint against the Bristol 
Evening Post about its coverage of a 
local death by suicide. The mother of 
the deceased was concerned about 
the actions of a photographer on the 
day of the funeral – who had been 
asked to leave – and the publication of 
photographs of the event at a time of 
intense grief.

While the Commission accepted that 
newspapers have an important role to 
play in the reporting of tragic events – 
which it did not wish unduly to restrict 
– there was a need for restraint and 
sensitivity on the part of the newspaper, 
particularly given the age of the 
complainant’s son and the manner in 
which he had died. 

The PCC felt that the newspaper should 
have sought to determine the feelings of 
the family before sending someone to 
cover a funeral of this nature: “parents 
grieving for the loss of their child should 
not have to be concerned about the 
behaviour of journalists, or the likelihood 
that details of the funeral would be 
covered without their consent”.

CELEBRITY HOMES

In early 2009, the Commission ruled that 
The Mail on Sunday had breached Clause 
3 (Privacy) of the Editors’ Code of Practice 
when it reported that James Bond actor, 
Daniel Craig, had bought an apartment 
in North London. The newspaper had 
referred to the district of London in which 
the property was situated, named a park 
it was near and included a photograph 
of the house in which the apartment 
was located.

The Commission has previously made 
clear that newspapers should not 
gratuitously identify the homes of 

individuals who might be exposed to 
specifi c security problems. Daniel Craig, 
who said he had been the subject of 
unwanted and overzealous attention 
from fans, fell into this category. The 
Commission concluded that the article 
had included just too much detail 
and ran a clear risk of identifying the 
property without justifi cation, resulting 
in a breach of the Code. It decided that 
the newspaper’s actions following the 
complaint – including the removal of the 
online article; an offer to apologise; and 
an undertaking as to future publication – 
remedied the initial breach suffi ciently. 

“ Parents grieving for the loss 
of their child should not have 
to be concerned about the 
behaviour of journalists”



15//16

he was not genuinely relevant to the story 
and had not been involved in the incidents.

The Commission ruled that the newspaper 
had not revealed a “hitherto unknown 
connection between the parties”. It also 
considered that the complainant was 
genuinely relevant to the story and could 
legitimately be made its focus. The stores 
involved directly sponsored the England 
football team and “the complainant, as 
captain, could reasonably be said to be 
the public face of the team”. It added that 
Mr Terry was “also one of the 
highest-earning footballers in the world 
who, it was said, provided for his family 
fi nancially. The fact that – despite such 
wealth – his mother and mother-in-law 
had been involved in claims of shoplifting 
was clearly relevant to the matter”.

The Commission rejected two separate 
complaints – from Patricia Hewitt MP 
and the former England football captain, 
John Terry – that articles in The Sun 
in 2009 had identifi ed them in breach 
of Clause 9 (Reporting of crime) of the 
Editors’ Code of Practice.

The John Terry story related to his mother 
and mother-in-law accepting formal 
cautions for shoplifting. He argued that 
the coverage was focused on him when 

The Sun also reported that Patricia 
Hewitt’s son had been charged with 
possession of cocaine. Ms Hewitt said 
that the coverage had unnecessarily 
referred to her and her husband in 
breach of the Editors’ Code. While 
accepting that her son had committed 
a criminal offence, she nonetheless 
believed that the newspaper only 
published the story with such 
prominence due to her public role as an 
MP, and that of her husband, who was 
a judge. This was unfair, she claimed, 
because she and her husband had been 
careful never to speak publicly about 
their children and her son deserved to 
be treated as a private individual.

The Commission could understand 
Ms Hewitt’s concerns about unwelcome 
media attention regarding her son. 
However, it decided that the newspaper’s 
argument – that the roles of Ms Hewitt 
(a former Health Secretary) and her 
husband (a judge who was on record 
as having spoken out about the issue 
of drugs) were genuinely relevant to the 
story – was justifi ed. 

IDENTIFYING THE RELATIVES 
OF CRIMINALS

“ The Commission was 
also convinced by the 
argument that [John Terry] 
was genuinely relevant 
to the story and could 
legitimately be made 
its focus”

“ The Commission was 
satisfi ed that Ms Hewitt 
and her husband were 
genuinely relevant to the 
story given their current 
and previous roles and 
comments”



Key rulings 2009

PAYMENT TO 
CRIMINALS
In May 2009, the Commission upheld a 
rare complaint under Clause 16 (Payment 
to criminals) of the Editors’ Code, which 
prohibits payments to criminals or their 
associates, following a complaint against 
Take a Break magazine. 

The magazine published the story of 
Christine Chivers, who had pleaded guilty 
to an arson attack on the home of another 
woman, Christine Wishart. The article 
was based on information provided by 
Ms Chivers’ daughter, who was paid 
£1,000, and it included Ms Chivers’ claim 
that, in spite of her plea, she had not 
carried out the attack. Take a Break 
argued that it was important to highlight 
a potential miscarriage of justice.

The Commission did not accept the 
magazine’s defence: “It was clear that 
Ms Chivers’ crime had been exploited 
for money in breach of the Code…” 
and there was nothing in the article of 
“suffi cient public interest to justify the 
payment… It did not point to any clear 
evidence of a miscarriage of justice, 
and it was not part of a campaign to 
have the conviction quashed”. While 
the magazine was not prohibited 
from publishing Ms Chivers’ story, 
the Commission concluded that “the 
decision to offer payment was misguided 
and the editor should have recognised 
that immediately”. 

In 2009, newspaper front pages were 
dominated by revelations involving 
expenses claimed by Members of 
Parliament. The coverage led to a 
number of complaints from MPs, mostly 
in regard to the accuracy of the stories.

1) An article in March 2009 in the News 
of the World claimed that the MP for New 
Forest East, Dr Julian Lewis, was “hardly 
ever” at his constituency home and 
also claimed he had sought to censor 
publication of its story. Dr Lewis argued 
that the article was based on inaccurate 
information provided by a political rival. 

The Commission “was not impressed with 
the newspaper’s evidence” to support 
either of the claims and considered that 
it should have offered a prompt and 
clear correction. It failed to do so and the 
complaint was therefore upheld under 
Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code.

2) The PCC also upheld a complaint from 
Brian Binley, the MP for Northampton 
South, after The Daily Telegraph claimed 
he was a “millionaire” and possessed a 
“multi-million pound fortune”. Mr Binley 
said that both assertions were inaccurate 
and supplied evidence of his actual 
fi nancial situation. 

While the point at stake was a narrow 
one, the Commission considered that it 
was “signifi cant”. The Daily Telegraph 
had not checked Mr Binley’s fi nancial 
position prior to publication and had not 
been able to corroborate its contentions. 
In such circumstances, it should have 
“offered promptly to publish a correction 
and apology which accepted the articles 
were incorrect”. 

3) A separate complaint against The 
Daily Telegraph – from the Stafford MP, 
David Kidney – was rejected. Mr Kidney 
complained that the article had implied 
misbehaviour in relation to council tax 
claims he had made. While he had repaid 
around £2,500 to the Fees Offi ce, this 
was the result of a mix-up, he said, not 
of any deliberate attempt to over-claim. 

However, the Commission noted that it 
was not in dispute that the complainant 
had (for whatever reason) made a 
duplicate claim. The newspaper had 
not said directly that his actions 
were deliberate and a more detailed 
explanation – referring correctly to a 
‘mix-up’ – was contained within a special 
supplement, which was published on 
the same day. The Commission did not 
uphold the complaint.

MPS’ EXPENSES



17//18

Glossary

DISCRIMINATION

In the later part of the year, the 
Commission rejected a discrimination 
complaint from blogger Iain Dale against 
the Daily Mail. Mr Dale objected to a 
diary item, which described him as 
“overtly gay” and referred to an interview 
he had given to Pink News in which he 
encouraged its readers to attend the 
open primary, saying it was “charming 
how homosexuals rally like-minded 
chaps to their cause”. He believed that 
the references were pejorative and the 
article was homophobic.

Although the Commission understood how 
the complainant found the comments to 
be objectionable, it ruled that Clause 12 
(Discrimination) of the Code had not 
been breached. The item had used no 
pejorative term for the complainant, nor 
had it ‘outed’ him. In the Commission’s 
view, the piece was uncharitable, but – 
in the context of a diary column, known 
to poke fun at public fi gures – was not 
an arbitrary attack on him on the basis 
of his sexuality.

The Commission said: “Where it is 
debatable – as in this case – about 
whether remarks can be regarded 
solely as pejorative and gratuitous, the 
Commission should be slow to restrict 
the right to express an opinion, however 
snippy it might be. While people may 
occasionally be insulted or upset by 
what is said about them in newspapers, 
the right to freedom of expression that 
journalists enjoy also includes the right – 
within the law – to give offence”.

“ The right to freedom of 
expression includes the 
right – within the law – 
to give offence”

Adjudication – A ruling by the PCC which it decides to make public, either 
because the complaint has been upheld or because there is an important matter 
of principle at stake. Other rulings, on straightforward cases which do not involve 
public censure of a newspaper or magazine, are not currently made public. 

Complaint with merit – One which warrants remedial action by the newspaper 
or magazine. If remedial action is not forthcoming, the complaint will be upheld, 
leading to public censure by the PCC.

Investigation – An enquiry by the PCC into a case which, on fi rst examination, 
appears to raise a breach of the Code of Practice. The fi rst stage is a letter to the 
editor, requesting a response to the complaint.

Non-subscribing publication – A title that does not subscribe to the system 
of self-regulation overseen by the PCC. Most complaints about non-subscribing 
titles actually relate to online-only publications such as Yahoo News, foreign 
newspapers or foreign-language newspapers. 

Resolved Complaint – A complaint that is settled to the satisfaction of 
the complainant.

Third Party – Somebody who is unconnected to the subject of a complaint 
where there is an obvious ‘fi rst party’ who could complain if they wanted to. 
The Commission will usually decline to deal with a complaint from a third party 
in such cases. 

In cases about issues of general fact, of improper payments by editors, or of the 
inclusion of excessive detail about suicide, the Commission will take complaints 
from any reader. If a third party raises a complaint that appears to suggest a 
serious issue under the Code, the PCC will contact the fi rst party and seek to 
initiate an investigation.

Selection issue – An issue relating to the editorial selection of material that 
does not engage the Code and that, therefore, falls outside the Commission’s 
remit (e.g. a decision not to publish a reader’s letter or decision to stop publishing 
a regular feature).

Substantive complaint – A synonym for a ‘complaint we could deal with’, 
one where we can either mediate a settlement or make a formal ruling as to 
the merits of the complaint when judged against the Editors’ Code of Practice.




